Er e-cigaretter stadig en god forretning?

Cigaret-industrien har noget af en broget fortid – men for det meste er selve teknologien bag den traditionelle cigaret forblevet den samme gennem årtier. Ganske vist er der langt flere giftstoffer i en cigaret nu end i begyndelsen (for at øge chancerne for afhængighed), men rygning i dag foregår stadig på samme måde som dengang.

I modsætning til dengang er cigarettens storhedstid for længst forbi. Cigaret-reklamer er forbudte, det er ikke længere ”in” at ryge i Hollywood-film, og Marlboro-manden er død af lungekræft. Dette er ikke en smart bemærkning, selvom jeg ville ønske, at det var – mindst 4 af de personer, som spillede denne karakter er sidenhen døde af ryge-relaterede sygdomme.

Vi er nu mere end nogensinde før bevidste om de helbredsmæssige konsekvenser ved rygning (som det burde være), og cigaretternes generelt dårlige image har banet vej for et relativt nyt og højteknologisk alternativ: E-cigaretter.
Ingen tvivl om, at disse – for bedre eller værre – er ekstremt populære. Der er nu over 200 forskellige e-cigaret brands på markedet, og alle tal viser, at der stadig tale om et marked i vækst. For nogle år siden var den helt store iværksætter-dille at åbne en e-cigaret shop på nettet, for det var et rimeligt uudforsket marked her i Danmark.

Men spørgsmålet er nu: Er det stadig en god forretning for e-shops som e-ciga.dk og andre at blive på dette marked? Markedet, lovgivningen og den offentlige mening ser nemlig helt anderledes ud i dag end blot for få år siden.

Her følger 3 ting, man skal overveje, hvis man enten er i e-cigaret branchen eller tænker på at komme det, som var anderledes end i ”gamle dage”

  • Der er flere om buddet i dag. Der er flere, der har fundet ud af, at det er en god forretning at køre en cig-shop – hvilket i sig selv faktisk gør det til en mindre god forretning. Den konkurrence, små eller ny opstartede shops kan forvente at være oppe imod nærmest fra dag ét, kræver en ekstra investering både tids- og pengemæssigt. Husk, at det ikke længere kun er iværksættere, der starter e-cigaret shops, men også big tobacco, der har luret en andel af markedet.
  • Strammere regulering. Debatten om e-cigarettens sundhedsfordele (eller mangel på samme) har ført til strengere lovgivning. Det betyder, at man ikke længere kan hævde, at ”du kan dampe steder, hvor der er rygning forbudt”, eller at dampning ligefrem er ”sundt” (”sundere” måske, men ikke sundt). Selvom der er et vist reklamegrundlag, der er forsvundet, tror jeg sidste ende, at mere regulering og klare linjer ultimativt både kommer forbruger og shops til gode – vi er trods alt mere tilbøjelige til at købe en forbrugsvare, hvis vi præcist kender dets indhold.
  • Mere krævende forbrugere. Konstante innovationer på e-cig området kræver, at shopejerne skal følge med i udviklingen eller ende med at brænde inde (no pun intended) med sidste års model. Det er selvfølgelig både godt og skidt – for på den anden side holder markedet sig rimeligt friskt med konstant fornyelse, hvis man kan følge med.

Konklusion
Skal man starte en e-cigaret shop i dag? På trods af ovenstående punkter er det stadigt muligt at gøre det til en god forretning, for markedet er i udvikling og er langt fra mættet endnu. Man skal blot være klar over, at det – efter vores mening – ikke er en ”god fidus” længere, men tværtimod et område, som kræver meget opmærksomhed for iværksætterne – eller i hvert fald ligeså meget opmærksomhed som mere ”almindelige” shops.

Skrevet af

Top