Den succesfulde crowdfunding kampagne #smwAirTame

Trendsonline har fulgt Airtame’s rejse på tæt hold fra start til crowdfunding-kampagne, til CES og videre. I dag deltog vi i Social Media Week Copenhagen eventet, hvor Jonas Gyalokay, administrerende direktør for AIRTAME, gav os hans bud på hvordan deres crowdfunding kampagne blev en succes.

”Utilizing the power of the crowd.” tweet

Preparation for the big launch

Inden man går all-in på en kampagne kræver det at man forbereder sig og kender ens overordnet strategi. Ifølge Jonas Gyalokay er det vigtigt ikke kun at tænke i sociale medier, men også at implementere en social mindset. Videoer og teasers er en god måde at skabe opmærksomhed på og det virker meget mere overbevisende,  når man kan præsentere motivationen bag produktet.

Klarer og præcise beskrivelser af produktet er også vigtige, så man ikke bliver i tvivl om hvilke funktioner produktet besidder. Dertil, er det også vigtigt at have illustrationer, så man kan få et billedet af hvordan produktet ser ud.

AIRTAME brugte e-mails og direct marketing teknikker som del af deres strategi. De skrev direkte til deres netværk og investorer for at sprede ordet omkring produktet og dermed skabe mere omtale. Samtidig kunne de validere deres produkt via direkte kommunikation med deres ”kunder”.

”… START OFF BIG to create attention and interest…” tweet

Validate – through compelling content

Validering er nøgleordet når man taler om crowd funding. Via det indhold  man  deler er essentielt, at man hele tiden opdaterer og gør opmærksom på, hvor langt man er i processen og dermed skabe momentum. Lave behind the scences videos, så folk kan se at man arbejder på projektet og at der er fremdrift. Desuden anbefaler Jonas Gyalokay, at man gør virksomheden transparent ved at vise de mennesker som er bag projektet. Det giver også godt indhold til de sociale medier.

”Validate yourself through content.” tweet

Market growth

Når man har skabt opmærksomheden og interessen, så gælder det om at skabe en større marked. AIRTAME brugte bl.a. konkurrencer til at skabe en hype omkring produktet. Growth hacking var også en metode de brugte for at markedsføre produktet. Sociale medier og viral marketing blev brugt til at sprede budskabet og hele tiden opretholde interessen.

Når det er sagt, så skal man også huske på, at ingen kan lide at blive spammet. Man skal finde en god balance for, hvor aktive man skal være i forhold til det indhold man lægger ud.

Improve

En anden fordel ved at bruge crowd funding er, at man kan bruge den til at forbedre produktet og samle ideer og inspiration til fx flere måder at bruge produktet på. Samtidig er det med til at skabe en stærk relation mellem produktet og crowdet.

”Utilize the power of the crowd to improve the products.” tweet

Få hele historien om Airtame

Vi håber det har givet inspiration og gå-på-mod til at gå i gang med crowdfunding. Det er helt sikkert en metode man skal overveje.

“The power of crowdfunding exceeds the down side of exposing your idea to potential competitors…” tweet

Du kan læse mere om AIRTAME herunder. Hvis du vil have mere information omkring crowdfunding, så tag et kig på fx danske Booomerang eller FundedByMe, eller læs om Dansk Crowdfunding Forening. Der kommer også en mere dybdegående artikel om denne nye investeringsform i næste uge på Trendsonline.dk.

Hvis du vil læse om flere events fra Social Media Week så kan følge med på twitter (#smwcph), trendsonline.dk og du kan se nogle fede indslag på jyskebank.tv.

Sep, 2013: Airtame vil funde deres trådløse HDMI stik gennem Kickstarter
Dec, 2013: Airtame teamet rykker på flere fronter – Jonas fortæller
Jan, 2014: Stem på Airtame som “Best Startup” ved CES 2014
Jan, 2014: Breaking news: Airtame vinder prisen som årets startup på CES

Skrevet af

Læs også

Top