Nye omfattende ændringer i Forbrugeraftaleloven og Købeloven, gør at mange netbutikker nu må kigge deres handelsbetingelser og oplysninger igennem.
En række regler med indtræden fra 13. Juni i år, gør at netbutikker skal være langt mere obs på lovgivningen. Mangelfulde oplysninger, kan i værste tilfælde betyde at en kunde ikke er bundet af sit køb, eller at fortrydelsesfristen kan forlænges i op til et helt år.
Nogle af de nye regler:
- Tillægsydelser til en vare ikke må være afkrydset på forhånd – en forbruger skal således selv aktivt vælge for eksempel ydelser eller ændringer til
- Der skal gives klar information omkring fortrydelsesretten og prisen for en returnering af en vare
- Der skal gives en samlet pris for varen eller ydelsen, inklusiv alle omkostninger
- Der skal være en klar beskrivelse af varens eller ydelsens karakteristika
- En brugt vare kan også returneres under fortrydelsesretten – netbutikken kan derefter sætte en værdiforringelse af varen
- Hvis der er mangelfulde oplysninger for eksempel ved returnering, kan netbutikken modtage en bøde, og selv stå for udgiften hertil.