Fremtiden for #edtech i Danmark er skudt i gang

I Udenrigsministeriets smukke omgivelser i Eigveds Pakhus var flere repræsentanter fra uddannelsesområdet, edtech-iværksættermiljøet og andre centrale interessenter samlet onsdag i sidste uge for at snakke om digitalisering og teknologi i fremtidens uddannelser.

Med flere interessante talere på programmet skød Innovation Centre Denmark gang i diskussionen af, hvordan fremtidens uddannelser skal se ud med heldagskonferencen #EDUdisrupt Summit. Forskere, forretningsfolk og startup founders var samlet til en dag i uddannelsesudviklingens og læringens tegn. Trendsonline.dk tager her et kig på uddannelsesmarkedet og nye tendenser og en snak med et par af de startups, der var til EDUdisrupt for at vise deres edtech-ideer frem.

Det tredjestørste marked i verden

Michael Staton, VC fra Learn Capital og tidligere folkeskolelærer med stor forståelse for læring, lagde ud med en oversigt over, hvor uddannelsesmarkedet er i dag:

”Education is now the third largest market in the world behind energy and behind healthcare. A 4.6 trillion $ annual spend, and almost none of it is digital.”

Det Silicon Valley baserede investeringsselskab investerer i earlystage startups, der udvikler og omtænker, hvordan verden lærer. Lige nu har selskabet investeret i over 40 virksomheder, der alle beskæftiger sig med uddannelse og læring.

Det tog Oxford tusind år – i dag sker det på et sekund

Staton mener, der er et stort udviklingspotentiale i uddannelsesmarkedet i dag pga. digitaliseringsmulighederne i internettet. Edtech-iværksættere er allerede tidligt i deres udvikling meget bedvidste om, at de skal skabe et internationalt brand, og derfor går tingene meget stærkere i dag:

”It took Oxford a thousand years to create a global education brand. It took Harvard four hundred years to create a global education brand,” forklarer Michael Staton og fortæller om en af Learn Capitals investeringer, General Assembly, som på mindre end to år har skabt et internationalt uddannelsesbrand med 14 universiteter rundt omkring i verden.

Det, der er anderledes i det nuværende marked, er, at der er mulighed for stor innovation i udviklingen af formatet af uddannelserne, fordi vi har adgang til uanede mængder af viden på internettet, forklarer Staton og fortsætter:

”In the future learning will have many many types of formats. And many of you here today are creating new formats. This creates an opportunity to unbundle and rebundle what we think of as education.”

MOOCs – Fremtidens gratis online uddannelser

En af de bærende tendenser i fremtidens uddannelser er MOOCs, Massive Open Online Courses, som giver muligheden for at undervise tusindvis af studerende på samme tid.

Lone Guldbrandt Tønnesen, University College Lillebælt, en af talerne ved #EDUdisrupt Summit, har arbejdet med MOOCs de sidste tre år, og mener det er fremtidens form for uddannelse. Hver eneste af de uanede mængder af studerende, der kan deltage i et MOOC, lærer ikke bare fra kursets emne, men også af hinanden, forklarer hun i sin præsentation og fortsætter:

Underviseren vælger emner og giver papirer til at sætte de studerende i gang, og derefter er det de studerende selv, der finder deres undervisningsmaterialer på nettet, og deler det med de andre studerende. De studerende finder deres egen vej til læring og diskuterer indbyrdes med andre studerende. Underviseren kan kigge med og støtte, hvis der er behov for det.

MOOCs og bricks’n mortar går hånd i hånd
SteffenSkovfoged-LikedIn
Steffen Skovfoged, Director of Sales i UNIwise, et andet dansk edtech startup, som Trendsonline.dk tidligere har skrevet om, mener også, der er store muligheder i MOOCs, men han tror ikke på, at det kan udkonkurrere de traditionelle eksisterende undervisningsinstitutioner:

”MOOCs skal nok blive stort, men jeg tror ikke det kommer til at udkonkurrere bricks’n mortar uddannelsesinstitutioner. De kommer til at gå hånd i hånd og være fødekilde for hinanden. Og så bliver kvalitetsniveauet på mange måder hævet, for der bliver benhård konkurrence på alle niveauer, fagligt såvel som teknologisk. Det er ikke sikkert, man er jordens bedste underviser, men hvis man ikke formår, at indarbejde indhold fra de bedste, så får man det svært,” siger Steffen Skovfoged.

EDUdisrupt-feature

Kvalitet frem for kvantitet

Robin Juel Johansen, CEO i Developing Stories, som vi skrev om tidligere i denne uge, arbejder med en anden model for online learning.
Robin Juel Johansen, CEO at DEVELOPING STORIES
Developing Stories, som udbyder online kurser i journalistik og fotojournalistik, tror på kvalitet frem for kvantitet, forklarer Robin Juel Johansen.

”Vi bruger meget energi på at give personlig feedback til hver enkelt studerende på vores kurser. Det giver en højere kvalitet for den enkelte, og det tror jeg, der vil komme mere fokus på generelt i branchen fremover,” siger han og fortsætter:

”I stedet for at være én ud af 50.000 studerende, hvor der ingen mulighed er for at stille spørgsmål til underviseren, og hvor opgaver forstås som multiple choice tests, vil studerende gerne ses, forstås og guides i den rigtige retning. Det kræver mere fokus på den enkelte studerende.”

Edtech har stort potantiale i DK

Både Robin Juel Johansen og Steffen Skovfoged er enige om, at edtech er et voksende marked herhjemme, men der er et stykke vej endnu siger Steffen Skovfoged:

“Jeg imponeret over hvor mange virkeligt innovative og værdiskabende løsninger, der er skabt på dansk grund i de senere år. Men samtidig er det lidt nedslående, hvor svært det er for flere at slå igennem i Danmark og få fodfæste. Markedet er for småt og risiko-villigheden er for lille. Så jeg tror man tidligt skal fokusere på early adopters uden for landets grænser,” forklarer Steffen Skovfoged fra UNIwise, som selv har været en af de heldige startups i branchen. De landede nemlig en aftale med landets professionshøjskoler og er i gang med at digitalisere deres eksaminer med deres digitale eksamenplatform WISEflow.

Steffen Skovfoged er dog meget positiv over for, at diskussionen om fremtidens uddannelser nu er i gang.

“Edtech bobler i Danmark, og vi bliver bedre og bedre til at bruge hinanden og co-create. Initiativet EDUdisrupt kan ikke stå alene, men det er med garanti med til at skabe nye samarbejder og inspirere til ny-tænkning og korrigerende initiativer. Det er svært at få de nye løsninger ud over rampen, men ved at hånd i hånd med eller gå i hælene på dem ,det er lykkes for, bliver det lige en tand lettere,” afslutter Steffen Skovfoged.

Det er Robin Juel Johansen enig i. Han siger:

“Det gør en kæmpe forskel, at der bliver afholdt et event som dette, for det er stadig et ret nyt forretningsområde i Danmark. Det er rart at møde de øvrige aktører, så vi kan dele idéer, visioner og holdninger, som kan gøre os alle sammen skarpere. Der blev netværket godt og grundigt i løbet af hele dagen, så jeg tror også, at der opstod flere konkrete samarbejder mellem nogle virksomheder.”

EDUdisrupt1

EDUdisrupt2

EDUdisrupt3

Skrevet af

Læs også

Top