Arkiver

EventsNyheder

TechCrunch Disrupt NY 2014 – Takeaways

Trendsonline.dk var i New York til TechCrunch Disrupt, og bringer her vores takeaways om hvem der repræsenterede Skandinavien, hvilken type startups der trender, og hvad der skal til for, at dit startup kan være på scenen til Battlefield næste år.

TechCrunch Disrupt blev afholdt første gang i 2010 og er kendt som verdens største forum for tech startups, som er og vil være banebrydende på nye markeder. Eksempler på startups, der har sat deres aftryk på Disrupt er Dropbox, Mint (opkøbt af Intuit), Yammer (opkøbt af Microsoft) og RedBeacon (opkøbt af Home Depot).

AirHelp er det eneste danske startup, som er repræsenteret her på denne verdensscene i 2014, og ikke nok med det, så har AirHelp ikke skulle søge som alle andre, danskerne er blevet inviteret til at pitche deres startup for 12 millioner seere på TechCrunch.com.

Danmark og Sverige repræsenter de Skandinaviske tech talenter på TechCrunch Disrupt i New York. Fra Danmark har vi AirHelp anført af Henrik Zillmer (CEO) og Nicolas Michaelsen (CMO), som tilbyder en gratis onlinetjeneste, der hjælper dig som forbruger med at få din korrekte kompensation for flyforsinkelser. Sverige stiller op med Fidesmo anført af Petter Arvidsson (chief architect) og Mattias Eld (CEO) med et kort, der skal gøre det lettere at rejse med offenligt transport. S’moretgage, der gør boligmarkedet mere gennemsigtigt repræsenterer New York, men Patrick Browne (Co-founder) er halv norsk og Daniel Bundzik (Co-founder) er fra Sverige.

Samantha O’Keefe, TechCrunch writer og Battlefield editor udtaler til Trendsonline.dk: “Like most investors and accelerators, we take into consideration the product, business model and team.”

Vinderen af TechCrunch Disrupt Battlefield New York 2014 blev Vurb fra San Francisco med en ny søgemaskine med meget mere indhold og færre forstyrrelser. Dommerne havde været meget kritiske i sidste runde, men på trods af hård kritik valgte dommerne, at Vurb størst potentiale og blev dermed tildelt 50.000 dollars.

Når du er foran dommerpanelet

Generelt var dommerne til dette års TechCrunch Disrupt ret enige, når det kom til, hvad de søgte svar på hos de 27 startups, der præsenterede på scenen. Man skal kunne svare på, hvordan man har tænkt sig at skalere virksomheden op, hvordan man vil få fat i brugerne, hvordan man vil forsøge ikke at blive kopieret, hvad der er ens største udfordringer og konkurrenter. Så kender du allerede dine svar, er du godt stillet til næste års Battlefield. Samantha O’Keefe, TechCrunch skribent og Battlefield redaktør forklarer til Trendsonline.dk:

“We’re unique in that we also look at how publicly known a company is at the time of application. We prioritize companies that are un-launched, coming out of private beta or releasing a significant new product. We want to find the most interesting and most impactful startups that could become the next Dropbox, Yammer or Mint.”

Nogle af de bedste takeaway råd fra dette års TechCrunch Disrupt New York, var fra Astro Teller, Google, som råder alle startups til at tænke over, hvordan kan man bruge teknologi til at få teknologi til at fylde så lidt i vores dagligdag som muligt. Og et godt tip fra Sam Altman, Y-combinator, lyder: Når jeg leder efter et startup, jeg kan investere i, så tænker jeg på, om jeg har lyst til at arbejde for denne person.

Disrupt på flere måder
Skærmbillede 2014-05-12 kl. 18.47.05
På dette års TechCrucnh Disrupt var der generelt mange startups, der fokuserede på apps til parkering, kortlægning, video messaging og platforme for sociale netværk. Dommerne definerede tidens trends som “Anyhing with a consumer”.

Vi har udvalgt et par præsentationer og demoer, som gjorde gjorde indtryk på os.

Mink – fra online til offline makeup.

Coin – det nye kreditkort.

Mimi – din mobiltelefon som høreapparat.

Disrupting forsøg på opmærksomhed kom fra Fetch, som smed skjorten under sit pitch, og fra Telller som først på dagen havde et skilt på ryggen om, at de søgte investorer, og senere så skiftede til en pengekæde. Effektivt eller ej, de bliver ihvertfald husket.

“We run the Startup Battlefield at each of our three Disrupt events. We’ll be opening applications to participate in Disrupt SF and Disrupt Europe 2014 in just a few weeks! Applications will close near the end of June. Companies do not need to be based in the city or even country where the event takes place. This week in the Startup Battlefield we had companies from Ireland, Korea, Slovenia, SF, Charleston and of course New York,” fortæller Samantha O’Keefe, TechCrunch skribent og Battlefield redaktør til Trendsonline.dk

Så hvad skal der til for, at DU står på scenen til næste års TechCrunch Disrupt Battlefield?
Din ansøgning! – “Do it!”, lyder ordene fra danske AirHelp

Skærmbillede 2014-05-12 kl. 18.46.42

Skriv et svar