Zalando i dilemma om yderligere vækst

Online tøjbutikken Zalando, oplever i øjeblikken en så eksplosiv vækst, at det sætter Zalando i dilemma om yderligere vækst. Samtidig er virksomheden netop blevet omdannet til et SE-selskab.

Europas største online tøjbutik, tyske Zalando, oplever i øjeblikket en eksplosiv vækst, som giver store udfordringer for virksomheden. Yderligere har successen resulteret i, at Zalando netop er blevet omdannet til et SE-selskab (fælles europæisk aktieselskab, red.).

“Zalando er en europæisk virksomhed. Vi opererer i 15 europæiske lande og mere end halvdelen af vores omsætning hentes uden for Tysklands grænser, samtidig med at vores team bliver mere og mere internationalt. Den nye virksomhedsform passer til en moderne virksomhed og afspejler fuldstændig vores internationale approach,” siger Rubin Ritter, Zalando’s direktion.

Zalando SE vil fortsat være ledet efter en todelt direktionsstruktur, bestående af en direktion og en bestyrelse. Der vil ske ændringer i sammensætningen af både direktion og bestyrelse, hvilket bl.a. indebærer at Zalando’s bestyrelse fremover vil få Cristina Stenbeck som forkvinde.

Trods ændringer og stor fremgang hos Zalando, giver den voldsomme vækst røde tal på bundlinjen, hvilket er noget som investorerne bestemt ikke er tilfredse med. Zalando selv er villig til at køre videre med de røde tal, så længe fokus hovedsaligt ligger på udvikling og udvidelse af online butikken. Det kan man også roligt sige er tilfældet for Zalando, som sidste år voksede med 50 %. Samtidig har danske brugere også kåret Zalando som deres foretrukne tøjbutik på nettet.

Dog opstår der et dilemma i og med at Zalando selv og investorerne ikke er helt enige om hvilken strategi man skal køre efter. Investorerne ønsker overskud i virksomheden og udbetaling af gevinster, mens ledelsen i Zalando foretrækker at bruge pengene på yderligere udvidelse.

Ifølge Epn.dk har Zalando også planer om at træde ind på Børsen i løbet af 2014 til trods for de røde tal. Her er det de tre store banker Morgan Stanley, Credit Suisse og Goldman Sachs der skal udarbejde et såkaldt børsprospekt i forbindelse med en eventuel børsnotering. Zalando er tidligere blevet vurderet til en værdi af omkring 30 mia. kr.

Skrevet af

Top