TOP 50: Blacksnow, fra freestyle til e-handel

I midten af marts, bad vi fra Shopsonline.dk vores læsere stemme på de ”Største og bedste webshops”, så vi derefter kunne lave en TOP 50. Stemmerne er afgivet og talt op. Derfor vil gerne præsentere Blacksnow som henvender sig til de privilegerede danskere, der årligt tager på skiferie. De har formået at skabe en niche indenfor et meget konkurrencepræget marked.

Danmark er et privilegeret land, hvor mange familier årligt tager på skiferie. Børn bliver i en tidlig alder hooked på skiløbet og prøver sig af med freestyle og freeride skiløb.. Ideen til forretningskonceptet Blacksnow opstod da founderne Christian Harboe, Martin Schøber, Lasse Kjær mente at mange skibutikker drives af konservative ældre herre og dermed besluttede de sig i 2011 for at starte en ungdommelig og hip skiforretning, der afprøver de ting andre ikke tør.

Christian Harboe var sammen med Martin Schøber en sæson i St Anton, hvor de besluttede at starte portalen freeskiing.dk – en portal for information om skiløb, særligt inden for freeride og lidt freestyle. Efter 1 år var de blevet hooked på også at sælge alt det skiudstyr freeskiing.dk selv testede og skrev om. Sammen med Lasse Kjær startede de Blacksnow og efter et år købte Jens Jakob Andersen 10% af forretningen.[quote_box_center]”Vi gør hvad vi gør, fordi vi synes det er det fedeste vi kunne forestille os at lave. Vi elsker alle sammen at stå på ski og snowboard, og det er meget vigtigt for at os pleje vores sport. Vi sælger alene udstyr vi selv kan stå inden for, og har mange gange sagt nej tak til ekstremt gode tilbud fra leverandører, som vi dog ikke har kunne se passe ind i vores sortiment. Vi er ikke som andre forretninger, der tager hvad de kan få. Vi vælger hvad vi vil have, og får det som regel pga. det brand vi har opbygget” – Christian Harboe founder Blacksnow.[/quote_box_center]

Oprindeligt havde founderne af Blacksnow ingen kompetence indenfor at drive virksomhed, men de havde en passion for skiløb og deraf opstod et brændende ønske om at opbygge en stabil forretning, denne kompetence kan for nogen virke diffus, men for Blacksnow har dette været essensen bag og ledt dem til hvor de er i dag.

De fire ejere af Blacksnow besidder i dag forskellige kompetencer. Martin Schøber er manden i marken og kender alt til produktsortimentet og er meget struktureret anlagt, Lasse Kjær er teknisk ekspert samt erfaring med projektstyring i forhold til online konceptudvikling, Jens Jakob Andersen står for online markedsføring, primært de betalte annoncereringer og Christian Harboe står for driften og har fingeren på pulsen hvor det sker. Disse egenskaber gør at de kan kompensere hinanden, hvilket giver afsæt til et stærkt team, som i Blacksnows tilfælde er alfa omega. [quote_box_center]”Vi kommer til at blive Europas største skibutik, før eller siden. Vi er langt fra målet endnu, men sæson efter sæson beviser vi at vi er på rette kurs. Vi ønsker ikke at sælge skiudstyr til Hr. og Fru. Danmark, men til unge danske nørder, der går op i at udstyret er smart, moderigtigt og ikke mindst af ypperste funktionalitet. Vi knokler konstant på at udfordre miljøet og skabe ting de andre ikke tør, og vi tror på at det er den rette måde at gøre tingene på.” – Christian Harboe founder Blacksnow.[/quote_box_center]

Produktudvalget er nøje udvalgt. Her går Christian Harboe og Martin Schøber selv ind og står for indkøb, da de er yderst kræsne. Omvendt har de et godt øje for produkterne og er ikke bange for at gå forrest. Eksempelvis var Blacksnow de første i Danmark senest med Douchebag, hvor Blacksnow i lang tid var de eneste som solgte produkterne fra Jon Olssons serie. Blacksnow ses ofte som first mover indenfor nye produkttiltag i Danmark.

Formidlingen af produkter er på et højt niveau. Blacksnow har videoguides til mange produkter, mange produktbilleder og meget detaljerede tekster, som rent faktisk er brugbare, modsat mange andre virksomheders produktbeskrivelser, som til tider kan være kedelige og intetsigende. Hos Blacksnow er der en forkærlighed for ski og snowboard, og derfor går de også op i at andre får den bedst mulige viden om produkterne.

Helt exceptionelt cykler Blacksnow selv ud med pakker, som ligger inden for en rimelig rækkevidde, dette må siges at afspejle Blacksnows entusiasme omkring deres virksomhed og ikke mindst deres kunder. Dette er ikke kun et led i en god kundeservice, men nærmere også et tilgodeseende af Blacksnows egne behov. Blacksnow ønsker møde deres kunder i øjenhøjde og hyggesnakke omkring deres fællesnævner nemlig skiløb, valg af skiudstyr, hvor skiferien går hen og meget mere.

I forhold til lagerhåndtering har Blacksnow valgt at håndtere lagerstyringen fra deres kontor/showroom i København, for at sikre optimale leveringer. Kunden skal som udgangspunkt have produktet dagen efter. De har tidligere haft leverandøraftaler, men oplevede et svigt. Dermed ønsker de, så længe det er muligt at håndtere opgaven selv. [quote_box_center]”Alle online forretninger med respekt for sig selv har USP´er. Vi har mange af de samme som andre online forretninger har: gratis fragt og retur og levering inden for 1-3 hverdage. Det er ikke det som gør forskellen, da det efter min mening efterhånden er en standardservice. Der hvor vi skildrer os særligt ud er i form af vores indhold på siden, både i form af produktudvalg, men også i forhold til formidlingen af de produkter vi sælger. ” – Christian Harboe founder Blacksnow.[/quote_box_center]

Blacksnows promoveringsstrategi og salg skabes fra organiske søgninger og betalte resultater på Google. Derudover har de en meget populær Facebookside og  Blacksnow Instagram, hvor kunder bliver holdt opdateret i forhold til trends inden for skimiljøet. Endvidere afholdes der events for Blacksnows følgere i eget showroom i centrum af København. Men overordnet set, er de vigtigste parametre de betalte kanaler så som SEO og Google Adwords, der generer mest salg for Blacksnow. [quote_box_center]”Hvis jeg skulle give ét godt råd med til dig, som læser med og som vil starte en webshop, så er det at starte et community omkring dit produkt. Tænk ikke altid 100% på salg, men hav in mente at et community kan senere gøre dig stærkere end alle andre. Det kræver meget, og høsten kommer sent, men når den kommer, vil du indse at det har været det hele værd.” – Christian Harboe founder Blacksnow.[/quote_box_center]

Blacksnows showroom findes på Store Kannikestræde ved Rundetårn i København. Her er i altid velkomne til at kigge forbi til vejledning samt hyggesnak omkring skiløb.

 

1959238_815358378478228_1817085485_n

Skrevet af

Top