7 værdifulde KPI’er der hjælper din e-mail markedsføring

E-mail markedsføring kan være en drivkraft for optimering af salg, men det er ikke lige meget hvordan det gøres. Et amerikansk bureau fortæller hvilke 7 KPI’er (key performance indicators) der kan hjælpe dig til at forstå dine modtagere (og dermed eventuelt booste dit salg.)

Branchefolk (og kunder) er ikke i tvivl om at e-mail markedsføring kan generere salg. En undersøgelse i USA viser at 60 pct. af adspurgte markedsføringsansvarlige oplever positive resultater af e-mail markedsføring, og også 60 pct. af de adspurgte kunder har foretaget et køb, efter modtaget en e-mail. Men hvad skal man være opmærksom på ved e-mail markedsføring?

Følgende 7 KPI’er inden for e-mailmarkedsføring er opsummeret af amerikanske branchefolk

1. Det totale salg
Hold naturligvis øje med hvor meget hvert enkelt e-mail resulterer i et salg. Men husk også at e-mail markedsføring er en del af selve brandingen af din virksomhed.

2. Konversionsraten
En optimal e-mail vil blive åbnet, læst, klikket videre i og resultere i et salg eller hvad formålet måtte være. Konversionsraten hjælper dig til at identificere de modtagere som giver dig det bedste resultat.
3. Klikraten
Virker din e-mail efter hensigten, og klikker modtagerne sig videre ud fra selve linket i din e-mail? Dette er også essentielt i e-mail markedsføring, da der først her er mulighed for et eventuelt salg. Eksperimenter med hvilke links der virker og hvordan teksten omkring den kan hjælpe til at få dine modtagere til at klikke sig videre.

4. Unikke åbninger
Kig på dine overskrifter og hvilket indhold som oftest genererer flest unikke åbninger. Noter eventuelt herefter hvad der virker hos dine modtagere.

5. Unsubscribe/frameldelses raten
Det er kedeligt når man oplever at modtagerne vælger at framelde sig ens nyhedsbrev. MailChimp skriver at man bør ikke opleve mere en 1 pct. frameldinger som følge af et nyhedsbrev. Kig derfor på dit indhold, hvor tit det udsendes og om dine nyhedsbrev modtagere er en relevant målgruppe – hvor er de indsamlet fra?

For at udregne din frameldelsesrate, skal du dividere antallet af modtagere der har frameldt sig med det totale antal leverede e-mails, og derefter gange med 100.

6. Antal bounces
Bounce raten fortæller om ’ikke leverede’ e-mails. Dette kan opdeles i 2 kategorier – e-mails som ikke leveres pga. f.eks. en fyldt indbakke, eller e-mails som ikke længere eksisterer.

Kig på hvilken bounce rate din e-mail får, og få derved en idé om ”kvaliteten” af dine modtagere.

7. Side trafikken
Vær opmærksom på hvor trafikken stammer fra og hvordan side trafikken varierer efter udsendelse af en e-mail. Husk at en e-mail vil i visse tidspunkter på dagen blive læst via mobilen, og (hvis e-mailen er interessant), vil modtageren muligvis gå online igen senere på dagen og kigge nærmere på tilbuddet fra en tablet eller computer.
Se på hvilke tidspunkter der fungerer bedst for dine kunder, og målret udsendelsen af en e-mail efter dette.

Skrevet af

Top