Nyt koncept skal digitalisere danskernes trang til krejl

Finderiet.dk satser massivt på at digitalisere antikvitets- og genbrugsbranchen i Danmark og har nu lanceret konceptet som udvidet webshop og app samt en aktiv blog og facebook community, som bevarer branchens tradition for den menneskelige kontakt.

I Danmark findes et sted mellem 5- og 10.000 antik-, genbrugs- og brugskunstbutikker. En række af dem ligger inde i byerne, mens de fleste ligger ude på landet hos private. Karen Filtenborg har, sammen med sin bror Brian Mathiesen, sat sig for at registrere og samle alle disse butikker på ét og samme sted. Hun fik idéen, da hun opdagede, at der i en lille naboby lå en genbrugsbutik, som hun aldrig før havde hørt om.

– Jeg har altid været meget interesseret i antik, genbrug og brugskunst i den nostalgiske stil. Så
da jeg en dag fandt ud af, at der i min naboby lå en genbrugsbutik, som jeg aldrig havde hørt
om eller selv fundet, besluttede jeg mig for at rette op på det, fortæller Karen, som lancerede
finderiet.dk den 11. oktober sidste år. tweet

Søskendeparret har siden maj i år besøgt en række af landets antik-, genbrugs- og brugskunstbutikker for at præsentere ejerne for hjemmesiden. Og de har mødt stor interesse for projektet, som med en markedskalender og en blog er meget mere end blot et register.

– Det har været et stort arbejde, at finde frem til disse butikker, og vi mangler stadig at besøge rigtig mange. Vi har mødt meget stor interesse blandt ejerne, som kan se fordelen i at være en del af et samlet register, fortæller Brian, som blev en del af søsterens projekt i marts sidste år.
– Vi danskere elsker at gå på skattejagt og gøre et godt fund og ikke mindst en god handel. finderiet.dk gør det nemmere for danskerne og turisterne i Danmark at gå på skattejagt, tilføjer Karen. tweet

Indtil videre finder man omkring 1.600 butikker på finderiet.dk, men Brian og Karen går efter at gøre alle landets 5-10.000 butikker tilgængelig på hjemmesiden.

– Vi ved ikke præcis, hvor mange butikker der findes, men vi vil gerne have dem alle med og tilbyder derfor en gratis profil på hjemmesiden med butiksnavn og lokalitet. Desuden kan butikkerne vælge mellem en bronze-, sølv- eller guldprofil, som giver mere plads til flere og mere detaljerede informationer, billeder, videoindlæg, osv. fortæller Brian. tweet

Læs også

Top