And a happy ever after: Justitsministeriet blåstempler deleøkonomi

Siden delebilsplatformen gomore.dk i februar i år lancerede biludlejning mellem private, har de kommercielle udlejere forsøgt at så tvivl om konceptets lovlighed. Justitsministeriet blåstempler nu konceptet.

Den danske samkørselsportal GoMore udvidede i februar deres service til også at omfatte biludlejning mellem private, en service der havde over 500 biler registreret efter kun en måned. Lejekonceptet var blevet efterspurgt af GoMore’s medlemmer, og statens fond for grøn omstilling havde støttet konceptet med en bevilling på 1,3 mio. kr.

Men som i alle gode historier er der en skurk, og de kommercielle biludlejere, anført af direktør for Europcar og formand for Danske Biludlejere, Poul Tvede, erklærede ved lanceringen konceptet for ulovligt. Med henvisning til udlejningsbekendtgørelsen udtalte Poul Tvede til en række landsdækkende medier, at man ikke som privatperson må leje sin bil ud mod betaling.

Offentlige udtalelser om ulovligheder gav bagslag og endte i officiel blåstempling

GoMore forsvarede sig og argumenterede at de kommercielle udlejeres argumenter ikke angik den private udlejning som finder sted på GoMore.dk platformen. Men de kommercielle udlejeres udtalelser skabte tvivl om konceptet hos mange danskere – og krævede derfor et officielt svar.

Justitsministeriet har nu givet en vejledende udtalelse til GoMore der blåstempler den private biludlejning. Udtalelsen siger at private i et vist omfang kan leje bilen ud uden at bekymre sig om lovligheden af udlejningen. Samtidig oplyser Justitsministeriet at det heller ikke i sig selv er et problem hvis udlejeren laver et overskud på den enkelte udlejning. Først hvis den enkelte udlejer har en udlejningsaktivitet som man samlet bedømmer som erhvervsmæssig – og ikke blot privat – vil udlejningen være problematisk.

GoMore_MatiasEn glad delebils-iværksætter

Deleplatformen GoMore.dk blev lanceret i 2005, men har det seneste år oplevet en markant vækst. Næsten 50.000 nye medlemmer er kommet til på et år, og medlemstallet vokser med over 5.000 om måneden. I dag rejser 3.000-4.000 personer med GoMore hver uge.

Direktør for GoMore Matias Møl Dalsgaard glæder sig over svaret fra Justitsministeriet.

“Det er et meget vigtigt gennembrud for deleøkonomien i Danmark – og for GoMore’s brugere – at vi nu fra højeste sted har en tilkendegivelse af at private danskere har lov til at leje deres biler ud,” udtaler han.

Danskere elsker at dele

Flere og flere danskere benytter sig af biludlejning gennem private biludlejningstjenester, for de er vilde med at dele. Denne t
endens er voksende og har nu slået sig fast i biludlejningsbranchen. Udlejningskonceptet har fra start været populært. Efter tre måneder har GoMore 800 biler til udlejning og er for nylig rundet udlejning nummer 1.000.

MinbilDinbil_ValerioSandri

På samme måde har Trendsonline fulgt MinbilDinbil platformen, der var først på markedet med P2P modellen:

“Vores indledende overvejelser om Danmark som det perfekte land for deleøkonomi er kun blevet bekræftet af den udvikling vi har været vidne til,” fortæller Valerio Sandri, Co-founder og CEO af MinbilDinbil.

Læs mere om deleøkonomi og delebilsplatforme, som vinder stærkt frem i det danske land.

Januar 14: Danskerne er bedre til at dele.

Marts 14: MinbilDinbil udvikler markedet for privat biludlejning.

Marts 14: GoMore tager føringen i privat udlejning.

April 14: Med en dansk iværksætter i SV: Afhængig af deleøkonomi.

Skrevet af

Læs også

en kommentar;

  1. Pingback: Deleøkonomi: Gamle ting skal byttes væk | Trendsonline.dk

Top