Panel: Ubers valuation på næsten 100 milliarder kroner

I forsommeren fik amerikanske Uber en kæmpestor investering på tilsammen USD 1,2 milliarder, fra bl.a. Google Ventures. Investeringsrunden giver Uber en valuation på USD 17 millarder tilsvarende ca. DKK 94 milliarder.

Uber er en amerinkansk tjeneste, hvor du kan bestille en bil med deres smartphone app. Til trods for stor modstand fra den etablerede taxa industri, der ofte har lovgivningen på sin side, har Uber oplevet hurtig vækst siden lanceringen i 2010.

Trendsonline.dk har snakket med et panel af tre eksperter om, hvordan det kan lade sig gøre, at den unge virksomhed allerede bliver vurderet af investorer at være næsten hundrede millarder kroner værd. Panelet består af:

Uber rammer et kæmpe stort marked

LarsAndersen

Lars Andersen

Lars Andersen forklarer, at Uber har vokset hurtigt på et stort marked med en overlegen tjeneste.

Uber har et potentielt kæmpe marked, og at dømme efter de resultater, vi har set hidtil, hvor Uber har erobret by efter by, har virksomheden også potentialet til at blive den dominerende spiller på markedet. Uber har løst et reelt problem for rigtig mange mennesker, nemlig dårlig taxiservice. Samtidig har deres løsning været innovativ og af høj kvalitet lige fra starten,” siger Lars Andersen.

Arne Vesterdal er enig; der er tale om et meget stort marked, og Uber har potentialet for at beholde en stor del af kunderne, der skabes. Ifølge Arne er der tre forhold, der især bidrager til den høje valuation:

  1. Uber rammer et kæmpe stort marked, der hidtil har været kraftigt reguleret med deraf følgende ineffektivitet (minder i den sammenhæng om RyanAirs udkonkurrering af de statsejede flyselskaber).
  2. De undgår stor kapitalbinding ved at lade chaufførerne stille med “produktionsapparatet” (minder i den sammenhæng om Airbnb’s indtrængning på hotelmarkedet).
  3. Det kunne ligne et “The Winner Takes It All” marked, da taxakunder ikke vil være tilbøjelige til at skulle betjene sig af en ny App i hver ny by, de kommer til.

Stor vækst og udfordringer forude

Lars forklarer, at Uber har potentialet til at blive endnu større end i dag.

arnevesterdal

Arne Vesterdal

Hvis udviklingen fortsætter som hidtil, så er Uber om fem år et verdensomspændende selskab, som sidder tungt på markedet for limousine og taxikørsel. Fem år er lang tid for et startup, men Uber har bestemt potentialet til at blive rigtigt stort“, siger Lars Andersen.

Arne pointerer dog, at på ethvert marked så lukrativt som dette, er man dømt til at møde modstand og konkurrence.

Uber vil næppe undgå at blive udfordret over de næste år. Konkurrenter efter samme model vil dukke op, nye modeller for individuel transport kan dukke op, som førerløse biler, crowd sharing, konkurrencemyndigheder kan også tænkes at komme på banen,” siger Arne Vesterdal.

Er den høje valuation berettiget?

Det lader til at for tiden får en lang række tech startups givet millard-vurderinger til højre og venstre. Er der virkelig så meget værdi, der skabes, eller brister boblen snart? Lars forklarer, at Ubers valuation altså ikke drejer sig om vildt gætteri, men rigtige penge fra rigtige investorer.

Det er den valuation, der sidst blev investeret til, så ikke et fiktivt tal, men en reel værdi af selskabet. Man må forvente, at investorerne har gjort deres forarbejde og fundet den berettiget. Samtidig melder Uber om vækst i omsætningen på 18% om måneden og er vokset fra 75 ansatte til mere end 300 på under et år. Så det er ikke en hvilken som helst virksomhed, men en potentielt virkelig god forretning,” siger Lars Andersen.

Minder fuldstændig om den sidste tech bubble

JacobBrattingPedersen1

Jacob Bratting Pedersen

Jacob Bratting Pedersen er forsigtig med at stole på tidens gigantiske tech valuations.

I relation til Ubers valuation, er det relevant at spørge hvilke tegn, der evt. er for, at vi har en tech bubble p.t. Hvis jeg ser på nogle af de seneste større opkøb fra de store techselskaber som Facebook og Google, så er det interessant at se på ordlyden i deres opkøb. Den minder i høj grad om ordlyden i 1999 og 2000, hvor der blev lavet mange store opkøb med begrundelsen, at det var ‘talent acquisitions’,” siger Jacob Bratting Pedersen.

Han forklarer, at under årtusindskiftets mange opkøb blev techvirksomheder ofte evalueret efter deres antal af medarbejdere. Formlen dengang var typisk USD 1 mio. per medarbejder. Han fortæller, at rigtig mange af disse opkøb af pre-revenue selskaber ikke levede op til de oprindelige visioner og blev afskrevet med 70-100%.

Tager man Facebooks opkøb af Oculus på USD 2 mia. for 100 medarbejdere eller Googles opkøb af NEST for USD 3,2 mia. for 200 medarbejdere, så modsvarer det USD 20 mio. og USD 16 mio. pr. medarbejder eller 16 til 20 gange mere end de generelle ‘talent acquisition’ valuations, der var gældende i dot.com dagene. Om det viser sig at være holdbart vil tiden vise. Mange ting er ændret siden år 2000, men dengang var der tydeligvis en tech bubble, og netop for høje valuations på opkøb var en faktor, der viste sig at blive skæbnesvanger for flere af de dengang større IT-selskaber. Ingen tvivl om, at de store IT selskaber i dag bedre kan modstå evt. større nedskrivninger, men det er stadig et forhold, der kan sende nogle kraftige seismiske rystelser gennem tech-markedet,” siger Jacob Bratting Pedersen.

Tech startups lader til at leve i en gylden alder med et overflod af investeringsmidler og masser af høje valuations. Det bliver spændende at se, om fremtiden er lige så lyserød, eller om vi lever i en boble, der er på randen til at briste.

Læs også

en kommentar;

Top