Ældre flokkes om online forsikring

Den ældre generation er slet ikke så digitalt hjælpeløse, som mange går og tror. Stik imod forventningerne har ældre danskere nærmest bestormet Next Forsikring, der udelukkende tilbyder forsikringer til kunder, som kan og vil betjene sig selv online.

Tank mobilen op, fyld penge på rejsekortet, køb forsikringer online – Dét lyder som en oplagt mulighed for de yngre forbrugere, der vil gøre deres liv lettere med digitale muligheder og online besparelser. Da flere end 120.000 danskere over 60 år aldrig har været på internettet, regnede Next Forsikring ikke med at få særlig mange kunder fra den ældre generation. Intet kunne være mere forkert.

”Omkring 25 procent af vores kunder er, hvad man i daglig tale vil kalde ældre. Vores ældste kunde er pt. 82 år, og det skal ses i lyset af, at vi er et online selskab, som udelukkende kommunikerer med vores kunder over internettet,” siger CEO i Next Forsikring Pelle Martin Smidt, der i november 2013 åbnede de digitale døre for landets første – udelukkende – online forsikringsløsning. tweet

Brugervenlighed i centrum
77-årige Svend Olesen er én af de nye Next kunder. Svend og hans kone er flittige brugere af både iPad, computer og laver ofte online indkøb. De blev kunder hos Next, fordi det hele er så nemt, som Svend siger.

”Det var ligetil at købe forsikringen og jeg kunne jo hele tiden se, hvad prisen var ved de forskellige valgmuligheder. Jeg har sagt til min ven på 82 år, at han skal se at få skiftet sin forsikring til én hos Next, så han også kan spare penge,” udtaler Svend. tweet

En undersøgelse Next Forsikring har foretaget blandt deres kunder afslører, at det i høj grad er besparelsen, der får dem til at skifte til Next Forsikring.

Ældre er mere pengebevidste end unge
Dan Lindehammer på 70 år er også skiftet til Next Forsikring, fordi han her kunne spare mange penge. Han har endda forsøgt at overtale sine to døtre til at undersøge, hvor meget de kan spare ved at skifte forsikring, men de har ikke vist den store interesse.

”Jeg tror, at vi ældre bruger mere tid på gode tilbud end vores børn og børnebørns generation. For mig har det ingen betydning haft, at det var en online forsikring jeg købte, for dækningen er jo den samme,” fortæller Dan Lindehammer. tweet

Sammen med mange ældre udgør Svend Olesen og Dan Lindehammer en forbrugergruppe som overrasker mange.

”Vi slår på, at vi er online, og at man kan spare mange penge på at samle sine forsikringer hos os. Allerede få dage efter vores lancering, kunne vi se, at det var en kombination, som tiltalte flere ældre. Det kom lidt bag på os, men det viser også, at alder tilsyneladende ikke er nogen hindring for online køb af et tryghedsprodukt, som en forsikring er,” fortæller Pelle Martin Smidt. tweet

Han støttes af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal:

”Der eksisterer en myte omkring, at de ældre ikke kan IT. En myte som ligger mange år tilbage. Men faktum er, at de ældre bliver yngre, og dem, der er nutidens seniorer, er også folk, der har haft gode uddannelser, kan tale engelsk og er vant til at agere i en kompleks verden. Og derfor kan de sagtens tage IT til sig – hvis de vil.” tweet

Next Forsikring er et online forsikringskoncept, der bygger på en effektiv it-platform, der sørger for, at de mange aspekter omkring en forsikring automatiseres og digitaliseres. Det betyder, at Next Forsikring bliver billigere. Du kan læse mere om Next Forsikring her.

Skrevet af

Top