Danskerne tjekker sjældent andre netbutikker inden køb

Halvdelen af alle onlineshoppere tjekker ikke andre webshops inden de foretager et køb. Dette er dog med markante forskelle inden for varegrupper, viser Dansk e-handelsanalyse. Hvis vi ser på opgørelse fra maj måned, tager smartphonen førertrøjen i kategorien impulskøb.

Danskerne udnytter ikke alle mulighederne for at sammenligne priser og varer på nettet, og det overrasker FDIH . 53 % af kunderne har slet ikke har foretaget et tjek af varer og priser i andre butikker inden køb.  Der er dog store udsving, når vi ser på forskelle mellem varegrupperne, hvor tekniske produkter udløser mange flere tjek end køb af dagligvarer.

Dansk e-handelsanalyse sætter fokus på planlagte ctr. impulskøb, og her har mobilen taget førertrøjen. 41% af køb via mobiltelefon er impulskøb, mens det kun er 22% på pc’en.

 

mobil_og_impuls_465x229

 

[quote_box_center]”Det ligger lige for, at vi bruger mobilen til en spontan handel, fordi vi altid har den på os. Så der er ikke langt fra inspiration til køb. Det er lidt sværere at bevarer impulsen, hvis man først skal have liv i en pc. Så uanset om man er på farten eller sidder hjemme i sofaen, så er mobilen eller tabletten altid inden for rækkevidde og klar med det samme – også til e-handel,” konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.[/quote_box_center]

Skrevet af

Top