Er din netbutik klar til de nye regler?

Nye omfattende ændringer i Forbrugeraftaleloven og Købeloven, gør at mange netbutikker nu må kigge deres handelsbetingelser og oplysninger igennem.

En række regler med indtræden fra 13. Juni i år, gør at netbutikker skal være langt mere obs på lovgivningen. Mangelfulde oplysninger, kan i værste tilfælde betyde at en kunde ikke er bundet af sit køb, eller at fortrydelsesfristen kan forlænges i op til et helt år.

Nogle af de nye regler:

  • Tillægsydelser til en vare ikke må være afkrydset på forhånd – en forbruger skal således selv aktivt vælge for eksempel ydelser eller ændringer til
  • Der skal gives klar information omkring fortrydelsesretten og prisen for en returnering af en vare
  • Der skal gives en samlet pris for varen eller ydelsen, inklusiv alle omkostninger
  • Der skal være en klar beskrivelse af varens eller ydelsens karakteristika
  • En brugt vare kan også returneres under fortrydelsesretten – netbutikken kan derefter sætte en værdiforringelse af varen
  • Hvis der er mangelfulde oplysninger for eksempel ved returnering, kan netbutikken modtage en bøde, og selv stå for udgiften hertil.

Ændringerne stiller således nye krav til ejere af en e-handel. Sørg derfor for at få opdateret dine informationer og vær sikker på at du opfylder oplysningspligten.

Skrevet af

Top