Arkiver

Content PartnereNyheder

Tech-Toolbox: Hvordan får du den første investering?

Denne artikel er en del af vores Content Partner-program og er skrevet i samarbejde med Vækstfonden – statens finansieringsfond, der siden 1992 har stillet kapital og kompetencer til rådighed og dermed medvirket til at skabe flere nye danske vækstvirksomheder. Vækstfonden investerer på tværs af industrier, særligt med fokus på og kompetence inden for it, medikoteknik, cleantech og industriel teknologi.

Hvad skal der til for at få investering til sit startup? Hvordan forbereder man sig, hvordan sælger man bedst sin idé, hvad er det investorerne kigger efter? Den viden er der mange danske iværksættere, der higer efter at få indsigt i, og vi har derfor, her på Trendsonline.dk, valgt at bringe en artikelserie i samarbejde med danske Vækstfonden, der skal give indsigt i netop det.

For at se nærmere på, hvordan man som startup kan ruste sig til at få investering, har vi talt med Partner i Vækstfonden Søren Jessen Nielsen og tre succesfulde danske startups, for at høre deres historier om, hvordan de fik deres første investering i hus.

AdQuota_MichaelSandagerNorthcap så vækstpotentialet i adQuota 

Mobilteknologivirksomheden adQuota, modtog tilbage i januar i år en investering på 19 millioner kr. fra Northcap. Iværksættervirksomheden hjælper udgivere af mobile websites og apps til at skabe indtægtsstrømme fra deres mobile publikationer og er en af de førende inden for mobile advertising i Europa.

For CEO i adQuota Michael Buch Sandager, var det et solidt vækstpotentiale og en plan for yderligere vækst i fremtiden, der gjorde udslaget for at bringe investeringen i hus. Desuden havde Northcap Partners, Michael Buch Sandager og co-founder i adQuota, Torben Majgaard, relationer til hinanden i forvejen, hvilket ifølge Michael også spillede en rolle i forhold til investeringen. Michael Sandager fortæller:

“Vi er privat fundet med et supplement fra Northcap. Northcap har fulgt os i over et år, så de kendte os ret godt. Det de har lagt vægt på, at vi har haft en eksplosiv vækst og været profitable imens. Og endelig har vi en plan for yderligere vækst. Northcap kendte mig og min co-founder, Torben Majgaard i forvejen. Gode relationer åbnede døren for at Northcap og Vækstfonden blev en del af adQuota – en god og troværdig historie var der der skulle til for at de slog til.”

Partner i Northcap Jakob Bratting Pedersen supplerer:

”I Northcap har vi gennem flere år fulgt markedet for mobile advertisement tæt, da det er et marked, der vokser med ca. 70 % årligt. I adQuota så vi et management team, som var i stand til kontinuerligt at skabe vækst og nå de fastsatte mål inden for mobile advertisement.

Herudover opererer selskabet i B2B spacet, hvilket er det primære fokus for Northcap. Vi har mange operationelle erfaringer, som kan overføres til selskabet ifm. eksekvering af den internationale ekspansionsplan. Så kombinationen af marked, management team og mulige value adds gjorde udslaget for, at Northcap investerede i adQuota.”

Kirkeweb_ChristianSteffensenKirkeweb byggede en case med skalerbarhed

Den danske iværksætter Christian Steffensen, som i dag er Founder og CEO i den digitale platform for de danske kirker, Kirkeweb, fortæller, hvordan de rejste 3 millioner danske kroner.

“Vi kom gennem Accelerace forløbet og fik derefter en investering på 3 millioner i 2012.”

Efter at have vist rigtig vækst og traction i Danmark, så Kirkeweb hurtigt, at de skulle hente kunder ude i verden for at skabe en stor virksomhed.

“Vi byggede en case, der grundlæggende handler om at internationalisere vores salg og skalere vores virksomhed på nye markeder. Det er vi i gang med og har fået pengene udbetalt løbende i forbindelse med at have opnået de mål, som vi sammen satte.”

Det rigtige match

AutoOffer founder Søren Malmskov gik ind i initiativet Kapital-Coach, som er et samarbejde mellem KPMG og Væksthus Syddanmark, i starten af 2013, men efter forløbet var der kun sparring, forretningsplaner og et skarpt koncept.

AutoOffer_SørenMalmskov“Jeg mødte Thomas Marschall gennem vores tekniske inkubator, Beyond Unlimited, og efter et kaffemøde på Emmerys i Hellerup om AUtoOffer’s vision, og en telefonsnak på 20 minutter om valuation og forventninger, blev vi enige om at gå videre,” forklarer Søren Malmskov.

Efter næsten et års intensiv søgning lykkedes det altså igennem en kontakt i netværket og en kaffe på Emmerys at opnå tilsagn om en aftale. Thomas Marschall har erfaring fra 12 år som General Manager i A.P. Møller-Maersk og har sidenhen været CEO i mindre tech virksomheder, senest svenske Precise Biometrics, og er nu investor i det danske startup AutoOffer og andre virksomheder.

“Jeg valgte efter samtaler med Søren og hans team at investere i AutoOffer idet, der kan ligge et væsentligt potentiale i at skabe en handelsplatform for nye biler. Fokus på nettet har hidtil ligget mest på at forenkle brugtvognsmarkedet. AutoOffers løsning bringer derimod noget helt nyt til markedet idet bilkøbstransaktionen både forenkles og forbedres for såvel forhandlere som bilkøbere. Handelsplatformen er yderst skalerbar og derfor også anvendelig i mange andre lande rundt i verden,” forklarer han.

De gode råd: Et match mellem startup og investor-pengene

Vækstfonden_SørenJessenNielsen

”Det er utrolig vigtigt at finde den helt rigtige investor til sine første penge. Man skal ikke lade sig presse til en investor, der hverken passer på den korte eller lange bane – uanset om de måske alligevel står og gerne vil investere, nu man spurgte dem.”

Partner Søren Jessen Nielsen har 12 års erfaring som investor og Partner i Northcap og sidenhen i Vækstfonden, hvor han i dag sidder som Partner for deres direkte ICT investeringer. Søren hjælper Trendsonline.dk med at fortælle, hvilke elementer der spiller ind, når Vækstfonden tager stilling til en eventuel investering i et startup.

“Alle tre selskaber har fundet meget forskellige investortyper, som hver bringer deres type aktive bidrag ud over penge – det valg og match er vigtigt – mere vigtigt end lette penge på hurtige vilkår,” siger Søren Jessen Nielsen.

I vores snak med Søren Jessen Nielsen skinner det også klart igennem hvilket startup, der ville matche ham: Startups skal være velforberedte!

Søren lægger meget vægt på et founder team med energi og evne til stærk story-telling, og deres investorhistorie skal være baseret på en analyse af et problem, løsning og marked. Det gode pitch består af den stærke historie, en founder, der kan give indtryk af tillid, og evnen til eksekvering henimod en stærk vision.

Her er det vigtigt at forstå forskellen på personen overfor, samt forskellen på en privat business angel, der ofte køber en ide og baserer sin beslutning på passion før traction, hvorimod en investor, som dem, du kan møde i Vækstfonden, har andre konkrete krav, samt overbevisning gennem god formidling af investeringscasen.

Denne artikel er en del af vores Content Partner program og er skrevet i samarbejde med Vækstfonden – statens finansieringsfond, der siden 1992 har stillet kapital og kompetencer til rådighed og dermed medvirket til at skabe flere nye danske vækstvirksomheder. Vækstfonden investerer på tværs af industrier, særligt med fokus på og kompetence inden for it, medikoteknik, cleantech og industriel teknologi.

2 kommentarer

Skriv et svar