Fitbay får investering på 12 millioner fra amerikansk VC og Creandum

En ny investering på 12 millioner og app release er to store nyheder, der i disse dage bliver fejret hos det danske startup Fitbay. Vi tog en snak med CEO og co-founder af Fitbay, som vi har skrevet om tidligere, da de fik investering fra Jesper Buch og den svenske VC Creandum. Denne seed-investeringsrunde er sikret gennem det amerikanske VC Steadfast Venture Capital og atter engang Creandum.

Betaversionen af Fitbay blev lanceret midt i marts, og ifølge Christian Wylonis er det gået meget stærkere end forventet, og allerede nu har de flere tusinde brugere. Efter at have kigget på noget, der lignede en “Hockeystick” i vækstrate, var de selv overraskede over deres hurtige succes.

“Vi har haft en månedlig vækst på over 100 procent,” siger Christian, mens han giver et sneak peak af den nye app.

fitbay_phone

Your body double

Der er andre startups, der har prøvet at få fodfæste i dette space, hvor man som forbruger nemmere kan finde frem til, hvilken størrelse man bruger i en skjorte af mærket Tiger. Fitbay er ifølge dem selv de første, der gør det med en crowdsourced approach, og netop dette har vist sig som en god positioneringsstrategi.

“Da jeg så vores vækstkurve og de vigtigste datapoint og sammenlignede det med andre startups, viste det, at vi virkelig havde fat i noget rigtigt.”

Derfor gik Christian meget hurtigt i gang med at lede efter penge til en ny runde finansiering, for der var en mulighed, det handlede om at reagere på hurtigst muligt. Beslutsomheden var til at tage at føle på, og Christian tog et fly til USA. Planen var først en uge på østkysten med New York som udgangspunkt og herefter San Francisco som det primære mål på vestkysten.

fitbay_christian

“Jeg var kun i New York i tre dage, og herefter giver jeg hånd på en aftale med en fra Steadfast Venture Capital,” udtaler Christian og beskriver, hvor hurtigt det gik for dem fra møde til et termsheet, de næsten var enige om.

Fashion Tech er nichen i New York

Fordelen ved at vælge New York frem for SF er ikke kun, at tidsforskellen er markant mindre i New York end i SF. Men hvis der er noget, der er hot i NY, så er det mode, og alt der bevæger sig inden for dette område. Dette fokus findes også inden for startups, og derfor er det ifølge Christian et rigtig godt match for Fitbay.

Personalized shopping

Fitbay rider med på bølgen inden for personalized shopping, og Christian tror ikke på det virtuelle prøverum, han vil give forbrugeren bedre valg gennem data.

Modellen er ikke simpel – hver bruger har en bestemt højde, vægt, størrelse, både i overkroppen, brystet, armlængde, talje, bredde på hofter osv. Dette er ID’en for brugerens krop, og gennem Fitbays teknologi kan du finde en body double, der har præcis samme mål som dig og få anbefalet, hvilket tøj der sidder rigtig godt på dig.

“Vi kommer til at kunne forudsige din størrelse i forskellige brands,” siger Christian og fortsætter:

“Vi kommer til at ride med på den næste bølge af consumer services, hvor det hele handler om at være personalized, og her handler det ikke om at komme ind på en hjemmeside, hvor man bliver mødt at fem produkter, der ikke matcher din størrelse. Nej, forbrugeren vil have en personlig oplevelse, og her passer Fitbay perfekt ind.”

Et studie af Credit Suisse fra januar 2013 beviser, at Fitbay har fat i noget af det rigtige. Studiet viser, at 40% af alt tøj købt på internettet bliver returneret af hovedsageligt to årsager. Først og fremmest afviger størrelser bemærkelsesværdigt mellem forskellige tøjmærker og ud over det, bliver der ikke taget hensyn til forskellige kropsformer.

Pinterest for body doubles

Der er nogle oplagte forretningsmodeller, men Christian vil ikke åbne op for posen her endnu. Nu handler det om at mangedoble antallet af brugere og skalere og indtage en position som Pinterest for body doubles.

“Vi er meget stolte af at kunne investere i Fitbay for anden gang på 6 måneder. Brugervæksten og aktiviteten på Fitbay har været meget imponerende, og vi ser frem til at følge udviklingen de næste år. Vi investerer, fordi vi er overbeviste om, at Fitbay har samme potentiale som Spotify,” siger Martin Hauge, General Partner hos Creandum.

Skrevet af

Læs også

Top