Tre stærke danske startups udvalgt til den nordiske IBM SmartCamp

IBM Entrepreneur Day er den danske indledende runde til IBM’s tilbud til startupmiljøet: det globale initiativ IBM SmartCamp. Entrepreneur Day blev afholdt den 16. juni, og tre danske startups blev valgt til at deltage på IBM SmartCamp baseret på deres internationale markedspotentiale. Det danske IBM-team spår dem gode chancer for at vinde.

På Entrepreneur Day gik følgende tre danske startups videre til SmartCamp: Hello World Mobile med sin telekommunikationssoftware, der teknisk fjerner roaming fuldstændig, Magick med sin online platform til valutahandel og RushFiles der tilbyder en fil-delingsservice – med en go-to-market model, hvor de sælger til Managed Service Providers (MSPs) i stedet for at sælge Cloud løsningen direkte.

IBM Danmark har i sin indledende runde fundet tre startups, som, de tror på, kan nå til tops i det nordiske IBM SmartCamp d. 8 oktober. Og som kan gøre det virkelig godt, hvis de kommer videre til den internationale europæiske finale i UK i december.

Klart behov og internationalt potentiale

Jan G. Thomsen er Ecosystem Development Executive Nordic i IBM og fortæller, at fælles for alle tre vindere er deres store internationale markedspotentiale, og at der er et klart behov for deres løsninger.IBM_top3

Afgørende for udvælgelsen af Hello World Mobile skyldtes deres internationale potentiale, et stærkt management team og en stor indsigt i deres industri. Hello World Mobile, med CEO Michael Bak i spidsen, håndterer en reel og erkendt situation omkring roaming priser, omkostninger og EU’s nye reguleringsregler på området. 

For Magick blev deres åbenlyse indsigt i branchen og deres klarsyn omkring behovet for et bedre og mere brugervenligt beslutningsgrundlag hos tradere især afgørende for udvælgelsen. Dertil en stærk præsentation, en bred målgruppe, et stort markedspotentiale og et stærkt team.

Nøgleordene i udvælgelsen af Rushfiles var ’market traction’ og ’global reach’. De har på meget kort tid formået at få flere centrale MSP virksomheder om bord, og deres løsning kan i princippet sælges til alle MSPs globalt.

“Vi vil gøre en forskel”

Målet for Entrepreneur Day er, at deltagerne består af et stærkt felt af høj kvalitet. Teamet bag IBM’s Global Entrepreneur Program har været positivt overraskede over det stærke niveau, som de tilmeldte startups repræsenterede.
Heidi Lindegaard
“Vi i IBM er meget tilfredse med vores Global Entrepreneur Program. Det vi hører fra de deltagende startups er, at de mener, at Entrepreneur Day var et virkeligt spændende initiativ, hvor der blev sat ansigter bag navnet IBM. De kunne se, vi virkelig var engagerede i startup-området, og at vi vil gøre en forskel,” siger Heidi Lindegaard, IBM Ecosystem Development Marketing Manager Nordic.

Derudover fortæller Heidi Lindegaard, at flere deltagere har givet positive tilbagemeldinger på formatet på dagen, hvor de efter deres pitch ikke kun fik 5 minutter, men 10 minutter til spørgetid, som dermed gav mulighed for at uddybe deres koncepter og opklare eventuelle misforståelser.

Adgang til IBM ressourcer og business netværk

IBM’s startup-program skiller sig ud fra andre programmer ved at fokusere på at bringe startups sammen med IBM’s ressourcer og deres store netværk af business partnere. Netop initiativer som Entrepreneur Day er sat i verden for at muliggøre mere samarbejde og flere relationer på tværs.

“Derudover viste flere startups også meget stor tilfredshed med, at de kunne danne relationer til de af IBM’s business partnere, der deltog på dagen. Disse partnere har jo allerede gået samme vej som startups og har nu erfaringer, kunder og en robust forretningsmodel. Det var en god mulighed for en første føler for, om der var basis for et samarbejde,” siger Heidi Lindegaard.

Samme opfattelsMartin Johanssone deles hos de tre danske startups, som nævner netværk og samarbejde på tværs som klare fordele ved deres deltagelse i programmet. De tre startups sætter alle pris på den anerkendelse udvælgelsen til SmartCamp har givet dem, og at de nu får mulighed for at vise deres virksomhed frem på en lidt større scene.

“At blive udvalgt til at gå videre til SmartCamp betyder, at vi kommer bredere ud med vores brand. Og et tættere samarbejde med IBM vil klart styrke vores virksomhed på den lange bane,” fortæller Martin Johansson, CIO hos RushFiles.

Adgang til stor portefølge og software

Flere deltagere ved Entrepreneur Day fortæller, at IBM’s præsentation af løsninger som cloud og Big Data viste sig at være af stor relevans for dem.

“Entrepreneur programmet giver adgang til en stor portefølje af gratis software til udviklingsformål. Og der var en del af dagens startups, der skulle hjem og begynde at kigge ind i, hvordan de kunne udnytte dette til at gøre deres egen løsning endnu bedre,” siger Jan G Thomsen.

Det at være gået videre til SmartCamp har åbnet flere døre fremadrettet for Magick både teknologisk og netværksmæssigt. Derudover ser CEO og co-founder Mikael Breinholst netop adgangen til IBM’s software og ekspertise som en af de største fordele:

“Som en af de største globale teknologiselskaber ligger de inde med en masse spændende teknologier inden for Big data og Cloud computing, som vi får adgang til. Konkret for os og vores kunder har vi også et godt øje til Watson, som IBM har gjort open source. Næsten lige så vigtigt som teknologien sætter vi stor pris på den modtagelse, vi har fået af hele IBM teamet og ser frem til at arbejde med dem fremadrettet.”

michael_bak_Også CEO Michael Bak fra Hello World Mobile ser IBM’s software løsninger som en forretningsmulighed:

“Der er ingen tvivl om, at man hos IBM har stor ekspertise inden for megen af den software, som vi udvikler på og kan integrere i fremtiden. Vi ser frem til at få endnu bedre indblik i deres løsninger, specielt på cloud og predictive analysis områderne – og at kunne sparre med deres eksperter.”

Danske startups får hård konkurrence til IBM SmartCamp

Hos IBM ser man frem til at kåre vinderen ved den nordiske SmartCamp. Denne vinder nomineres til at blive del af feltet ved den internationale IBM SmartCamp i UK, hvor startups fra Europa får mulighed for at teste bæredygtigheden og potentialet i deres innovative løsninger. De vil blive evalueret af eksperter med erfaring for iværksætteri, business development, internationalisering og venture capitalism.

De tre danske startups har først sigte på den nordiske SmartCamp i oktober, hvor de forventer hård konkurrence. Og derefter en mulighed for at komme med i et internationalt felt – hvor konkurrencen intensiveres. Men de har selvtilliden i orden.
Mikael_Breinholst
“Jeg har stor respekt for de andre danske deltagere Rushfiles og Hello World Mobile. Hvis de andre udenlandske virksomheder er lige så stærke, bliver det en imponerende line-up, IBM får stillet på benene til SmartCamp. Magick er inde i en rivende udvikling i øjeblikket ,og da vi har helt til oktober, vil vi helt sikkert blive blandt de stærkeste i feltet,” fortæller Mikael Breinholst.

Også hos RushFiles er troen på deres forretning stor:

Vi ser frem til en skarp dag med masser af inspiration, som vi kan bruge fremadrettet. Vi har en løsning som udfylder et “need to have” behov, og vi har meget globale rødder. Med kunder i fem lande og med et massivt globalt vækstpotentiale mener vi, at dommerne vil se RushFiles som en klar vinder,” siger Martin Johansson.

Heidi Lindegaard spår også det danske felt gode chancer til et eventuelt møde med de internationale konkurrenter:

“Vi kender ikke de nominerede fra udlandet, men vi mener selv, vi har et ret stærkt hold allerede nu. Det baserer vi på de erfaringer, vi har med de tidligere SmartCamps, vi har lavet.”

IBM Entrepreneur Day bliver også holdt i Växjo d. 2. september 2014 for svenske Startups, hvor der, ligesom i Lyngby, går tre videre til SmartCamp. SmartCamp bliver holdt sammen med IBM Business Connect i Bella Center d. 8. oktober, hvor vinderen bliver nomineret til at deltage på SmartCamp i UK i December.

Udover de tre udvalgte startups, deltog Accelerace, Copenhagen Business Academy, Discue, EasySize, EduKarma, EG A/S, Komplex it A/S, Nedergaard & CO, Orka, Sepior, Shipbeat, Supana, Theilgaard Mortensen A/S, TM-Innovation, Væksthus-Syddanmark og Væksthus Hovedstadsregionen.

Læs også

Top