CEPELO giver gode råd og en hjælpende hånd

Iværksætteri er ikke for alle. Overskuelighed er et must og evnen til at se flere træk frem, er en nødvendighed hvis du står på egne ben. Problemstillingerne ved entreprenørskab er mange, det oplevede ægteparret Cermilla og Peter Lorenzen og startede derfor konsulentvirksomheden CEPELO.

CEPELO blev grundlagt i november 2013 af Cermila Lorentzen og Peter Lorentzen, og tilbyder konsulent-, og rådgivningstjenestPeter_Lorentzenr til opstartsvirksomheder. Tjenesterne omhandler bl.a. forretningsudvikling og kommercialisering samt distribution af innovative kvalitetsprodukter, heraf udsprang CEPELOs slogan “Bring quality to life”.

Fokus på bundlinjen
Det starter med en god idé, en brændende idé som fylder mere og mere i hverdagen. Ambitionerne om at få ideen realiseret er tårnhøj, design-, og produktionsprocessen startes og det går alt sammen virkelig godt. Fra idé til produkt. Men, når produkterne er klar og de skal ud i de fysiske butikker eller sælges gennem e-handlen, så bliver drømmen om ideen og visionen en smule hårdere end forventet, hvor især distributions-, salgs-, og markedsføringsarbejdet bliver for stor en udfordring for mange iværksættere.

Startup-virksomhederne har brug for konkrete løsninger, da mange produkter, til trods for at de er velfungerende og kommercielle, ofte ikke kommer længere end hos virksomheden selv.

[quote_box_center]”Mange har et billede af, at når produktet er færdigt, er du 90% i mål, men sådan hænger det ikke sammen. Næste skridt er at få kunder, få det på hylderne og ikke mindst at få det solgt,” Fortæller Peter Lorentzen.[/quote_box_center]

Lorentzen-parret har udover CEPELO desuden stiftet e-butikken Zmartland. Webshoppen er en markedsplatform tiltænk de nystartede virksomheder, som ikke har råd til at outsource eller betale sig fra promovering de står og mangler, og derfor er det ganske gratis for startups at blive medlem.
Platformen fungere som en helt almindelig webshop, hvor en designer eller virksomhed får mulighed for at sælge disses produkter og teste produktets anerkendelse og efterspørgsel.
Den bagvedliggende tanke bag Zmartland er, at virksomhedsmedlemmerne kan indtjene et økonomisk fundament tilpas stort nok til at virksomhederne, på egne ben, får råd til at tage næste trin op ad iværksætterstigen

Danmark er et sparsommeligt land
For at kunne sælge et produkt, kræver det først og fremmest kvalitet, men også at produktet har et kommercielt potentiale. Derfor har Zmartland opstillet en række kriterier for, hvad produktet skal indeholde og bestå af. Vigtigst af alt skal produktet være et ”Need to have” ikke et ”Nice to have”. Hertil spurgte vi Peter Lorenzen om hvilke designs og produkter, han ser bedst potentiale i for øjeblikket.

[quote_box_center]”Hvis vi alene taler om det danske marked, så er det helt klart produkter som har en stor nytteværdi, og mere need to – end nice to have. Forbruget er stadig lavt, og forbrugerne meget påpasselige med deres penge, og derfor også langt mere kritiske end tidligere. Tænk derfor meget over det problem som dit produkt skal løse for kunden, er problemet kendt for kunden, og er det stort nok til at kunden vil købe et produkt, som tilbyder løsningen på problemet. Er der mere smartness over produktet, og skal kunden overbevises til køb, er det en meget vanskelig opgave for en ny designer/producent.” siger Peter Lorenzen, co-founder af Zmartland[/quote_box_center]

Overvejelser step by step
Peter har en baggrund indenfor ledelse og har efterhånden været i branchen i mange år, hvor han har skabt sig en hel del erfaringen indenfor handel og salg. Med hans lange erfaring har han stor know-how, og han kender til de klassiske begynderfejl.

[quote_box_center]”De klassiske fejl er helt klart, at man i sin egen forelskelse i produkt og design, overser nogle meget vigtige faktorer. Vi ser desværre dette gang på gang, hvor man har været meget omhyggelig med design- og produktionsproces, men glemmer hvordan, og til hvem produktet skal sælges. Vi arbejder med en Top 5 over vigtige spørgsmål, som man bør have forholdt sig til” siger Peter, og oplister de fem vigtigste pinpoints.[/quote_box_center]

  1. Hvordan ser målgruppen ud for mit produkt/service? Er det en bred målgruppe, eller er det nicheorienteret?
  2. Hvad vil målgruppen betale for mit produkt? Har du lavet en prispunktanalyse, og sikret dig at folk vil betale prisen? Mange gør den fejl, at de finder udsalgsprisen ved at regne nedefra – dvs. fra produktionspris + avance. Men hvad hvis det betyder at prisen bliver alt for høj?
  3. Hvilket problem løser mit produkt, eller hvilket behov dækker det? Er det nice eller need to have? Er behovet bevidst eller ubevidst hos forbrugeren? Og hvis det er ubevidst, hvordan vil du så gøre forbrugeren opmærksom på det?
  4. Hvordan skal du distribuere dit produkt? Skal du sælge det direkte via nettet, skal det sælges via forretninger, skal der en grossist ind i mellem, hvad med eksport?
  5. Hvordan vil du markedsføre dit produkt? Du er den nye og ukendte, og hvordan vil du få kendskabet til dit produkt/service eller brand bredt ud, sådan at efterspørgslen stiger?

Disse fem steps er en grundlæggende fremgangsmetode for CEPELO, når de griber en ny virksomhed og opgave an. Dette gjorde CEPELO blandt andet med WOW Cup, som også sælges via Zmartland webshoppen.

[quote_box_center]”WOW Cup er et nyt brand, som vi er ansvarlig for markedsføringen af i Danmark, herunder den fulde distribution og salg. Da vi begyndte januar/februar var det helt nyt og ukendt, og vi gik derfor i gang med særligt Facebook og fokus på PR. På 4 måneder er produktet blevet distribueret ud til over 50 forhandlere, herunder store detailkæder og den offentlige sektor. Det har krævet en enorm salgsindsats, og vedholdende dialog og opkald med og til kunderne, uanset at man bliver afvist og folk ikke vender tilbage. Ambitionen er at alle i Danmark kender brandet om 12 måneder, og det tyder alt på bliver en realitet. Dermed også et salg på mange 10-tusinde enheder om året.” udtaler Peter Lorenzen[/quote_box_center]

Wow_cup

Som frisk og sprød startup-virksomhed, er der sjældent mange økonomiske ressourcer at gøre godt med. Dog findes en del muligheder for at få hjælp til markedsføringen, af både virksomheden og dets produkter, relativt billigt, men hvor skal man starte? Og hvordan skaber virksomhederne opmærksomhed og interesse omkring produktet?

4 gode råd fra Peter
De fem råd, som Peter delte ud af tidligere i artiklen, giver udover forståelse af virksomheden også pejlinger om, hvad der skal ske og hvordan det skal forløbe fremadrettet.

Det første som skal ske er, at forbrugerne skal blive klar over produktets eksistens, her kommer markedsføringen ind i billedet. I en tidsalder med uanede muligheder og digitale løsninger, kan markedsføringen foregår selv om budgetterne ikke rummer mange ressourcer. Det handler først og fremmest om opfindsomhed og ud-af-boksen-tænkning, det kan fx se således ud;

  • Sociale medier er meget egnede til annoncering, fordi der er nogle sofistikerede værktøjer til målretning og segmentering. Men PAS PÅ IKKE at lægge al fokus her, for du ”ejer” ikke indholdet, på samme måde som du gør med dit website og din nyhedsbrevsliste. Der sker konstant ændringer på de sociale medier, og mange har erfaret at det er en farlig vej, at satse på som eneste medie.
  • Deltagelse på messer, både fagmesser som typisk ligger i Tyskland, samt forbrugermesser rundt omkring i landet. Ønsker du at møde et globalt publikum, er de store fagmesser særligt i Tyskland, det helt rigtige sted at lægge sin energi. På få dage og for en forholdsvis rimelig penge, får du knyttet relationer til potentielle forretningspartnere som intet andet sted.
  • Find ambassadører for dine produkter. Dem som er begejstrede kan du tilbyde en provisionsordning, så de kan sælge til sit netværk, og få lidt udbetalt for hvert salg. Det er en utrolig effektiv måde at markedsføre og sælge på. Mange brands har valgt den måde at distribuere på, og for nye producenter og designere, bør det absolut med i overvejelserne.
  • Brug PR både i form af fagblade, on- og offline magasiner, dagblade og ikke mindst relevante bloggere. At læse om dit produkt, hvor det er andre som har skrevet og trykt det, giver en høj troværdighed, og er en meget effektiv marketingkanal. Udlod eventuelt præmier i konkurrencer ved bloggere etc., og sørg for at du kan blive nævnt på store sites og Facebook-sider.

Det er en fornøjelse af få råd og vejledning fra dem, der ved hvad de taler og har den nødvendige erfaring. CEPELO er den hjælpende hånd når iværksætteren mister fodfæste eller skal have en retningslinje at følge – Shopsonline takker for den gode rådgivning.

Skrevet af

Top