Shipbeat lander millioninvestering fra to ventureselskaber og en dansk serieiværksætter

Den danske “Logistics as a Service” iværksættervirksomhed Shipbeat har netop landet 9 mio. kr fra ventureselskaberne SEED Capital og Sunstone Capital, samt serieiværksætter og investor Klaus Nyengaard (Stylepit og tidl. Just-Eat). Shipbeat addresser et attraktivt marked i kæmpe vækst med 16 mia. pakker årligt, som sendes fra online shops til forbrugere på globalt plan.

I Europa alene køber forbrugere varer for 225 mia. Euro online. Den store vækst i pakkemængden fra online shops er blevet vigtigere for de traditionelle Post virksomheder, som oplever en faldende brevmængde. På trods af dette eksisterer der stadig en teknisk og kulturel kløft mellem de hurtigt voksende e-commerce virksomheder og de tradtionelle postvirksomheder.

Erfaring fra Miinto førte til Shipbeat’s service

Den danske iværksættervirksomhed Shipbeat blev etableret i 2014 af de to iværksættere Kenneth Svenningsen og Joachim Rørbøl, der har erfaring fra den danske succes Miinto. De to iværksættere tog initiativ til at starte deres virksomhed, for at give e-commerce virksomheder et simpelt og moderne API til at håndtere al deres logistik.

“Ideen til Shipbeat opstod da Joachim og jeg arbejdede hos Miinto. Her havde vi selv den frustrerende og meget tidskrævende opgave at integrere imod gammeldags fragt-systemer. Fragt-systemer som alle var baseret på legacy teknologi med forskellig logik og dårlig dokumentation,” forklarer medstifter og CEO ved Shipbeat, Kenneth Svenningsen.

Læs om den succesfulde danske e-handelsplatform Miinto.

Investeringen skal bruges til at løse logistiske udfordringer for e-commerce virksomheder, og Shipbeat skal nu til at udvide deres team, forbedre produktet og lave flere integrationer.

Forbedrer konkkurencen på fragt

Shipbeat løser dog ikke kun et teknisk problem for e-commerce virksomheder. Fragt er nemlig blevet et konkurrenceparameter, som har direkte effekt på konverteringsraten og kundeloyaliteten.

“E-commerce virksomheder er i dag nødt til at sikre at kunderne får en god leverings- og returnerings-oplevelse. 20-70% af de kunder, som har smidt varer i kurven på en online shop, gennemfører ikke købet, fordi de ikke er tilfredse med leverings- og returneringsmulighederne. Det betyder at online shops hver dag spilder marketing kroner og går glip af en masse ordrer,” udtaler Kenneth Svenningsen.

Helle Uth, Investment Manager hos SEED Capital og Max Niederhofer, Partner ved Sunstone Capital tiltræder bestyrelsen. De har givet følgende fælles udtalelse:

“Som investorer inden for e-commerce, ved vi hvor vigtigt, det er at lykkes med logistikken. Dine kunder kan lide dit udvalg, dine priser og har endelig besluttet sig for at købe. Så her er det kritisk nu og i fremtiden at tilbyde kunden attraktive leveringsmuligheder, som samme-dags, næste-dags, aften eller gratis levering. Det samme gælder for returnering. Dette er næsten umuligt at tilbyde dine kunder, især internationalt, hvis du kun har en eller to fragt-integrationer.”

Et team med tyngde og en investering med erfaringstunge folk bag

Det er et erfarent e-commerce team, som står bag Shipbeat. Både Kenneth Svenningsen og Joachim Rørbøl medbringer erfaring fra Miinto, som henholdsvis CTO og Tech Lead.

Teamet medbringer ligeledes erfaring fra e-commerce fabrikken Rocket Internet, hvor Kenneth var med til at starte et e-commerce selskab. Krestian Krogsgaard har endvidere joinet teamet som Sales Manager, og har senest været med til at sikre at clerk.io (http://trendsonline.dk/2012/08/20/social-digits-forbedrer-personaliserede-opslag-til-webshops/) nu er en af de foretrukne recommendation engines blandt danske webshops.

Ventureselskabet SEED Capital har blandt andet investeret i den danske succes Trustpilot, som i dag har mere end 200 medarbejdere, samt Deskwolf der tidligere i år landede en investering på 75 mio. kr., som hjælper webshops med få success på Facebook. Sunstone Capital har tidligere investeret i Boozt, som er en større nordisk e-commerce spiller samt Paymill, som er en moderne og udvikler-venlig payment service provider.

Læs om Trustpilot der modtog tæt på 140 mio. kr. i investering.

Herudover har Shipbeat fået den danske serieiværksætter og investor Klaus Nyengaard med som Business Angel, og han bringer erfaring fra en af de største danske e-commerce succeser, take-away portalen JustEat, der blev børsnoteret i april med en værdi på 13 mia. Klaus Nyengaard har som Angel også investeret i danske The Cloakroom, der også tidligere i år modtog investering og flyttede deres kontor tilbage til Danmark.

“I dag er der ingen online shops, som selv laver deres egne payment gateways. På samme måde er der ingen grund til at de selv skal lave en logistik platform for at kunne kæmpe med de store spillere som Zalando og Amazon,” siger Kenneth Svenningsen.

Læs mere om den store børsnotering af Just-Eat take-away portalen.

Tjek leveringsmuligheder på tværs af fragtudbydere

Teknisk tilbyder Shipbeat et RESTful API, hvor det er nemt at komme i gang. Grundlæggende kræves blot information om pakken, der skal sendes, hvorfra og hvortil for at kunne automatisere fragt via API’et. API’et returnerer herefter den laveste fragtrate sammen med label, track’n’trace og bestilling af pickup, hvis nødvendigt. Alt sammen i JSON format.

Det helt særlige ved Shipbeat’s service er dog, at man via API’ets realtid kan checke, hvilke leveringsmuligheder der er tilgængelige på tværs af fragtudbydere for en given indkøbskurv. Shipbeat standardiserer nemlig alle fragtservices og kan sammenligne på tværs af fragtudbyderne. E-commerce virksomheder er således ikke længere teknisk gift med en fragtleverandør og kan tilbyde kunderne en bedre shopping oplevelse.

Du kan få adgang til Shipbeat’s lukkede beta lancering gennem deres website eller følge Shipbeat på Facebook.

Hvis du vil høre mere om Shipbeat, så lyt til Trendsonline’s podcast #142 med Kenneth Svenningsen.

Skrevet af

Læs også

Top