Iværksættere udfordrer dansk lovgivning med digital innovation

Sagen mellem eBay’s Bilmarkedet ApS og brugtbilsportalen AutoUncle forsøges nu bragt for Højesteret. Flere iværksættervirksomheder benytter sig af nye, digitale muligheder og trænger ind på eksisterende markeder, der hidtil har været kontrolleret af større aktører. Alle iværksættervirksomheder møder modstand og nogle møder også modstand i den danske lovgivning.

En iværksættervirksomhed er kendetegnet ved, at den udfordrer forbrugernes traditionelle adfærdsmønstre. Virksomhederne bevæger sig ind på et allerede eksisterende og etableret marked med et nyt koncept eller et innovativt alternativ til et eksisterende tilbud og rykker ved forbrugernes forventninger og vaner.

I Danmark har vi den danske digitale platform AutoUncle, der tilbyder prissammenligninger af brugte biler fra diverse andre websites, eller software-iværksættervirksomheden Drivr, der møder modstand på det danske taxamarked, og platformen for ‘hjemmekokke’, Dinnersurfer, der i foråret kom i problemer med Fødevarestyrelsen, da der ikke fandtes en klar definition af den såkaldte bagatelgrænse.

Det gode mod det onde?

Nikolaj Køster, medstifter af den danske iværksættervirksomhed Drivr, fortæller, at de mere magtfulde spillere på de etablerede markeder ofte bruger indirekte metoder for at slå andre ud af spillet.

Drivr_NikolajKøster

Du vil altid møde modstand, når du trænger dig ind på en virksomheds marked. Hvis de ikke kan slå dig ud i direkte konkurrence, vil store virksomheder ofte forsøge sig med indirekte metoder. Hos Uber i USA har vi for eksempel set, at myndighederne i mange stater ulovliggør Ubers tjeneste. Drivr bevæger sig ikke ind som en konkurrent til den etablerede taxabranche, men snarere som en partner. Til trods for dette møder vi stadig juridisk modstand, hvilket for hos er helt sindssygt,” siger Nikolaj Køster til Trendsonline.dk.

Iværksætteren Nikolaj Køster fortæller videre, at man som virksomhed er forpligtet til at beskytte sit marked med alle tænkelige metoder. Det, at iværksættervirksomheder til tider kan føle sig nedkæmpet af etablerede giganter, betyder ikke, at det drejer sig om en kamp mellem “det gode” og “det onde”.

Jeg har fuld forståelse for, at virksomheder vil udvikle og beskytte sit eget marked, men til tider er juridisk og politisk lobby-arbejde desværre den mest effektive metode at beskytte sig på, og sådan bør det ikke være. Det skader innovationen og forhindrer forbrugerne i at få bedre vilkår. Hvis det er love, der holder hånden over brancher, som eksempelvis taxibranchen, ja, så skal loven selvfølgelig ændres,” siger Nikolaj Køster.

Jo større din virksomhed bliver, jo flere ressourcer har du i dit arsenal. Hvis du har modtaget nogen form for investering, eller endda er børsnoteret, er du til enhver tid forpligtet over for dine aktionærer til at gøre brug af alle de ressourcer, som du har til din rådighed. Det inkluderer din kapacitet til at angribe eventuelle modstandere på den juridiske front.

Udmattende at bruge store beløb på advokatregninger

For Johan Frederik Schjødt, medstifter af AutoUncle.dk, er det ikke altid lige sjovt at være den nye på blokken på et marked med langt mere ressourcestærke spillere.
johan_frederik_schjødt

Det er selvfølgelig udmattende for en iværksættervirksomhed at bruge store beløb på advokatregninger for at slås mod gamle dominerende spillere, der tror, at man kan holde udviklingen tilbage ved at bruge millioner på advokater,” siger Johan Frederik Schjødt til Trendsonline.dk.

Læs om AutoUncles kamp mod internetgiganten eBay om retten til bilannoncerne

Johan Frederik Schjødt fortæller om deres sag, at AutoUncle.dk er en del af en langt større udvikling i retning mod øget transparens på nettet, som både brugere og forhandlere alle ønsker.

Vi ved, at vi har opskriften på fremtiden, og at vi vinder til sidst – og det er det, der holder os oppe,” siger Johan Frederik Schjødt.

Lovgivningen må følge med udviklingen

Da AutoUncle.dk besluttede sig for at anke deres sag for Højesteret, udtalte Annette Falberg, adm. direktør hos Foreningen for Dansk Internethandel, til Trendsonline.dk, at hverken dansk eller europæisk lovgivning er i stand til at følge med iværksættervirksomhedernes hurtige digitalisering af hele markeder og brancher.

Der kommer lignende udtalelser fra IT-Branchen (ITB), Danmarks største selvstændige brancheforening for it-og televirksomheder. Angående Drivrs udfordringer peger udtalelsen fra ITB på, at loven er forældet og bremser digitale løsninger i udviklingen af taxabranchen.

Digitaliseringen skaber helt nye vilkår og muligheder i taxabranchen og mange andre brancher. Det er en digital forandring, som udfordrer det bestående, og det vil naturligt give kritiske røster. Men det må ikke blive en barriere for, at vi som samfund følger med på udviklingen,” siger Bjørn Borre, chefkonsulent hos ITB.

Danske Dinnersurfer måtte tidligere på året tage konsekvenserne af den uklare lovgivning og lukke deres service ned i fem dage, indtil der var kommet klarhed over, hvad bagatelgrænsen betød for netop deres service.

Læs om Dinnersurfers sag med Fødevarestyrelsen.

Lad det være op til forbrugerne

Det viser sig ofte, at lovgivningen alligevel ikke kan følge med og der for eksempel bliver nedlagt fogedforbud mod AutoUncle, der dybest set fungerer som Momondo og andre sammenligningsportaler, som de danske forbrugere har taget til sig, og brugerne på Dinnersurfer pålægges en afgift, således de ikke konkurrerer mod for eksempel de danske restauranter (som Dinnersurfer netop ønsker at tilbyde et alternativ til), eller Drivr der ligefrem jages ud af en by af de etablerede spillere på deres marked.

Selv om Dinnersurfer, Drivr og AutoUncle.dk sagerne langt fra er identiske, har de dog til fælles, at de skubber til den nuværende lovgivning og skaber nye behov hos forbrugerne.

Dinnersurfer_Navid“Da vi begyndte at arbejde med ideen, opdagede vi hurtigt en masse sidegevinster. For alle har prøvet at smide aftensmaden ud, fordi den har stået i køleskabet og er blevet dårlig? Tænk hvis vi kan dele mad med naboerne, som er både hjemmelavet, sundt og billigt. Dermed så vi også et alternativ til masseproducerede færdigretter fra supermarkederne, som kan være usunde, usmagelige og dyre i forhold til kvaliteten,” forklarer medstifter af Dinnersurfer, Navid Baharlooie.

Senest har danske Drivr forsøgt sig med en opstart i Aarhus, men blev chikaneret af de etablerede taxaselskaber i en sådan grad, at de måtte forlade byen.

Situationen blev søndag så anspændt, at vi måtte køre bilerne ud af byen. Dette skete efter vores chaufførerne blevet fulgt rundt og chikaneret af chauffører fra de konkurrerende selskaber,” skrev Drivr i en underskriftindsamling.

Med underskriftindsamlingen retter Drivr fokus mod kunderne, for også Drivr, som AutoUncle, mener, at de leverer et bedre produkt end det eksisterende.

Læs hvordan Drivrs taxaservice blev jagtet ud af Aarhus.

Når eksempelvis den danske iværksættervirksomhed Dinnersurfer skubber til Fødevarestyrelsens definition af bagatelgrænsen, så skubber de dybest set ved ideen om, hvem der kan være kok og sælge sin mad til andre mennesker.

Netop denne udfordring af både de etablerede aktører på et givent marked, samt den danske lovgivning, er, hvad der kendetegner en iværksættervirksomhed. Og hvis forbrugeren eksempelvis foretrækker det automatiske tryk på deres smartphone, frem for et opkald til en taxaservice, så har markedet allerede forandret sig.

Læs også

6 kommentar

  1. Pingback: Tilmeld dig #ExpertNight Mastering Conflicts | Trendsonline.dk

  2. Pingback: CarSmart vender auktionen på hovedet | Trendsonline.dk

  3. Pingback: Nyt konkurrencekoncept på boligmarkedet giver rekordlav liggetid | Trendsonline.dk

  4. Pingback: Drivr og CSE inviterer til "meet your technical co-founder" - Trendsonline.dk

  5. Pingback: Taxapriser.dk kæmper mod juridisk benspænd - Trendsonline.dk

Top