Dansk studie- og karriereplatform i finalen i europæisk inkubator-konkurrence

EduKarma er i finalen i Open Education Challenge – ud af 600+ edtech startups i Europa er EduKarma blandt de 20 sidste, som skal pitche for Europa Kommissionen i Barcelona i midten af juli.

Edtech er på alles læber i øjeblikket, og hele tiden popper der nye startups op, som arbejder med nye alternativer til undervisningsmetoder og -redskaber. Vi har på Trendsonline.dk i løbet af de seneste måneder skrevet om Writereader, der for nyligt var på besøg i Det Hvide Hus, talt med Bestyrelsesmedlem i flere edtech startups blandt andet EduKarma’s Nina Rung Hoch, der mener, at Danmark har en reel chance for at være forgangsland inden for udviklingen af nye læringsmetoder, og endvidere er der i foråret afholdt flere konferencer med fokus på edtech og udviklingen inden for området.

12-ugers europæisk inkubator-tour

EduKarma er navnet på en dansk studie- og karriereplatform for studerende på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser samt deres alumni grupper, og blev skudt i gang i marts 2013 i forbindelse med en Pitch konkurrence ved Dansic, Danish Social Innovation Club. I løbet af 2013 blev co-founder teamet fundet og beta-versionen lanceret.

Nu har EduKarma deltaget i endnu en konkurrence, nemlig den europæiske Open Education Challenge, hvor de som eneste danske startup er blandt de sidste 20. Heraf skal 10 startups udvælges til et finaleprogram over 12 uger rundt om i Europa.

I Danmark er investorer ikke særligt aktive inden for edtech, det er de i langt højere grad i London, Berlin, Helsinki og Paris – hvilket er byer, som vi besøger med OEC,” fortæller co-founder og CEO Peter I. Jørgensen.

Hvis EduKarma bliver udvalgt skal teamet med 9 andre edtech startups på tour til en række top universiteter i Europa, og få mulighed for sparring med nogle af de mest kendte edtech iværksættere og investorer rundt om i Europa.

Hvis vi bliver udvalgt til inkubatoren vil blåstemplingen fra Europa Kommisionen have en positiv effekt på salget til både ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Ydermere, vil det styrke vores dialog med udenlandske samarbejdspartnere fremadrettet, og det vil også give os adgang til nogen netværk som meget få edtech startups får adgang til,” fortæller co-founder & CFO i EduKarma, Oliver Fjellvang til Trendsonline.dk.

Open Education Challenge og programmet på de 12 ugers tour afsluttes med pitches foran edtech seed og VC fonde fra hele Europa.

En mindre pivotering og en lancering i august

EduKarma_BrainheartPå EduKarma’s platform kan studerende stille spørgsmål til andre studerende og til alumnigrupperne. Efter nogle måneder i beta, og blandt andet feedback fra serieiværksætter og investor Thomas Madsen-Mygdal, fortæller co-founder og CEO Peter I. Jørgensen, at teamet har gjort sig en mindre pivotering og programmeret en Q&A del på platformen, som de lancerer sammen med andre funktionaliteter i august til det nye skoleår.

“Platformen fungerer som et åbent netværk hvor studerende kan interagere med hinanden ved at stille spørgsmål, som de tagger med enten et emne, en skole eller et studie. Spørgsmålet bliver således synligt i andre brugeres newsfeed, hvis de følger det aktuelle emne, eller hvis de har gået på den pågældende skole eller studie.”

På den måde har EduKarma teamet flyttet fokus tættere på selve interaktionen (tidligere) studerende imellem. Dette kan understøtte de studerende i deres studie- og karrierevalg – så de vælger med både hjerne og hjerte, som deres logo, BrainHeart, hentyder til.

Teamet bag EduKarma brænder for edtech området, som ser ud til at byde på en spændende udvikling i Danmark.

Lær mere om Open Education Challenge i videoen herunder:

Du kan læse flere artikler om edtech her:

Fremtiden for edtech i Danmark er skudt i gang
Tutees lektiehjælp gør ulvetimen mindre hektisk
Podconsult
UNIwise skal digitalisere eksaminer på danske professionshøjskoler

Skrevet af

Læs også

Top