Levedygtig trafik – få mest muligt ud af Google Adwords

De fleste der har startet en webshop eller en anden form for online forretning, kan helt sikkert nikke genkendende til, at man den første dag hvor shoppen går i luften, får en masse besøg fra familie, venner og netværk, men at der herefter er helt dødt. Måske får man endda noget presseomtale i starten, men det er altså heller ikke en langsigtet marketing strategi.

Du er nødt til at have en plan for hvordan du vil hente besøgende ind i din forretning hver eneste dag, over lang tid. En af de trafikkilder jeg er størst fortaler for er organisk trafik fra søgemaskinerne, som jeg mener er en mulighed som alle webshops bør udnytte. Men SEM (Search Engine Marketing) er en meget langsigtet strategi, som ikke vil give dig resultater fra dag 1.

Og du har brug for noget trafik i starten, for at blive klogere på din forretning, og få sat gang i salget. Her er Google AdWords – altså de betalte annoncer hos Google – en oplagt mulighed.

Den unge iværksætter Andreas Linde som står bag flere forskellige spændende projekter og bl.a. håndterer AdWords for BoligPortal.dk er ekspert i at få mest ud af Google AdWords, og her kommer han med sine tre bedste råd til dig der gerne vil i gang.

1. Brug tid på strukturen
Det er alfa og omega at opbygge en god kampagne og annoncegruppe struktur, når man starter med at annoncere på AdWords. En forkert annoncestruktur kan betyde irrelevante annoncer, hvilket betyder lavere CTR, dårligere quality score og højere CPC. Det kan med andre ord godt betale sig at bruge meget tid på at lave det “kedelige” arbejde i starten og lave en god struktur, som sikrer at der bliver vist relevante annoncer.

Hvordan man skal opbygge ens kampagne og annoncegruppe struktur afhænger meget af hvilke produkter man sælger. En annoncegruppe må typisk maks indeholde 30-40 ord. Flere ord vil ofte gøre det svært at lave gode annoncer.

2. Pas på med generiske ord
Den største fælde som ny AdWords annoncør er at fokusere på generiske ord. Man søger på generiske søgeord i AdWords Keyword Planner, og finder ud af at mange tusinde mennesker søger på disse søgeord hver måned. Man begynder at regne ud hvor mange kunder det kan blive til. Problemet med generiske søgeord er bare at de ikke konverterer særlig godt, alle konkurrenterne annoncerer også på dem og de sluger ens budget med det samme. I stedet for byde på generiske søgeord er det meget bedre at fokusere på longtail søgeord.

Hos vitam.dk annoncerer vi eksempelvis ikke på “Mad ud af huset Aarhus”, men derimod “Italiensk mad ud af huset Aarhus”. Det er væsentlig billigere og kunden har allerede besluttet typen af mad så konverteringen er højere.

3. Du skal bruge penge for at tjene penge
Google har valgt at give alle nye AdWords annoncører 600 kroner, hvis de lægger 200 kroner. Derfor har mange virksomheder startet en AdWords konto, brugt ganske få minutter/timer på at opbygge strukturen og fundet søgeord. Efter noget tid får de en mail fra Google med at kontoen er tom, og man finder ud af det ikke har givet én eneste kunde. Det er nemt at konkludere at AdWords ikke fungerer for ens virksomhed – men det er sjældent den rigtige konklusion.

Du bliver nødt til at lægge nogle dage i at lave den rigtige struktur og sætte et seriøst budget af til at få data på dine forskellige søgeord. Du vil med stor sandsynlighed opleve at der er nogle ord, som koster alt for meget og ingen konverteringer giver, men at der også er ord, som er billige og giver gode konverteringer. Det er ærgerligt at miste disse kunder, fordi man ikke tør bruge nogle penge for at tjene flere.

Skrevet af

Top