Er Mobilhandel og Apps det nye e-handel?

Digitale salgskanaler har skabt et nyt kommunikationsredskab, der udfordrer virksomhedernes nuværende strategi og eksisterende forretningsmodel. Fremtidige teknologiske trends skal imødekommes og konverteringsrater skal optimeres. Alt dette kan ske på baggrund af nye platforme, medier og kanaler, der kan udlede i højere omsætning.

Smartphone trenden er med tiden gået hen og blevet et multifunktionel redskab, der skaber online aktivitet hos forbrugerne døgnet rundt. Dermed har virksomhederne en større mulighed for at promovere sig gennem en digital kanal, der mere målrettet rammer deres specifikke målgruppe, alt efter forbrugernes behov.

Digitale kanaler kan optimere e-handelens brand-loyalty, da kommunikationsvejen mellem forbruger og virksomhed bliver mere personlig, grundet den ”direkte” kontakt. Forbrugeren har endvidere hurtig informationsadgang til både virksomheden og dens produkter.

Virksomhedens primære opgave vil bestå i at lokalisere og analysere behovet for mobil implementering i markedsføringsstrategien, dette skal helst være i harmoni med virksomhedens kontekst. Overimplementering kan få den oprindelige ide kørt ud på et sidespor og gøre forbrugerne forvirrede, simpelthen fordi virksomheden anstrenger sig for meget, for at tilfredsstille forbrugernes ønskede behov.
Hvis implementeringen af mobilteknologi har relevans for virksomheden, kan det betyde at, der vil være let adgang til segmentet og samtidig give mulighed for at udnytte de lave markedsføringsomkostninger, der er forbundet med e-commerce.

DIBS estimerer at der i 2013 var 423.000, der var hoppet med på trenden omkring at shoppe ved hjælp af mobilhandelsmarkedet . Indkøb på mobilen berører alle brancher. Hvis vi ser på topplaceringen handler 67% indenfor ”Media”-kategorien, som blandt andet dækker over koncertoplevelser, apps, musik, film og bøger. Dernæst findes ”Mode”-kategorien med 51%, hvor købet består i livstilsprodukter så som tøj, sko og smykker. Sammen med ”Mode”-kategorien er ”Rejse”-kategorien placeret på lige fod, med ligeledes 51% af mobilshopperne.

[quote_box_center]”Danskerne er vilde med at købe mode og livsstilsprodukter online. Alligevel formår mange danske livsstilsvirksomheder endnu ikke at se de digitale muligheder, der skal til for at slå igennem på markedet, som domineres mere og mere af udenlandske konkurrenter,” fastslår Annette Falberg, adm. direktør i FDIH”[/quote_box_center]

kanal

I 2013 valgte e-handel Calzessa.com at udvikle deres e-handel til mobilhandel, da implementeringen fandtes naturlig og skabte yderligere fokus på et lydhør design. Denne udvidelse viste sig at være progressiv og konverteringen for mobile enheder er nu steget med 300%. Forklaringen for dette ligger i deres responsive design. Calzessa.com var tidligt sprunget med på trenden, med en separat mobil version af den ”originale” e-handel. Dette var en metode, som ikke var interessant, da handelsportaler fungerede som to separate enheder, i stedet for én samlet enhed. Derfor arbejdede Calzessa.com videre med en kombination af den mobile e-handel og den ”originale” e-handel og udviklede ét lydhør site. For at skabe balance og overensstemmelse i virksomhedens fundament.

[quote_box_center]”Efter lanceringen af vores nye lydhør site, eller adaptive , hvis man skal være forsigtig , det er et site med de samme oplysninger , de samme betalingsmetoder og det samme billede , uanset hvordan kunden bruger webstedet, skriver Mats Ingelheim Born, distributør Calzessa.com”[/quote_box_center]

Mobilhandel er et stort og, for mange danske virksomheder, et uudnyttet forretningsområde, som vil kunne bidrage med øget konvertering. Forbrugerne kan let blive påvirket i dagligdagssituationer, hvor de af ren rutine, hiver deres smartphone frem og denne trafik er værd at udnytte! Virksomheder kan derfor med mobilhandel, styrke deres salg og ekspandere til nye og uudnyttede markeder. Dette vil formentlig resultere i et pres på både danske og udenlandske konkurrenter og medføre øget omsætning, for den pågældende virksomhed. Sidst men ikke mindst, vil virksomheder med erfaringen indenfor smartphone salg, kunne udnytte sociale platforme til at omfavne kunderne og få input til udvikling af nye produkter.

Et godt bud på en fremtidssikring, samt en billig og lettilgængelig markedsføringsstrategi, med stor sandsynlighed for god trafik, være at følge den teknologiske udvikling og udnytte ”smartphoneafhængigheden” hos forbrugeren til virksomhedens fordel, enten i form af mobilhandel eller apps.

Nytænk din forretning og få mod og inspiration til at gøre en forskel for din e-handel.

Læs tidligere indlæg omkring mobilhandel, marketing og mindset her.

Skrevet af

Top