3 online marketing ting du SKAL bruge tid på som Startup – fra dag 1

Som medstifter af Danmarks førende online marketing forum Marketers.dk hjælper Mikael Rieck en masse iværksættere og internet entreprenører med at udvikle og skabe succesfulde forretninger på nettet. Desværre oplever han alt for mange nystartede iværksættere, der glemmer nedenstående 3 vigtige ting, så derfor har han skrevet denne artikel til dig.

Som nystartet virksomhed er der alt for mange ting, man kan bruge sin tid på, og det kan være svært at prioritere. Online markedsføring kommer sikkert rigtig langt nede ad listen for de fleste, og det giver rigtig god mening. Der er dog 3 ting, som du SKAL gøre hurtigst muligt, og du vil fortryde det inderligt, hvis du vælger at skyde det til en dag, du får tid.

I dette indlæg forklarer jeg dig, hvad de 3 ting er, hvordan du kommer omkring dem lettest, og jeg lover dig, at du vil kunne klare punkt 1 og 2 i løbet af en time og punkt 3 vil max tage en dag. Herefter behøver du ikke tænke på det, før du har klaret alle de andre vigtige ting på din prioriteringsliste.

1. Sikring af domæner

Jeg har set alt for mange eksempler på iværksættere, der lancerer spændende koncepter, får sat det hele i søen og begynder at opleve den første succes og indtægt kun for senere at opleve, at andre har hugget deres domæner for næsen af dem eller måske allerede ejede domænerne, der matchede med det navn, iværksætteren havde fundet på til sit produkt.

Lad ikke den iværksætter være dig!

Her er den fremgangsmåde, du skal følge:

1. Hvad hedder dit brand, dit produkt eller dit koncept? Skriv det ned på et stykke papir. Har du flere navne/produkter/koncepter, så gælder det for dem alle.

2. Gå nu til hjemmesiden Unoeuro og indtast navnet for at sikre, at domænet er ledigt. Har du flere navne, eller har du flere ord i navnet, så se denne korte video, der viser, hvordan du gør:

3. Bestil nu dit domæne. Ja det koster penge, men det er håndører i forhold til, hvad det vil koste at få fat i det, når en anden har snuppet det, og din forretning er blevet en succes. – Hvis der allerede er nogen, der ejer domænet, så undersøg, om der allerede findes et produkt/brand/service med det navn, du havde tænkt på og find evt. et andet i stedet. Du har IKKE lyst til at begynde at blive indblandet i retssager omkring trademarks.

4. Som det også bliver nævnt i videoen, så husk at bestille alle de meste tænkelige variationer og for de lande, som du forventer, bliver dine største markeder.

 

2. Snup alle brandnavne på væsentlige sociale medier

Selvom du ikke har et produkt, du kan sælge endnu, og derfor heller ikke har nogen kunder endnu, så gælder det samme som for dit domæne også for de sociale medier.

Du vil ærgre dig gul og grøn, når du har set, at kunderne er vilde med dit produkt, men at en anden har snuppet navnet på de sociale medier for næsen af dig.

Heldigvis er det helt gratis at oprette de vigtigste sociale profiler, og der findes et smart lille tool, der hurtigt lader dig kontrollere, om dit produktnavn er optaget.

Toolet hedder NameCheckr og findes her.

Skal jeg komme med en anbefaling, så skal du som minimum sikre dig følgende sociale profiler:

For at oprette en YouTube kanal, skal du have en Google+ profil. Her skal du også sikre dig, at du får registreret din ”Google+ page” med navn.

Hvis du helst ikke vil bruge tid på at oprette profilerne (eller hvis du gerne vil sikre dig, at du får alle tænkelige profiler), så findes der en betalingsservice, der kan klare det for dig. Den finder du på Knowem – Personligt synes jeg nok, at det er lidt for meget af det gode.

3. Begynd at samle e-mails på dine kommende kunder

Hvis du færdes på nettet med jævne mellemrum, så har du sikkert på et tidspunkt stødt på en side, hvor de samlede e-mails ind på folk, der gerne ville have hurtig besked, når et produkt eller en service kunne bestilles.

Som startup kan det være guld værd for dit cashflow (og for muligheden for investeringskapital) at have en liste over potentielle kunder allerede, INDEN du har noget at sælge. Det eneste, det kræver, er, at du har en side (også kaldet splash page) og et felt, hvor folk kan indtaste deres e-mail.

Til at samle e-mails på en liste vil jeg anbefale MailChimp. De første 1.000 mennesker, der tilmelder sig, er ganske gratis. Jeg har selv brugt MailChimp i mange år og kunne ikke leve uden.

Af de tre punkter, jeg har nævnt for dig i denne artikel, vil dette punkt være det, der tager længst tid at få sat op. For at hjælpe dig godt på vej, så vil jeg anbefale, at du læser disse tre artikler. De vil hjælpe dig rigtig langt og forklarer også, hvilke produkter de anbefaler, du bruger til at lave en splash page.

Konklusion

Hvis du ser stort på at kunne få muligheden for øjeblikkeligt cashflow og venligere potentielle investorer, så lov mig i det mindste, at du går herfra og udfører punkt 1 og 2.

Vi taler maksimalt 2 timers arbejde, og så er du sikret mod folk, der vil stjæle dit brandnavn på nettet. Det er en lille pris at betale, hvis du spørger mig.

Har du spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig herunder. Så skal jeg gøre mit bedste for at svare.

Skrevet af

Læs også

Top