Media Hack Days: Nyheder skal leges ind

Vinderen af årets Media Hack Days blev app’en, WhatHappen, der både fungerer som en nyhedsapp og en quiz, som er udviklet af syv deltagere fra weekendens Media Hack Days i Aarhus. Fokus er, at nyhederne skal indlæres med leg og give dig et godt overblik over, hvor du mangler viden.

Der er nu gået en uges tid, siden Media Hack Days-udviklingsgruppen fik 1. præmien for quizapp’en WhatHappen. Vinderapp’en fungerer som ethvert andet quizspil, hvor brugeren bliver præsenteret for en række spørgsmål fra forskellige kategorier, men til forskel for app-klassikere som Bezzerwizzer og Quiz Battle, kommer spørgsmålene i WhatHappen dog direkte fra dugfriske nyheder. Uanset om man svarer rigtigt eller forkert, vil svaret give adgang til en baggrundsartikel, som kan gøre brugeren klogere på det indhold, spørgsmålet handlede om. Og det er netop målet at engagere brugeren til at grave sig dybere ned i det journalistiske indhold.

Prototype klar

Allerede nu er der en prototype af app’en klar, som du kan se her, og visionen for produktet er også klar. Det er i principperne bag gamification, at app-udviklingsgruppen ved Media Hack Days har fundet inspiration til deres egen app, fortæller journalist og WhatHappen-medudvikler Cathrine Gyldensted.

“Vi ville se på, hvordan man kunne appellere til det legende i mennesket, samtidig med at man giver dem journalistik med i købet. Derfor prøvede vi at gentænke historiefortællingen i journalistikken,” siger hun og uddyber: “Vi ville have brugerne i spil og vække deres følelser, og det er det, der sker, når de sidder med spillet i hånden og enten taber eller vinder.”

Tanken er, at det er brugerens engagement, der skal være drivkraften i tilgangen til de journalistiske historier. Derfor valgte gruppen også at tænke det sociale aspekt ind i app’en.

“Et af principperne handler om den sociale værdi i produktet, og det gav os ideen til at tilføre konkurrenceelementet, som gør, at man kan udfordre sine venner i dagens nyheder, siger Cathrine Gyldensted på Media Hack Days egen blog.

Grobund for forretning

Gruppen på de 7 Media Hack Days-deltagere planlægger snarest muligt at mødes igen og arbejde videre på app’en og produktet, forklarer Cathrine Gyldensted.

“Det er en klar ambition at gå videre med projektet – og i det hele taget starte udvikling og forretning af gamification principper,” siger hun til Trendsonline.dk.

Juryen bestod af Nikolai Thyssen, redaktør på Information og fire andre fremtrædende mediepersonligheder belønnede søndag aften holdet bag WhatHappen med en førstepræmie for det mest gennemarbejdede og fuldendte projekt ved Media Hack Days.

Ud over WhatHappen blev holdet bag projektet CoffeeBear, der forsøger at sælge nyheder sammen med kaffe, hædret med The WTF Award, mens holdet bag appen Geo News, der præsenterer de vigtigste nyheder fra etablerede medier og indhold fra sociale medier inddelt efter land, fik The Guardian API Award.

Skrevet af

Læs også

Top