Danskerne er bedre til at dele

Mens deleøkonomiens frontløbere, Airbnb, Lyft og Uber, får klø i hjemlandet USA, oplever de danske udgaver kun massiv støtte.

Hvis du, ligesom flertallet af danskere, ikke bruger din bil, dit ekstra soveværelse eller dit værktøj hver dag, så er der værdi at hente. Det er den fundamentale tankegang bag den deleøkonomiske bølge, der har taget verden med storm. Alene i 2013 udgjorde konceptet deleøkonomi eller ’Sharing Economy’ ca. 26 milliarder dollars i USA.

Men mens den folkelige opbakning til konceptet har været enorm, så er magtfulde institutioner blevet truet af den konkurrence deleøkonomien bringer med sig. For Airbnb, online platformen hvor du kan booke overnatninger hos private, har det betydet adskillige søgsmål fra bl.a. kommuner og angreb fra hotelkæder.

Og for delebilsplatformene Lyft og Uber, har det betydet politianmeldelser af bilister pga. manglende taxilicenser.

I Danmark elsker vi at dele

Herhjemme er historien dog en helt anden. Det hele startede som en adapteret trend, men nu er bildeling mellem private i Danmark efterhånden blevet et legitimt alternativ i billeje industrien, konstaterer MinBilDinBil.dk – den største delebilsplatform i Danmark.

Det er et status quo som ikke havde været muligt uden både en folkelig opbakning og institutionel støtte. Det sidste halve år har de oplevet en massiv tilstrømning af brugere, og i dag har de kunne løfte sløret for en ny, udvidet aftale med GF Forsikring der nu giver de tusinder af brugere på MinBilDinBil.dk muligheden for at aftale rejser til udlandet med forsikring.

MinbilDinbil_ValerioSandriMinbilDinbil så deleøkonomiens potentiale i Danmark

2014 er også året hvor Københavns Kommune har søsat projektet ‘Sharing Copenhagen’, det med hashtag #delditkbh, hvis formål er at vidensdele nye idéer og løsninger på baggrund af Københavns tildeling af ‘European Green Capital Award 2014’. MinBilDinBils co-founder, Valerio Sandri udtaler:

“Vores indledende overvejelser om Danmark som det perfekte land for deleøkonomi er kun blevet bekræftet af den udvikling vi har været vidne til. Væksten vi oplever samt et styrket samarbejde med forsikringsselskabet og tiltag som Sharing Copenhagen er alle vigtige skridt for den tillid, der skal til mellem danskerne, institutionerne og MinBilDinBil som en social innovationsvirksomhed.”

Hvorfor vil du gerne dele?

Brugerne af private delebiler i Danmark strækker sig fra studerende til familier med høj indkomst og fra Københavnere til Jyder, så demografien spiller ikke en stor rolle for danskerne. Det, de alle har til fælles, er ønsket om at dele biler, hvad enten incitamentet er økonomisk, miljøorienteret eller naboskab.

Spørgsmålet er således om deleøkonomiens radikale potentiale kun hører hjemme i lande som Danmark hvor den institutionelle norm er at støtte miljøvenlige initiativer, eller om vi blot har lettere ved at tilvænne os deleøkonomien på grund af vores historiske tendens til at dele med hinanden?

Trendsonline bringer inden længe en status på startup virksomheden MinbilDinbil – det er spændende hvad deleøkonomien fører med sig, og hvor de danske startups kan føre den hen. Vi følger med!

Skrevet af

Læs også

Top