Arkiver

E-handelNyheder

Produktlisteannoncer – virker det?

Produktlisteannoncer eller PLA kampagner, er Googles’ nye tiltag (lanceret i 2013), som kan hjælpe webshop-ejere med at få flere kunder. Men er det pengene værd?

Hvad er en produktlisteannonce?
Søger du køb af et bestemt produkt, kan du nu opleve at der i Google vises billeder af dit produkt med produktoplysninger, pris og hvor det kan købes. Laves der en Google søgning efter et bestemt produkt, kan virksomheder nemlig betale sig til at blive vist i højre side, ved siden af almindelige søgeresultater.

En søgning efter Samsung tv giver f.eks. en visning som denne.

produkt

Ved et klik på ét af disse annoncer, bliver du som kunde sendt videre til virksomhedens webshop, og det er også først her at en virksomhed betaler for sin annonce.

Google bestemmer
Annonceringen minder således om Google AdWords. Forskellen er dog at man ved køb af produktlisteannoncer i samme grad ikke kan bestemme hvilke søgeord du vil findes på. Det kan derfor blive en dyr markedsføring, hvis dit produkt bliver vist og klikket på for kunder som egentlig ikke ønsker netop dit produkt. Sørg derfor for at have en relevant overskrift, god produktinfo og matchende pris.

Automatisk opdatering
For at sætte en produktlisteannonce op, kræves det at du opretter en Google Merchant Center- konto samt sikrer at din webshop platform understøtter produktlisteannoncering.

Via Google Merchant Center, kan du uploade produkter, og som i Google AdWords – angive til hvilken pris du ønsker at dit produkt bliver vist i en søgning. Du har også mulighed for at lave et automatisk udtræk, hvor Google indhenter oplysninger omkring dine produkter, så du således hele tiden sikrer dig at du ikke bliver vist med udsolgte produkter eller til en forkert pris.

Det grafiske fanger øjet
Undersøgelser viser at grafiske billeder er bedre til at fange kunders opmærksomhed end almindelig tekst (såsom AdWords annoncer). Derudover er der mulighed for at mindske en webshops bouncerate, da kunderne på forhånd har en klar forventning til produktet, efter allerede at have set billede og pris på produktlistevisningen.

Nyt i Danmark – fremtiden for PLA
Fænomenet er forholdsvist nyt i Danmark, og derfor ikke så udpræget. Der findes derfor ikke nogle deciderede tal på effekten af dette endnu – modsat en undersøgelse i USA, hvor det vises at produktlisteannoncer tager hele 46 % af alle kliks.

Potentialet bliver derfor også spået til at blive stort i fremtiden i Danmark, og en hjælp til at øge en webhops konverteringsrate. Som webshop ejer er det derfor en mulighed du burde undersøge, og eksperimentere med – også for ikke at blive overhalet af dine konkurrenter. Vær dog opmærksom på at efterhånden som produktlisteannoncering bliver mere almindeligt i Danmark, vil der blive større konkurrence og derfor også en højere klikpris.

Skriv et svar