Google opdaterer Keyword Planner med nye features

Dybden af søgeords data, der er til rådighed for marketingsfolk har haft stor variation de sidste par år. Forbedringer tilføjes kontinuerligt til Keyword Planners værktøjer og nu udvides mængden af de tilgængelige oplysninger og evnen til hurtigt visualisering.

Keyword efterspørger trends diagrammer
Google Adwords er en af de førende måder at optimere sine søgeord, dog med fokus på en betalt søgning og placering. Google Adwords program Keyword Planner kan nu bidrage til at forbedre og måle på SEO.

PracticalEcommerce har undersøgt Keyword Planners nye features, som nu har gjort det muligt at visualisere søgeordene ved hjælp af en graf. Som altid indtastes der søgeord i Get search volume for at få en liste over søgeord eller gruppere dem i annoncegrupper. På denne måde kan e-commerce branchen se de søgeord der har ledt forbrugerne ind på deres site. Hidtil har man modtaget et diagram af søgeord og tal, dette er nu optimeret med en graf der viser den månedlige tendens for de forskellige søgeord et år tilbage.

graf1

Eksemplet ovenfor viser en anmodning om data om seks søgeord, der er anvendt i skobranchen. De blå søjler viser den samlede søgevolume for alle seks søgeord, for hver måned i en tidsramme, der går et år tilbage. Hvis man trækker musen over hver søjle vises antallet af søgninger, i det pågældende måned. Denne nye graf funktion er yderst nyttig, hvis webshopejere ønsker et hurtigt overblik over de tendenser eller sæsonudsving, der er forbundet med hver enkelt søgeord.

graf2

Som hidtil viser Keyword Planner den gennemsnitlige søgevolumen efter nøgleord. Ved at føre musen over det lille graf ikon til højre for hvert søgeord, vil der vises en mindre graf, der tracker de specifikke søgeords trends og udvikling.

Keyword Planner tilbyder nu også at webshopejerne kan gå ind og nulstille datointervallet. Dette sker gennem Data Range sektionen til venstre, hvor der udvælges start og slut måned sammen med årstal. Værktøjet vil vise Keywords data fra de ønskede måneder i grafen, formentlig som et skiftende billede, hvis perioden stækker sig længere end et år.
Endvidere kan søgeordene sammenlignes med enhver anden datointerval efter ønske og behov. Dette vil ofte bruges til at sammenligne søgeordene med det foregående år og derfra kunne analysere volumen af et givent søgeord.

Søgevolumentendenser er blot én af de tre grafer , der tilbydes. Drop down boksen i toppen af grafen, kan indstilles til hvilken visning der skal skabes fokus på. Med andre ord kan der vælges en anden visning som eksempelvis Mobile Trends eller Breakdown by Device.

graf3

AdWords’ tidligere søgeordsværktøj havde evnen til at segmentere søgeordene på stationær og mobil. Dette var en værdifuld data, men det tidligere værktøj blev afbrudt til fordel for Keyword Planner, hvilket resulterede i at flere marketingsfolk mistede tidligere data. Dermed måtte Google Adwords tilbagegive et program der kunne bringe de mistede data tilbage og dette synes at ske med disse nye diagrammer som Keyword Planner udbyder.

Men for at undersøge enhedens data for hvert enkelt søgeord , er det nødvendigt at indtaste hver enkelt søgeord manuelt i Keyword Planner én ad gangen . Der er ingen måde at downloade disse oplysninger, der tidligere har været brugt.

Downloading data
Keyword Planner har altid gjort det muligt at se segment statistikker for hver måned, ved at downloade data ned, denne del har ikke ændret sig, men Adwords har derimod tillagt muligheden for at hente data i forhold til den ønskede datointerval, som kan være alt fra at vise 2 måneder eller 24 måneder.

Download funktionen kunne være mere velfungerende end den er på nuværende tidspunkt. Det er nemlig ikke muligt at downloade de data, som er i trend diagrammet. Hvis du eksempelvis ønsker at downloade data i datasammenligning, for lettere at kunne analysere det med andet vigtigt data, er dette ikke en mulighed. Du kan kun downlade data fra det første datointerval og ikke det datainterval, der skal sammenlignes med. Det betyder altså hvert enkelt datointerval skal downloades individuelt og hver gang skal datointervallet nulstilles, for at få adgang til de ønskede data.
De nytilføjede funktioner i diagrammet Mobile Trends eller Breakdown by Device, er ikke tilgængelig for download. Man kan ved at føre musen over de individuelle datasektioner i henholdsvis søjle – og cirkeldiagrammet, se hvilken enhed det omhandler. Hvis man ønsker det, kan man manuelt indtaste disse data i et regneark, men dette er overhovedet ikke brugervenligt eller skalerbart. Forhåbentlig er dette et intermitterende første skidt mod genaktivering af download funktionen, der giver adgang til device-based keyword data

Søgevolume vs. Keywords løsninger
Indtil nu har fokus ligget i Get search volume funktionen eller muligheden for at opdele dem i grupperinger. Men Keyword Planner tilbyder også en funktion, der kan hjælpe med at søge efter nye søgeord, denne data dækker et helt andet behov og kan eksempelvis anvendes i SEO tekster.

graf4

Hvis vi igen vender tilbage til de seks søgeord fra skobranchen, ser vi ovenfor at de er ført ind under kategorien Keyword ideas i stedet for Get search volume. Her viser Keyword Planner ”de nyhøstede” søgeord plus 800 relaterede søgeord. Så i stedet for at have 44.900 gennemsnitlige månedlige søgninger, som vi så i den tidligere graf, vil denne optimering give 5.317.340 gennemsnitlige månedlige søgninger, som vist ovenfor. Her er selvfølgelig også tale om samme tidsperiode som i det tidligere eksempel.

Adwords mener dermed, at disse søgeords ideer er relevante i forhold til de seks skorelaterede søgeord, men med input til søgeordsfunktionen i stedet for funktionens søgevolume. Dette betyder at hver af disse Keywords ideas ikke er relevante for det specifikke søgeord som anvendes.
For eksempel, hvis søgeordet er red shoes har Keyword ideas ordet Payless shoes ikke nogen relation til hinanden, derfor skal ”de nye Keywords” indsnævres, så de har relevans i forhold til de seks oprindelige søgeord. Dette vil ofte skabe søgeordssæt og forhåbentlig udlede i mere trafik på det givne site. Derfor vil graferne i Keyword Planner typisk være mere ekspansive grundet perspektivering mellem søgeordene.

Keyword ideas funktionen kan især være nyttigt , når du ønsker at vide nøgleordets værdi af universet af et bestemt sæt af søgeord, og du ønsker at trend it over time.
Keyword Planner kan anvendes som en feature til at indsnævre søgeord, så de er lettere anvendelige i en eventuel SEO tekst.

 

 

Skrevet af

en kommentar;

  1. charleyswift@gmail.com'Bob said:

    I see many websites outrank your page in google’s search results.
    You should build more contextual backlinks. These type of backlinks are the most valuable after
    all these google algorithm updates. I know writing articles is hard work, but i know what can help you save a lot of time, search
    in google for:
    Vesitos’s Rewriter

Top