Single.dk politianmeldt for vildledende markedsføring

Ifølge Forbrugerombudsmanden har dating tjenesten Single.dk benyttet sig af vildledende markedsføring på sin forside. Derfor er virksomheden bag hjemmesiden nu blevet politianmeldt.

Sagen drejer sig om et tilbud der blev annonceret på Single.dks forside, hvor der lovet et fuldt medlemskab i en uge for 19,- kr med “ingen binding”. I en pressemeddelelse vurderer Forbrugerombudsmanden at formuleringen var vildledende fordi:

  • Annoncen på forsiden af single.dk gav forbrugerne det urigtige indtryk, at tilbuddet vedrørte et prøvemedlemskab, der stoppede efter syv dage. Ved at acceptere tilbuddet indgik forbrugeren imidlertid en løbende abonnementsaftale til 45 kr. pr. uge efter de første syv dage, hvilket ikke fremgik af annoncen på forsiden med alene af betalingssiden.
  • På den efterfølgende betalingsside fremgik det, at der ”ingen binding” var, og at forbrugerne kunne opsige medlemskabet ”når som helst.” Det var dog ikke korrekt, da medlemsskabet efter syv dage havde 10-ugers bindingsperioder.

Selvom materialet på Single.dk er blevet ændret, står politianmeldelsen stadig.

Sætter et eksempel

Pressemeddelelsen fortæller, at tjenesten er blevet politianmeldt på baggrund af markedsføringsloven § 3, der siger:

Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Det er åbenbart almindeligt for dating tjenester at lege med grænsen til § 3, og tilsyneladende ønsker forbrugerombudsmanden derfor at benytte sig af Single.dk sagen for at sætte et eksempel.

Jeg får mange klager over datingtjenester. Typisk handler sagerne om, at det ikke fremgår tydeligt, at forbrugerne binder sig til et løbende abonnement. Sagen mod Single.dk er et godt eksempel på det,” siger Henrik Øe, forbrugerombudsmand.

Rigtig mange teknologiske tjenester leger ofte med ilden angående lovgivning, men hvad synes du om netop denne sag? Er der tale om smart marketing, eller fræk vildledelse?

Læs også

Top