Logistik og lovgivning – retnemt.dk har gjort det

1600 timer – det er et helt arbejdsår. Men det er også al den fritid 2 personer, i 2 år skulle bruge på at gøre idéen om god og nem aftensmad leveret til døren til virkelighed.

Mange drømmer om at slippe for at skulle finde inspiration til aftensmad og finde tid til indkøb. Den drøm forsøger RetNemt.dk at opfylde med deres måltidskasser lige til døren. Med få klik på RetNemt.dk er måltidskassen bestilt, og man har sund, nærende og varierende mad hver eneste dag.

En lille del af et meget stort marked
Siden sommeren 2003, hvor grundideen blev beskrevet for første gang, er det gået stærkt for de to erfarne ejere, Klaus Toft Nørgaard og Bjarne Marell, som på trods af diverse udfordringer i dag pakker tusindvis af måltidkasser på kun en uge. Omsætningen bliver ikke offentliggjort, men er angiveligt i positiv vækst. Dog er der endnu langt op til salget i de fysiske supermarkeder, hvor Dansk Supermarked og Coop fører an. Trods det, at supermarkederne fortsat sidder på størstedelen af det totale marked inden for dagligvarehandlen, vokser RetNemt fra en meget lille base, hvilket hurtigt gør væksten relativ stor.

Konkurrenter – ikke den største bekymring
Nemlig.com er på nuværende tidspunkt størst på markedet på det danske dagligvarer marked online efterfulgt af det delvis ejede Coop Osuma viser beregninger for Dansk Internet Handel. RetNemt mener dog ikke, at det er de konkurrerende online supermarkeder, der er den største udfordring for handlen med dagligvarer på nettet.[quote_box_center]”Det er en stor udfordring for os, når bilen eller cyklen svinger ind på parkeringspladsen foran det lokale supermarked. Derfor er den største udfordring for os, at flytte kunderne fra de fysiske butikker. ” fortæller CEO Klaus Toft Nørgaard[/quote_box_center]Hvordan skaber man så en brugeroplevelse, der er stærk nok til, at kunderne begynder at foretrække netop din online shop fremfor de fysiske dagligvarer butikker?
[quote_box_center]”Word-of-mouth og kundeanbefalinger har fra starten spillet en væsentlig rolle og været en succes. Når kunderne erfarer, at varerne er friske, velvalgte og emballeret hensigtsmæssigt, er de også mere tilbøjelige til at prøve igen og ikke mindst anbefale det til andre.
Mange er bange for, at dagligvarebutikkerne online, som leverer maden ikke kan håndplukke varerne lige så godt som de selv. Derfor ligger der en stor opgave i, at få folk til at tale om det, og hvis de først prøver det, bliver de ved.” Fortæller CEO Klaus Toft Nørgaard[/quote_box_center]

Logistikken er hidtil den største udfordring
Klaus Toft Nørgaard forklarer at en af de helt stort udfordringer ved at drive et online supermarked er logistikken – altså at transportere madvarer fra A-B. Hvorfor skyldes, at handel med dagligvarer på nettet er så komplekst, som det er. En stor udfordring er især de forskellige temperaturer – noget skal opbevares på køl, andet på frost og samtidigt skal alt ud til kunden i de rigtige temperature. For at sikre kunden den ultimative brugeroplevelse kontrolleres temperatur, antal og kvalitet altid ved ankomsten.[quote_box_center]”Vi leverer i en specialdesignet kølekasse som holder råvarerne friske indtil mindst kl. 21 på leveringsdagen. Vi er tilmed ordreproducerende og har derfor ingen ferskvarer på lager – de ankommer samme dag, som pakningen foregår. Langtidsholdbare ingredienser ankommer typisk i ugen før pakningen. Vi garanterer altid 4 dages holdbarhed, så selvom leveringsdagen ikke er optimal har du de følgende 3 dage til at lave maden.” Fortæller CEO Klaus Toft Nørgaard[/quote_box_center]

Skærmbillede 2014-04-29 kl. 12.25.36 1

Intet er overladt til tilfældighederne
En af problematikkerne ved at handle med dagligvarer online er også de mange restriktioner, som man skal være opmærksom på. Det er derfor nærliggende at spørge ind til, hvordan det lykkedes RetNemt.dk at få transport, levering, opbevaring osv. til at gå op i en højere enhed.
[quote_box_center]”Inden igangsættelsen af virksomheden satte vi os ind i alle reglerne og udviklede derpå i samarbejde med leverandører og logistikpartnere løsninger, som tilgodeser både lovgivningen og kundeønsker. Vi sætter alt ind på at give kunden den bedste oplevelse. Det gælder især kvaliteten af opskrifterne, kvaliteten af råvarerne, levering til tiden mm.
Skulle noget kikse har vi indført en tilfredshedsgaranti og vores kundeservice er længe åbent for at håndtere kundehenvendelser. Slutteligt måler vi kundetilfredsheden løbende – både generelt og for de enkelte retter – og dermed lærer af den feedback vi får. ” uddyber CEO Klaus Toft Nørgaard.[/quote_box_center]Forretningsstrategien virker tænkt og velovervejet og det er tydeligt at RetNemt er en veletableret virksomhed, fuld af erfaringer og med et tilsyneladende glad og tilfreds kundekartotek.

Dagligvarer online er billigere end du tror
Mange tror, at de betaler en meget højere pris ved at få mad leveret til døren end ved selv at købe ind i Supermarkedet. RetNemt.dk satte sig for at dokumentere prisforskellen og konklusionen er faktisk, at du IKKE betaler mere for at få dine dagligvarer levereret, medmindre du er en ”superplanlægger” og sætter din egen tid til 0,-. Før i tiden har levering af dagligvarer været meget omkostningstungt og derfor holdt udviklingen tilbage. I dag koster levering hos RetNemt.dk fra 0,- til 24,- og derfor er der ikke længere et argument for ikke at få varerne leveret.

”Overordnet set skal danskerne nok mentalt vænne sig til, at det koster det samme på nettet, som i traditionelle forretninger og at udbringningen er simpel og velfungerende. Hvis vi regner alt med, har de fleste større omkostninger ved at starte deres egen bil. ” forklarer CEO Klaus Toft Nørgaard.

Det danske online marked for dagligvarer er i sin spæde ungdom lidt endnu
Ifølge undersøgelser fra Shop Excellence 2014 handler 15 % af danskerne jævnligt dagligvarer på nettet. I løbet af 2014 forventer imidlertid hele 49 % at gøre det. Med en fremskrivning af de nuværende indkøb betyder det dagligvareindkøb for helt op til seks milliarder kroner fra omkring 1,5 milliarder kroner i dag. Der er altså mere end en fordobling i udsigt i forhold til 2013.

Udsigterne ser lyse ud for de to iværksættere og konceptet har kæmpe potentiale hvis ellers drengene formår at opretholde serviceniveauet og kundetilfredsheden. Hos Shopsonline glæder vi os til at følge RetNemt.dk og se hvordan de udmærker sig i fremtiden.

Skrevet af

Top