Home Nyheder Iværksættergruppen GEIST: Sådan eksporterer vi startup-succes

2

Nyt tiltag skal øge andelen af startups, der når ud over landets grænser. Ni succesrige iværksættere har slået hjernerne sammen i gruppen Geist og har givet deres bud på, hvordan flere danske virksomheder kan få international succes.

Iværksættergruppen Geist, der er initieret af Væksthus Hovedstadsregionen, mener, Danmark kan blive en international sværvægter inden for digital iværksætteri. Gruppen af iværksættere består af Kasper Hulthin, Podio, Mette Lykke, Endomondo, Michael A. Hansen, Komfo, Martin Falslev, Trendsales, Ken Villum Klausen, Wallmob, Søren Halskov Nissen, DRIVR, Peter Michael Oxholm Zigler, Autobutler, Mogens Storgaard Jakobsen, Userreport og Christian Steffensen, Kirkeweb.

10 anbefalinger fra erfarne iværksættere

I fællesskab er de kommet med 10 anbefalinger til større international succes for danske IT- og tech startups, og resultatet er samtidig indirekte en evaluering af de offentlige tiltag rettet mod iværksættere.

“GEIST er offentlig, og der bliver søsat en masse offentlige projekter, og Geist er en slags evaluering af dem. Det er en god ide, det er godt set. I stedet for at man sidder en masse embedsmænd på et kontor, kommer man i dialog med iværksætterne,” siger CEO for Kirkeweb, Christian Steffensen, der er en af de ni iværksættere bag initiativet.

Det offentlige støtter iværksætteri, men måske kan initiativerne skræddersys bedre efter virksomhedernes behov, og håbet fra projektgruppen er, at tiltaget kan øge den indbyrdes forståelse, fortæller Christian Steffensen.

Kirkeweb_ChristianSteffensen “Det er jo en proces, men der kommer en større forståelse, og det offentlige får en anden indgangsvinkel til iværksætterne. Det offentlige skal gå via iværksættere. De skal gå via græsrodsnetværkene og arbejde med, ikke for iværksætterne. De kunne sagtens sponsorere nogle af de events, der bliver afholdt i miljøet i stedet for at afholde deres egne.”

Iværksættergruppen vil skjule det offentlige brand (“Remove the brand”) for at imødekomme problematikken. Deres forslag er, at sætte digitale entreprenører i forgrunden og gøre det offentlige brand mindre synligt, og dermed gøre de offentlige tilbud mere attraktive for iværksættere.

Håb om at forslag forbedrer vilkår for iværksættere

Hjælp til at registrere sin virksomhed og få overblik over lovkrav er ligeledes blandt forslagene, og Søren Halsskov Nissen, CEO for Drivr, håber initiativet kan forbedre forholdene for iværksættere generelt.

“Danmark er lidt et land af funktionærer. Det skal der selvfølgelig være plads til, men forholdene for startups er alt for dårlige i forhold til det sikkerhedsnetværk a-kassemedlemmer har.”

sørenhalshovLille dansk marked nødvendiggør eksportsucces

Ifølge Drivr-stifteren er et internationalt sigte nødvendigt, hvis en startup skal have succes. En barriere for dette er, at startups pt. betaler for dyre lejemål i udlandet:

“Vi skal hjælpe startups med at få kontorpladser i udlandet, uden at de skal bruge deres hårdt opsparede kroner eller funding på at betale depositum og “up-front” husleje på grund af dårlig kreditværdighed. Det danske marked er kun interessant i 3 sektorer. Fødevarer, finans og medicin. I stort set alle andre henseender inden for tech, er Danmark for lille hvis man har bare en smule ambitioner om vækst.”

Derfor anbefaler GEIST, at der stilles konsulentbistand til rådighed for iværksættere, der forsøger at etablere sig i udlandet eller vil internationalisere deres startup, så de kan navigere i udenlandske regler og forhold.

Unite the community

Hvis Danmark skal skabe internationale iværksættertalenter er det ifølge GEIST nødvendigt at skabe et økosystem med et kontinuerligt flow af ’talent, idéer og kapital’. De offentlige initiativer skal derfor hjælpe med at løfte iværksættermiljøet, skabe intern sammenhængskraft, samt ekstern gen- og anerkendelse.

Både ved at skabe netværk og fora, der styrker videndeling, og ved, at det offentlige tager initiativ til at afvikle events og arrangementer, der positionerer København som ’the place to be’, så talenter og investorer får øje på regionen.

#1: Remove the brand
#2: Tap the potentials
#3: Spoil the elite
#4: Be my assistant please
#5: Join us!
#6: Make my date
#7: A helping hand on foreign land
#8: What’s keeping the talent away?
#9: Put a roof over my head
#10: CPH as the place to be

På nuværende tidspunkt er flere andre både offentlige og private partnere på vej ind i gruppen, deriblandt Udenrigsministeriet, Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Læs mere om initiativet her.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 COMMENTS

Leave a Reply