SwipBox og DHL Express har indgået samarbejde – hent hvor du handler

Danskerne køber flere og flere varer fra udenlandske netbutikker. Det mærker de især hos DHL Express, der de seneste par år har haft en eksplosiv vækst i antallet af pakker til private. Derfor har firmaet netop indgået en aftale med SwipBox, så danskerne kan hente deres pakker samme sted de køber ind.

[quote_box_center]“Vi fragter hver måned flere tusinde pakker ud til private og tallet stiger hele tiden. Væksten er simpelthen enorm. Vores udfordring har været, at vi kører pakker ud i dagtimerne, hvor folk er på arbejde. Derfor indførte vi for nogle måneder siden en smart SMS-løsning. Den gør det muligt for modtagerne at ændre leveringsadressen, så de kan modtage dem andre steder i løbet af dagen. På samme måde kan de sende en SMS-fuldmagt, hvis de ikke selv kan modtage pakken. Løsningen er hurtigt blevet meget populær. Alligevel kan vi se, at danskerne også ønsker at kunne modtage deres pakker på andre måder. Det er det, vi nu gør muligt med vores nye samarbejde med SwipBox,” siger Peter Stokholm, der er ansvarlig for projektet hos DHL Express.[/quote_box_center] I starten af sidste år udgjorde antallet af pakker til private 20% af alle DHL’s forsendelser. I dag er det langt over en tredjedel.

SwipBox-automaterne findes i øjeblikket på omkring 340 lokationer overalt i Danmark. Inden for det kommende år stiger dette tal til ca. 500. Det er blandt andet alle Bilka og Føtex samt halvdelen af Nettos butikker, der i dag har en automat stående. Modtageren kan selv vælge i hvilken SwipBox, pakken ønskes afhentet. Når en DHL-kurer har en pakke i hænderne, får modtageren en SMS og et valg om at afhente pakken i en SwipBox eller få den sendt hjem. Dermed kan DHL sikre sig, at forsendelsen bliver leveret til den rette person.[quote_box_center]”Vores samarbejde med Swipbox betyder, at vi med et slag vil få et landsdækkende netværk af steder, hvor danskerne kan afhente deres pakker. SwipBoxene er sat op de steder, hvor mange alligevel kommer forbi for at handle deres dagligvarer. Så i stedet for at skulle sidde hjemme og vente på pakken mellem kl 08-17, kan man nu hente pakken sammen med det daglige indkøb,” siger Peter Stokholm.[/quote_box_center] DHL Express har været ude og sondere markedet ifht kæder, som kurerfirmaet kunne samarbejde med. Imidlertid fandt firmaet ud af, at et samarbejde med SwipBox ville give bedst mening. Alternativet var nemlig, at DHL selv skulle ud og banke på døre for at lave egne ServicePoints i lokale butikker.

Told og moms betalt via mobilen
En hel del af de varer DHL Express transporterer hjem, er købt uden for EUs grænser. Det betyder, at de danske kunder derfor skal betale told og moms for disse forsendelser. Som internationalt kurerfirma er en af DHL Express’ opgaver således at fortolde varerne og siden — på vegne af SKAT — at opkræve beløbene hos modtagerne. Det kommer indimellem som en overraskelse for de danske kunder. Derfor har DHL Express taget et skridt hen imod at sikre forbrugerne bedre oplysning.[quote_box_center]”Vi i gang med at udvikle en løsning, der giver modtageren information om den forventede importtold og momsbetaling. Og så snart dette er kendt af DHL får modtageren også dette oplyst og vil kunne betale dette via sin mobiltelefon. Dette er for ikke at sætte modtageren i en situation, hvor vi som kurerer skal opkræve betaling her og nu ved levering. Vi forventer, at det bliver den smarteste løsning i Danmark,” siger Peter Stokholm.[/quote_box_center] Han forudser, at de nye tiltag også vil lette kurerernes arbejdsdag. Med SwipBox-løsningen skal de nemlig ringe på færre dørklokker hos private modtagere.

Fremover vil de i ro og mag kunne levere til den forudbestemte SwipBox. Det skulle gerne resultere i en endnu større kundetilfredshed og en mindre stresset hverdag med større arbejdsglæde til følge.

Skrevet af

en kommentar;

Top