Ny fødevaredistribution- Post Danmark gør det nemt at være lokal

Post Danmark har valgt at udnytte sine stærke kompetencer inden for logistik og virksomhedens eksisterende distributionsnetværk, der når ud til alle danskere i hele landet. Virksomheden satser nu på at opdyrke og udnytte det potentiale, der er inden for e-handel og fødevarer i Danmark. I det nye forretningsområde skal både logistik, fødevarehåndtering og service gå op i en højere enhed, og Post Danmark tilbyder nu landets fødevarevirksomheder dag-til-dag-levering.

Lokale fødevarevirksomheder har ikke været early adopters af e-handel, men med udbredelsen af mobile enheder, forbrugernes ændrede søgeadfærd og nye måder at handle på , tilbyder de fleste lokale virksomheder nu også online bestilling, både via web og mobil. Hidtil har det været en stor udfordring for detailhandleren at få varerne leveret ud til kunderne, da produktion og lokation som oftest er placeret udenfor bygrænsen, og dermed indskærpes den geografiske udbringning. Denne problemstilling tilbyder Post Danmark nu at løse med et nyt leveringstiltag af fødevarer.

Fra lokal til landsdækkende forretning
Ideen omkring leveringskonceptet opstod på baggrund af et længerevarende fokus på det uudnyttede potentiale i forhold til e-commerce og produktkategorien fødevarer. Post Danmark så det som en mulighed for at accelerere på et nyt marked.

Sidste år valgte Post Danmark at teste konceptet, sammen med forhandleren Erik Christensen, som driver online slagteren Grisogko.[quote_box_center]”Med Post Danmarks landsdækkende dag-til-dag levering har vi kunnet nå helt nye kunder og opnå vækst i vores forretning. Med dag-til-dag leveringen kan vi tilbyde vores kunder flere leveringsdage og dermed bedre fleksibilitet i vores service.” Poul Erik Christensen, Grisogko.[/quote_box_center]

Det var en stor succes både for Post Danmark, Grisogko men også for modtagerne af Grisogko. I sidste ende giver det lokale forhandlere mulighed for at sælge produkter til forbrugere uden for detailhandlernes nærområdet, og dermed udvide deres forretning.

En eksisterende kunde, www.net-ost.dk, har endvidere fortalt omkring samarbejdet med Post Danmark.[quote_box_center]”Vi har nu brugt Post Danmarks nye fødevarekoncept i over et år, og det er gået fantastisk godt. Det har betydet en reduktion i fragtomkostningerne med ca. 35% samtidig med en upåklagelig leveringssikkerhed, hvor man er tryg ved at varerne kommer frem i tide. Yderligere åbner konceptet op for helt nye muligheder for os i nye segmenter fremover, hvilket vil give øget ekspansion og øget lønsomhed. Det må blive et 12-tal på karaktérskalaen!” Frode Baggesen www.net-ost.dk[/quote_box_center]

Logistik og god service
Post Danmark tilbyder håndtering af logistikken i forbindelse med levering af kundens fødevarer. Leveringen af disse foregår primært i forbindelse med kørsel, som i forvejen foretages da det belaster miljøet mindre, end hvis du selv kører ud med varerne.[quote_box_center]”For mange privatpersoner, firmaer og institutioner spiller bæredygtighed en rolle, når de handler – og en miljø- mæssig forsvarlig samarbejdspartner som os kan give dig en konkurrencefordel,” skriver Post Danmark.[/quote_box_center]

Skærmbillede 2014-06-27 kl. 13.25.08

Post Danmark har på nuværende tidspunkt et to cifret antal kunder, hvor konceptet ekspanderede i maj måned 2014, hvor der blev afholdt et seminar for en række potentielle kunder. Ifølge Post Danmark er målet for 2014 at skaffe flere kunder og opnå en forbedret service. Her vil især servicen til modtagerkunden være i fokus, da det er denne service Post Danmark og Post Danmarks kunde skal leve af.

Vil du vide mere om Post Danmarks leverings service, kan du læse mere her.

Skrevet af

Top