Undersøg din sides hastighed med Google Analytics Site Speed

Din sides hastighed er altafgørende for at fastholde dine besøgende. Rapporter fra Google og Microsoft viser at en online virksomheds hjemmeside bør max være 2 sekunder om at loade, men virkeligheden er en anden for mange virksomheder. Ærgerligt – for tålmodig er den gennemsnitlig bruger ikke.

Oversigten giver dig mange facts omkring din enkelte besøgende; hvilke sider de besøger, hvilken browser de bruger, og den tid det tager for den enkelte side at loade. Endvidere går Google Analytics Site Speed helt i detaljer og giver dig derudover blandt andet viden omkring:

  • Gennemsnitlige tid for en url videreføres til en anden
  • Gennemsnitlig tid for at finde dit domæne via din tilknyttede server
  • Gennemsnitlig tid til loading af din side

Det er et værdifuldt indblik, som kan hjælpe dig til at effektivisere din hjemmeside og give en bedre oplevelse for dine brugere.

Du kan finde Google Analytics Site Speed reporter under kategorien ”behaviour” sektionen, i venstre sides navigationsbar. Denne bliver yderligere inddelt i sub-kategorier og giver dig foruden et overblik også tidsrapporter (page timer) og forslag til optimering af hastigheds (speed surgestions).

site speed 1

Programmet giver endvidere også visninger på specifikke sektioner inden for ”user timings”, som går helt i dybden med effekter såsom loading tiden for et bestemt billede eller knapper på siden.

Page Timer sektionen
Der er meget data at hente i denne sektion, og en hjemmesideejer bør sætte tid af til at kigge på disse rapporter.

Du kan blandt andet kigge på antal pageviews og den gennemsnitlige loading tid i sekunder. Her kan du identificere eventuelle problemstillinger ved visning af den enkelte side i relation til antal pageviews.

site speed 2

I eksemplet foroven viser den gennemsnitlige loading tid for en side at denne næsten fordoblede en bestemt data ( ved den orange pil), men at den gennemsnitlige pageview var omtrent den samme som normal. Hjemmeside ejeren bør ud fra denne data derfor undersøge hvorfor der var længere loading tid denne dag end normalt, for at undgå at dette vil forekomme igen.

Under Page Timings endvidere kan du se nærmere på browser statistikken for din side. Vælg her browser – other – technology og endelig browser.

site speed 3

Her vises således antal pageviews i de enkelte browsere.  Dette kan blandt andet bruges til at undersøge hvorfor netop denne browser er mest brugt – performer den bedre end de andre?

site speed 4

Analytics giver dig gode råd med på vejen
Google Analytics giver dig endda en oversigt over de mest besøgte sider på din hjemmeside, ud fra antal besøgende. Her vises disse siders gennemsnitlige loading tid, og giver dem point ud fra hvor godt Analytics vurderer denne side fungerer.

Ved at klikke på denne score, kan du via Google Developer Site, få forslag til hvordan du optimerer sin side, både på mobil og på desktop.

Site speed 5

Mulighederne er mange, og som online virksomhed er det bestemt et område man bør udforske.

Skrevet af

Top