Rito.dk – Ung iværksætter har set potentiale i nyt marked

Igennem en længere periode har tallet for ældre, der handler på nettet været stødt stigende, og de positive tendenser giver muligheder for unge iværksættere. Den unge iværksætter, som omtales er tidligere IT- og martingschef for webshoppen Cykelpartner, Dennis Drejer.

dennis-drejer-300x200”De teknologiske muligheder og de positive økonomiske tendenser har virkelig skabt muligheder for iværksætteri.”

Fortæller den unge iværksætter Dennis Drejer, som netop har sagt sit job op som IT- og marketingchef ved webshoppen Cykelpartner. Dennis har sagt sit job op for at satse fuldt ud på sin nystartede hobby webshop rito.dk, der sælger garn og hobbyartikler. Dennis startede rito.dk ved årsskiftet og kurven for rito.dks start ser endnu bedre ud en Cykelpartners gjorde i sin tid.

”Den ældre og købestærke generation er blevet mere aktive på nettet. I 2012 handlede 34 pct. af aldersgruppen 60-74 år på nettet, imens tallet i 2013 var steget til 43 pct. De positive tal og min lyst til at starte egen virksomhed har gjort, at jeg ikke kan lade være med at springe ud i den her udfordring. Jeg aner intet om garn, men jeg har styr på, hvordan man opbygger en webshop” siger Dennis Drejer 

Som 19- årig startede Dennis, som første medarbejder hos Cykelpartner. Virksomheden har i dag 27 fuldtidsmedarbejdere og en omsætning på over 40 mio.

“Hos Cykelpartner.dk var jeg jo med fra start og i de 6 år jeg har arbejdet der har både jeg og virksomheden flyttet sig helt vildt. Vi var fra start 2 personer og da jeg stoppede var der 27 medarbejdere. Erfaringerne har jeg gjort mig ved at følge med på sociale medier, teste mig frem og ved at lave konsulentarbejde for andre webshops.” 

Købestærk målgruppe
Cykelpartner.dk og rito.dk henvender sig åbenlyst til to forskellige målgrupper, så hvordan får virksomheder egentlig fat i et segment, som ikke begår sig dagligt med sociale medier? Vi spurgte Dennis om han havde nogle markedsførings teknikker i ærmet, som han bruger for at nå ud til det købedygtige segment.

“Jeg rammer målgruppen via gængse kanaler, som jeg også gjorde via Cykelpartner.dk. Det kan være Adwords, Bing Ads, Facebook Ads, Nyhedsbrev, Organiske resultater m.f. Selv om produktet er noget helt andet – Noget jeg faktisk ikke ved noget om – så er mange af markedsføringsteknikkerne de samme. På sigt vil jeg dog udforske endnu flere offline muligheder i forhold til det noget ældre segment jeg nu er kommet til at arbejde med. Dog er der faktisk overraskende mange som gerne vil lære at handle på nettet, selv om de er +75 år.”

Ifølge Dennis, har han fat i en utrolig taknemmelig målgruppe, da de slet ikke er vandt til den service som er gængs når kunder handler online. Den gængse service består af hurtig levering af varerne og den åbne kundekontakt Dennis har. Skulle der mod forventning være varer, som der ikke er på lager, så får kunden for eksempel mulighed for at vælge en anden farve, at vente på varen, at få delleveret eller at slette varen.

”Det har været et gigantisk spring for mig at sige farvel til Cykelpartner, som jeg har været med til at bygge op fra starten. Jeg brænder så meget for at starte mit eget, og når de ældre og købestærke så samtidig har fået smag for e-handel, så kan jeg simpelthen ikke lade være med at springe ud i det.” fortæller Dennis Drejer med et smil på læben.

De nyeste tal fra Dansk e-handelsanalyse rapport for årets første seks måneder, peger det også på, at de ældre i højere grad har taget e-handel til sig, og har øget deres andel af såkaldte ”storshoppere”. Mere end hver tiende over 65 år e-handler over 5 gange om måneden, hvilket er en fordobling i forhold til 2013. Nyheden er ikke ny for Dennis Drejer, men de faktuelle tal er naturligvis med til at bakke op om webshoppens koncept og målgruppe.

Læs hele hele nyheden fra E-handelsanalysen her.

Skrevet af
Top