Google har fjernet indsigten for en stor del søgeord

Features som SEO og Adwords er et redskab til webshopejere, der kan bidrage med præcise målinger på konvertering, samt hvorvidt disse kan trackes og tilskrives. Essensen i dette er at give de mest nøjagtige datakonverteringstal, en gave til e-handlere, webshopejere og den øvrige e-commerce branche. Men dette er ikke nødvendigvis en realitet, da webshopejere støder på kategorien not provided.

En webshop skal bruge to ting for at skabe profit, nemlig konvertering af de eksisterende kunder på websitet og samtidig skabe større trafik på sitet. Her kan værktøjer som SEO og Adwords bruges til at skabe den ønskede trafik.

Google har dog de senere år spændt ben for SEO teksterne i og med at de den 18. oktober 2011 annoncerede chokerende nyheder for webshopejere. Når en søgning er lavet på en sikret Google website, bedre kendt som https, og forbrugeren klikker ind via dette site, vil søgeordene ikke længere være tilgængelige for webshopejerne.
Det betyder altså at selvom forbrugeren klikker ind på din hjemmeside, vil det ikke være tilgængeligt for dig at se, hvilke søgeord der har ledt forbrugeren derind.
For webshopejeren er dette kategoriseret som not provided i deres søgeordsdatabase.

Ifølge Clickconsult er udviklingen af søgeord, der falder ind under kategorien not provided skræmmende. I udgangen af oktober 2011 faldt 2,35% af søgeordene ind under den uidentificerbare kategori, hvor udgangen af april 2014 ser helt anderledes ud. 84,15% af søgeordene er nu ikke tilgængelige og dette er en ret stor procentdel for en virksomhed, der ikke længere ved hvordan de kan optimere deres website, fordi de ikke længere har kendskab til, hvilke af deres søgeord, der leder forbrugeren ind på deres website.

notnot

[quote_box_center]”Google har fjernet indsigten for en stor del søgeord i Google Analytics ift. hvilke søgeord der kommer fra organiske trafik. Der er mange spekulationer om, hvorfor dette er sket, og om det er et led i Googles arbejde om at få flere til at fjerne fokus fra SEO og bruge flere ressourcer på AdWords. Der bliver brugt store budgetter på SEO rundtomkring i virksomhederne, som jo er penge Google går glip af, da de med overvejende sandsynlighed aldrig kommer til at arbejde med SEO, hvilket ville ødelægge deres troværdighed ift. resultaterne i søgemaskinen – Sebastian Gullak stifter og CEO Atcore”[/quote_box_center]

Vi kan spørge os selv, hvad begrundelsen fra Googles side har været og den officielle forklaringen lyder som følgende: Google har gjort det in the name of privacy. Google mener at søgninger på sikre Google forbindelser, ikke skal være det webshopejerne kan se, det skal være baseret på reelle søgninger for destinations siden.
Endvidere kan forklaringen ligge i at Google ønsker at sætte større fokus på eget produkt, nemlig Google Adwords, som for Google er en betalingsservice.

Google har nu opgraderet sit populære Google Adwords platform. Fokus området vil være at satse stort på det mobile reklameplads, hvor Google i forvejen er placeret øverst som nummer et online annonce platform. Det er en Branche, som i følge eMarketer, vil nå op over 31 milliarder dollars ved udgangen af 2014. Google lancerer opgraderingen, fordi sociale medier så som Facebook og Twitter har gjort et indhug i arenaen, dog sidder Google fortsat med mere en halvdelen af det globale marked.

Adwords opdateringen består i forbedringer, der omfatter automatiseret fakturering, flere bulk handlinger, avancerede afrapporteringsprotokoller, som lader brugeren analysere data uden at skulle omformatere blandt andre funktioner.

[quote_box_center]”Folk er konstant forbundet , bevæger sig problemfrit mellem skærme, sites og apps mens du er på farten . Dette gør de bedste annoncer mere end blot beskeder sendt til forskellige enheder. Annoncer er nu mest effektive, når de forbinder mennesker med de oplysninger , indhold og steder, der betyder mest for dem, i de øjeblikke , de søger. – Jerry Dischler, vicepræsident for product management hos Adwords.”[/quote_box_center]

Envidere lyder det fra Google Adwords at disse opdateringer vil henvende sig til mindre virksomheder, med et ønske om at udvide deres digitale markedsføringen, på lige fod med større virksomheder med massive reklame budgetter.

[quote_box_center]”Bedre opdagelse: For virksomheder, der søger at fremme app installeres på AdMob -netværket , vil vi gøre det muligt for dig at nå mennesker, der er dine mest sandsynlige kunder , baseret på de apps , de bruger , hyppigheden af brugen og de typer af in- app køb de gør . For eksempel, hvis du motionerer regelmæssigt og bruge en app til at måle, hvor langt du kører , kan du se en annonce for en app, der hjælper dig med at måle de fødevarer, du spiser, og forbrugte kalorier . På YouTube , vi gør app installeres som ekstraudstyr til den aktuelle TrueView offer. – Jerry Dischler, vicepræsident for product management hos Adwords “[/quote_box_center]

Disse opgraderinger er allerede et velkendt fænomen hos Google og er derfor ikke helt innovativt, dog forklarer Jerry Dischler dette ved at tilbagemeldingerne på de estimerede konverteringer har været positive, derfor satser Google stort her i det folk søger mere online, for så at foretage køb i butikkerne. Google vil derfor teste måder at måle effektiviteten i søgeannoncer ved hjælp af anonyme købsdata fra private partere.

Hvis vi ser på konkurrence situationen indenfor mobilmarkedsføring ser det ud til at Google vinder igen. Men vi kan samtidig stille spørgsmålstegn ved om dette nye tiltag også vil lide under not provided kategorien, når produktet er blevet integreret i ecommerce branchen.

[quote_box_center]”Google Adwords er en af de mange alternativer til SEO, men for nyligt har Google meldt ud, at de også arbejder på at skjule søgeord i Google Analytics fra AdWords – dog vil vi stadig have indsigten direkte i AdWords. Hvad der præcist kommer til at ske her, er der stadig uvished om på nuværende tidspunkt. – Sebastian Gullak stifter og CEO Atcore”[/quote_box_center]

For at sikre din webshops fremtid vil et godt bud være at sprede din risiko, for at lande i not provided fælden, være at benytte flere forskellige produkter til at optimere dine søgeord. Der findes mange alternativer i form af Display in, Analytics, Contect marketing, Prosessions analyse på søgeord. Derudover kan gratis promoveringer på sociale medier også være med til at øge webshoppens kendskabsgrad.

Følg med i udviklingen af not provided søgeord her, som også spår om hvornår 100% af søgeordene vil falde ind under not provided kategorien.

Skrevet af

Top