Arkiver

Nyheder

Affiliate marketing som webshop-ejer #2

Dette er anden del af min lille artikelserie omkring affiliate marketing, og her skal det handle om at bruge affiliates som indehaver af en webshop. Har du endnu ikke læst min artikel om affiliate marketing som hjemmeside-ejer, så bør du også gøre det.

Som webshop-ejer er det altafgørende at du får nogle folk ind i din online butik, det siger sig selv. Faktum er dog bare, at der i dag er stor konkurrence om at opnå synlighed på internettet, og det kan være en kamp for dig at få taletid over for de mennesker der er interesserede i dine produkter.

Du har helt sikkert nogle gode produkter, men hvis du ikke har nogen besøgende, så kommer der heller ikke gang i butikken. Derfor kan det være en god idé at alliere dig med det der bedst kan sammenlignes med traditionelle provisionslønnede sælgere i offline-verdenen.

Tilmeld dig et affiliate netværk
Der findes en lang række af folk derude, som gerne vil hjælpe dig med at markedsføre dine produkter imod at få en relativt lille procentsats i provision. Den nemmeste måde at komme i gang med at samarbejde med disse mennesker er ved at tilmelde dig et såkaldt affiliate netværk.

Der findes en lang række af dem derude, men selv bruger jeg primært Partner-Ads.dk. Det foregår sådan at du kontakter indehaverne af netværket, og fortæller at du har en webshop som du gerne vil have netværkets medlemmer til at markedsføre imod en given procentsats i provision. Din webshop bliver så lagt op i deres oversigt, og alle kan ansøge om at få lov til at markedsføre dine produkter.

Jo mere du hjælper de personer der skal til at markedsføre din webshop, jo mere vil du også selv få ud af det. Først og fremmest handler det selvfølgelig om at du skal give en provision der er interessant, så der er en økonomisk gulerod ved at samarbejde med dig. Men derudover skal du også gerne bidrage med eksempelvis flotte billeder af dine produkter og produktfeedes som de kan hente direkte ind på deres hjemmeside.

Et eksempel fra virkeligheden
Lad os tage et konkret eksempel. I øjeblikket arbejder jeg selv med at markedsføre cykelhjelme for webshoppen CykelPartner.dk. De er ikke den eneste forhandler af cykelhjelme som bruger affiliate netværk, så jeg kunne nemt vælge en anden.

Men grunden til at jeg har valgt primært at promovere deres cykelhjelme er, at de tilbyder et såkaldt produktfeed som betyder, at jeg ved hjælp af noget simpel kode kan indsætte en lang liste af deres produkter, som automatisk bliver opdateret. Ergo er der altså meget lidt opsætnings- og vedligeholdelsesarbejde i det for mig, og det er naturligvis et kæmpe plus.

Du kan se et eksempel på det her hvor jeg promoverer CykelPartners cykelhjelme til børn. Den lange liste med cykelhjelme bliver automatisk indsat på min side med billede, titel og pris ud fra nogle få kriterier jeg har sat op. Faktisk har CykelPartner en konkurrent som giver en lidt højere provision for hvert salg, men da de ikke har dette produktfeed, så vil det være utrolig besværligt for mig at indsætte deres produkter på min side.

Jeg håber at du kunne bruge disse generelle ord og det konkrete eksempel til at blive klogere på hvordan du kan bruge

2 kommentarer

Skriv et svar