Kings of Scaling: We’re just salespeople #ExpertNight

Onsdag i sidste uge afholdt Elance endnu en #ExpertNight Rocket Labs i København. Denne gang var temaet Kings of Scaling med erfarne startup founders og et tweetende publikum.

I paneldebatten denne onsdag deltog Lars Ettrup (Linkfire), Andreas Rasmussen (Nodes), Martin LeBlanc (Iconfinder), Jens Reimer Olesen (Graduateland) og Morten Lund (XO). Panelet blev modereret af Elance Country Manager for Norden, Steffen Hedebrandt, og de talte blandt andet om at tjene penge, være seriøs, tro på sit produkt, ansætte nye folk ud fra deres engagenemt og ønsket om at forandre verden.

Et erfarent panel var enige om det vigtigste fokus

Omend der blev livligt debatteret mange forskellige emner af det blandede panel, så var der flere ligheder og enigheder, når snakken gik på, hvad der skal til, når man forsøger at skalere sin virksomhed op.

En af deltagerne var iværksætter Niels Klintø, partner i MediaAid, der hjælper danske startups med netop at skalere og nå bredere ud. Vi spurgte ind til motivationen for at deltage i eventet, og hvilken oplevelse han havde.

“Det var et rigtig godt event – spændende emne, spændende panel med erfaring og gode rammer for networking før og bagefter – whats not to like? Jeg indrømmer blankt, at jeg blev fanget af overskriften “Kings of Scaling”, og jeg så muligheden for networking bagefter. Det var spændende at høre om, hvordan de forskellige startups skabte den indledende traction, og hvordan de arbejdede med at skalere det.”

Blandt de mest interessante takeaways fra aftenens panel var:

  • Love your product!
  • Don’t be a startup. Be a company, be serious and start making money.
  • Hiring process should focus on the soft scales and employees should take the job because they’re really ‘hungry’.
  • In reality it’s nothing but sales. Remember, we’re nothing but salespeople!
  • If you don’t have great people, don’t even think about going global.

“Vi er jo bare sælgere”

Derudover blev der også talt om vigtigheden af et afbalanceret og engageret team og mentorer, ansættelse, hvordan alt i sidste ende handler om salg, og hvordan det at fejle er nødvendigt for senere at få succes. Netop salg og fokus på indtjening var der flere deltagere, der fik en friendly reminder om.

“Et vigtigt takeaway var det gode gamle salg og salgsstyring – når alt kommer til alt, så skal der kunder i biksen, og lige meget om man er Nodes eller Graduateland, så skal der et CRM-system til. Salg er simpelthen for vigtigt til ikke at styre det,” siger Niels Klintø til Trendsonline.dk.

Tak til Elance, et livligt panel og alle fremmødte for en lærerig aften i godt selskab og gode omgivelser!

Sidste gang inviterede Elance til #ExpertNight – PR for startups i DARE2mansion huset i København. Her kunne publikum få råd af et panel af startup foundere, en journalist, en tidligere onlineredaktør og en repræsentant for et PR-bureau.

Læs også

Top