Top 50: Løbeshop.dk har kridtet skoene

I midten af marts, spurgte vi på Shopsonline.dk vores læsere om at stemme på de ”Største og bedste webshops” hvilket har udledt en TOP 50. Derfor vil vi gerne præsentere Løbeshop.dk, som er den førende webshop indenfor løb, triatlon og cykling.

Løbeshop.dk er en ren online forretning, som har eksisteret siden 2005. I starten bestod sortimentet udelukkende af løbesko, men siden hen er udvalget blevet noget mere omfattende, i dag tilbydes alle produkter inden for løb. Løbeshop.dk har prøvet sig frem og afprøvet forskellige sortimenter til kunden, de har en overgang solgt fitnessprodukter – sko, beklædning, maskiner og andre redskaber, men for at skærpe profilen blev dette udfaset for et par år siden. I dag dækker Løbeshop.dk områderne løb, triatlon og cykling, som for kundesegmentet opfattes som gode og supplerende produkter.[quote_box_center]”Disse 3 sportsgrene er i fantastisk udvikling. Desuden er det også de 3 kategorier, som vi selv har størst passion for. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Langt størstedelen af Løbeshop.dk er B2C handel via webshoppen loebeshop.dk, joggeshop.no og loparshop.se, som dækker henholdsvis det danske, norske og svenske marked. Loparshop.se er nyeste medlem af familien, og har eksisteret i godt og vel et halvt år.[quote_box_center]”Vi har ikke umiddelbart planer om ekspansion til nye markeder, men vi har planer om at åbne nogle fysiske løbeshop.dk specialbutikker i Danmark. Første skridt i den proces forventes at blive en butik på en central placering i en større jysk by – en slags prøveballon, som skal være med til at ligge strategien for fremtidige fysiske butikker og samtidig øge kendskabsgraden til vores online shop. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Løbeshop.dk betragtes som en af de største online løbebutikker i Danmark, hvis ikke den største, en position der for Løbeshop.dk er i højsædet, derfor er fastholdelse af markedsandele og fornyelse af produktsortimenter et stort fokusområde.[quote_box_center]”Vi ønsker at få endnu bedre fat i cykel- og triatlonfolket, og opnå en position, på disse markeder, som danskernes foretrukne online butik. Ét af værktøjerne til at realisere planen, er fortsat udvikling af hjemmeside og service. Vores hjemmeside er i konstant udvikling, og vi arbejder hele tiden på funktioner og services, som gør det lettere for kunden før, under og ikke mindst efter handelen. I nær fremtid lancerer vi en helt ny service, som vil betyde, at vi kan tilbyde vores kunder noget, som måske ingen anden webshop i Danmark kan. Et tiltag, som jeg desværre ikke kan løfte sløret for på nuværende tidspunkt. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Løbeshop.dk udspringer oprindeligt fra Intersport i Hadsten, som på daværende tidspunkt var en Sportigan kædebutik. For at forstå historien, skal det siges at Sportigan butikken var ejet af Ruben Andersen, som er far til Rolf Andersen. I dag er Intersport Hadsten og løbeshop.dk ejet i fællesskab af familien, som består af Ruben Andersen, Judith Andersen, Sarah Jane Andersen, Jonas Andersen og Rolf Andersen.

I 2005 blev Jonas og Ruben enige om at starte en webshop, som skulle sælge de løbesko, som i forvejen var på lager i butikken. Stille og roligt tikkede der flere og flere ordrer ind, og sortimentet blev udvidet til også at omfatte beklædning og pulsure. Indtil 2007 blev webshoppen drevet fra samme lokaler, som den fysiske butik, ligesom der også blev delt varelager.

I 2007 blev Rolf Andersen involveret i driften og der blev besluttet, at der skulle satses helhjertet på onlinehandelen. Der blev lejet kontor- og lagerlokaler ude i byen, og webshoppen fik sit eget varelager. Desuden blev der lavet integration med Navision, så hjemmesiden altid var opdateret med det aktuelle varelager.

Siden da er tingene gået slag i slag og forretningen er vokset støt og roligt. I dag er Løbeshop.dk flyttet videre til nye og større lokaler, medarbejderstaben består af ca. 18 mand og allerede tilbage i 2012 blev 3.0 udgaven af Løbeshop.dk lanceret.[quote_box_center]”Selv 9 år efter første klik, føler jeg stadig at vi er en ung virksomhed med masser af idéer, med masser af ambitioner og projekter for fremtiden. Jeg synes konstant vi rykker os som webshop, og som virksomhed i det hele taget. Arbejdspladsen er lige så meget et kreativt og innovativt miljø, som det er forretning og service – måske er det grunden til at det stadig er sjovt at spændende at arbejde med samme forretning efter så mange år. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

I forhold til at skulle starte en webshop op helt fra bunden, så var Løbeshop.dk begunstiget med allerede at have et varelager fra den fysiske butik i Hadsten, så nu-og-her investeringen var ikke så stor. Jonas og Rolf Andersen var også allerede i besiddelse af god produktkendskab, men det at drive webshop var et helt ubetrådt område.[quote_box_center]”Helt fra starten har vi haft ekstremt meget fokus på at have stor viden om produkterne, så vi kan tilbyde kunderne en ekspertise, som ikke ret mange andre kan. Vores team består af en del erfarne løbere, triatleter og cykelryttere, som benytter de typer produkter vi har, i deres daglige træning. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Løbeshop.dk er kendt for at have en god service, både før, under og efter købet, og har mange trofaste kunder, som har fulgt med hele vejen fra lanceringen i 2005. En styrkemarkør for Løbeshop.dk er det faktum at virksomheden er familieejet, og at ejerne stadig har direkte kontakt til kunderne, dette gør at der skabes en personlig relation. Ord som brugervenlighed og kundeservicen er første prioritet når hjemmesiden udvikles og tilbyder nye funktionaliteter. I forbindelse med det høje kundeserviceniveau har Løbeshop.dk indgået et samarbejde med en dygtig fysioterapeut Karsten Høgh, der har speciale i sportsskader.[quote_box_center]”Karsten Høgh har fysisk flyttet sit kontor og klinik til Løbeshops adresse og der vil han stå til rådighed i forhold til at kunne rådgive og vejlede vores kunder, både i forbindelse med skader og forebyggelse heraf. Dette betyder især at vi kan hjælpe kunden igennem hele købsprocessen. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Endvidere har Løbeshop.dk en kæmpemæssig fordel i og med at virksomheden har eksisteret i 9 år og gennem denne lange levealder har Løbeshop.dk formået at opbygge et produktudvalg, der er meget større end konkurrenternes. Derudover er Løbeshop.dk selv lagerførende med alle deres varer, hvilket har betydning for kunden i form af høj leveringssikkerhed samt hurtig leveringstid.[quote_box_center]”Jeg er sikker på at det har været en stor styrke, at vi igennem de sidste 7 år, har kunnet drive onlineforretningen med 100% fokus, da vi i disse år ikke har skullet fokusere på driften af den fysiske butik i dagligdagen. Mange onlinebutikker har først og fremmest skulle passe den fysiske butik, inden de har kunnet bruge energi online. Det svækker fokus – det er meget svært at drive onlinehandel, uden at være 100% fokuseret på det. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

At gå fra fysisk sportsbutik i Hadsten til at træde ind i ecommerce verden uden erfaring og ekspertise har ikke altid gået som smurt for Løbeshop.dk. Der har, som for så mange andre online webshops, været tekniske problemer og udfordringer undervejs, som har givet anledning til stor frustration.[quote_box_center]”Inden vi fandt vores nuværende samarbejdspartner til udvikling, havde vi i perioder store, store problemer med at holde en stabil drift af hjemmesiden. Alt for høj nede tid og alt for mange uforklarlige tekniske problemer, tog i lange og mange perioder al fokus fra det at drive forretning. Det er svært at være kreativ og nytænkende, når man bruger al sin energi på at holde hoveddøren åben. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Løbeshop.dk har valgt at anvende Google som den primære markedsføringskilde, både i form af SEM og SEO, men udviklingen har gjort at Løbeshop.dk ønsker at skabe yderligere personlige relationer igennem sociale medier.[quote_box_center]”Vores største enkeltstående markedsføringssats, har været TV-markedsføring i 2013. Her var vi sponsor på TV2 for både VM i herrehåndbold, Tour de France, Giro’d Italia, Vuelta Espana og flere andre cykelbegivenheder. Dette var en langsigtet investering i branding af Løbeshop.dk – en investering, som har og skal gavne os i 2014. Det er svært at måle om den største succes er Google eller TV, for det er som at sammenligne æbler og pærer. – Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center][quote_box_center]”Et godt råd med på vejen vil helt kort være at man skal have 100% fokus på sin webshop, hvis man ønsker at entrere dette marked. Det er svært at få succes hvis man koncentrerer sig om en fysisk butik med den ene hånd, og en webshop med den anden. Vi forventer selv at åbne fysiske butikker i løbet af 2015, men drifts- og medarbejdermæssigt vil disse blive adskilt fra webdelen.–       Rolf Mørkøre Andersen Marketing & Udvikling Løbeshop.dk”[/quote_box_center]

Skrevet af

Top