TechBBQ 2014: Ups, downs og hipstere

Tredje heat i dagens program handlede om succesen, der kommer efter nedturen. Historierne varierede, og nogle af talerne bare præg af, at nedturene ikke lå langt tilbage i hukommelsen.

Multi-iværksætteren Gregers Kronborg stod som konferenciers til dagens tredje omgang taler. Gregers Kronborg er vel vidende om temaet til denne omgang, og han siger selv på sit website, at ”[..] Even the succesfull start-ups have most often faced setbacks during their evolution.”

Man skal ned og ramme bunden, for man kan sparke sig op
Første taler på podiet er født og opvokset i Danmark, men bor og er beskæftiget i USA – nærmere bestemt Californien i Silicon Valley. Martin Frid-Nielsen, founder af Soonr, startede med nogle gode hjælp-til-selvhjælp spørgsmål, som de fremmødte iværksættere bør adspørge sig selv, inden de giver sig fuldt ud til deres projekter.

[quote_box_center]”What kind of car are you? Are you a car for elder people? For young people? Are you a car for fast transportation? Maybe you are a bicycle! Who are you, and who are your company, thats the first thing you’re ought to ask yourself.” Martin Frid-Nielsen. [/quote_box_center]

Gennemgående for Martins tale var, at bil-referencer sagtens kan bruges når der skal tales virksomhed. Der skal bruges ”fuel” til iværksætteri. Du skal som iværksætter tænker over, hvem der sidder i bilen, altså hvem og hvad dit team består af – er det en god ven der sidder i bilen? Et barn? Måske en søndagsbilist?

Overordnet set, fik Martin pointeret, at entreprenører skal spørge sig selv de mest basale spørgsmål. Han sluttede af med en god pointe om at turde turde.

[quote_box_center]”Now, thats all good, and i’ve been working for this company for 8 years. We are not afraid of failing, we are afraid of not trying. It applies to us as people and as company” sagde Martin Frid-Nielsen.[/quote_box_center]

Heatets anden keynotespeaker fik mikrofonen, og Mette Lykke, founder af Endomondo, brugte taletiden på, at fortælle om hendes erfaringer med nedturer efterfulgt af succes.

When going gets though
Det startede i sin tid ud med fine kurver for Endomondo, der var en jævn og fin stigning på succesraten, men pludselig måtte teamet sande, at det ikke holdte i længden. På daværende tidspunkt havde virksomhedens 5000 brugere, og måtte erkende overfor disse, at produktet brugerne benyttede, ikke var optimalt.

[quote_box_center]”When you have a startup that are just great, and that turns, no one expects this. It really takes some time to rebounce from this. Some people couldn’t do it, and choose to leave the company. So, the rest of us were left with a rocky future with alot of work ahead of us” signer Mette Lykke[/quote_box_center]

Men når man har indrømmet dét, kan man begynde at se frem. Det gjorde Endomondo, og i dag er tallene langt fra røde og langt væk fra bundlinjen.
Mette afsluttede sit oplæg med nogle gode råd for publikum at tage med videre:

[quote_box_center]1. Remember why you built the company – and remind the team.
2. Have faith in your brand, your team and yourself
3. Focus on the positive news and reinforce cheerleading
4. Hire people who believe what you believe
5. Be present
6. Have other things in life (on a more personal note, red.)
7. Sleep on it
8. Give it time and don’t give up[/quote_box_center]

Ulrik Bo Larsen fra Falcon Social tog over, og fortalte hans erfaring af en nedtur vendt til succes. Også hans oplæg var yderst givtigt og en god historie at have in mente, når man som entreprenør skal starte projekter. Han sluttede af med et fint og en smule tankevækkende sætning.

[quote_box_center]”If you don’t need money to scale, that’s when investors wants to invest” Ulrik Bo Larsen[/quote_box_center]

Andensidste taler på podiet bød på founderen af Billetto, Patrick Borre.
Det startede ud med en verbal hyldest til frasen ”Fuck Janteloven”. Herfra talte han selvsikkert om branchen overordnet set, og hvad man grundlæggende, som iværksættervirksomhed, må lære at indse.

[quote_box_center]”Startups don’t dry out, they drown. 3 out of 10 companies dry out. 3 in 10 stay afloat. 1 in 10 succeed. Some of you might sit around while thinking: fuck, them stats’ aren’t good!” siger Patrick Borre.[/quote_box_center]

Og med dén udpenslet, fortsætter han med et anderledes professionelt syn på virksomhedsdrift. Han nævner de ansatte som et emne, hvor mange virksomheder sætter vækst lig med antallet af ansatte. Patrick understreger, at det ikke handler om hvor mange ansatte, men at have de rigtige ansatte.

[quote_box_center]”There’s no room for hipsters. Hipsters are great, but they are not the ones who build your company.” siger Patrick Borre[/quote_box_center]

Den sidste taler fik, ligesom alle andre, et par headphones, men denne gang, var han ikke ene om at tale. Tommy Ahlers, founder af Podio, blev interviewet live foran et stadigt smilende publikum. Her fortalte han uddybende om sin beskæftigelse, fra start til slut, og der lød stor klapsalver da tredje heat blev afsluttet.

Kaffepausen synes længeventet, men solen skinner, publikum er stadig glade og nyder samværet med branchekollegaerne. Frugten er frisk, småkagen booster blodsukkeret og juicen med bismag af frisk te og ginseng virker medicinerende på en heldags-workshop-hjerne.

#techBBQ2014

Skrevet af

Top