Ung iværksætter blomstrer på nettet

”Hvis de kan, kan jeg også” Sådan lød det fra den unge iværksætter Mads Nielsen, som i 2012 besluttede sig for at tage kampen op mod de internationale blomster-giganter.

Happyflower.dk er en online blomsterbutik, hvor du kan bestille blomster, vin og chokolade online. Bag Happyflower.dk står en ung iværksætter, ved navn Mads Nielsen, som siden etableringen i 2012 har lagt masser af sjæl og hjerte i konceptet.

Fra ide til virksomhed
Mads havde lige færdiggjort gymnasiet og havde på dette tidspunkt brug for lidt tid til, at tænke over hvad fremtiden ville bringe. Igennem en god ven, fik Mads et job i blomsterbranchen og her oplevede han på tæt hånd, hvordan de store internationale giganter som Interflora og Euroflorist kunne tjene penge på at formidle online bestillinger ud til blomsterbutikker i hele verden. Dette var årsagen til, at Mads blev grebet af ideen, om at starte som iværksætter i blomsterbranchen.

”På baggrund af min erfaring i blomsterbranchen så jeg nogle “huller” i forhold til Interflora og Euroflorist. Det gav mig motivationen for at starte en webshop med fokus på kvalitet og service. Efter kun et halvt år var alt undersøgt til mindste detalje og værdikæden var grundlagt. Herefter tog jeg kontakt til et reklamebureau, en webudvikler og en fotograf og fik udviklet og åbnet dørene til www.Happyflower.dk. ” fortæller Mads Nielsen – founder Happyflower.dk. tweet

Høj kvalitet er kernen i Happyflower.dks forretning
Hos Happyflower.dk får du kun blomster af den bedste kvalitet. Happyflower.dk har lagt alt deres energi i at udvælge unikke, farvergie og moderne buketter, som kan efterleve virksomhedens høje kvalitetskrav. Happyflower.dk har eksempelvis valgt at skære det overflødige grønne væk, så der kun er fokus på selve blomsterne.

”Vi fokuserer meget på kvaliteten af blomster, vin og chokolade. Jeg har selv en stor passion for vine og gør derfor en dyd ud af at udvælge de bedste vine i forskellige prisklasser. I forhold til indkøb af blomster køber vores blomsterbindere kun 1. sortering. Til dem der ikke ved så meget om blomster, kan der købes blomster i forskellige sorteringer, hvilket gør, at der er utrolig stor forskel på kvaliteten af de blomster man kan købe på Grønttorvet i Valby.” fortæller Mads Nielsen – founder Happyflower.dk. tweet

Væsentlig billigere end konkurrenterne
Det primære formål for mange e-handlere, består i at differentiere sig på parametre, som skaber værdi for kunden, samtidigt med at man differentierer sig fra konkurrenterne. Dette har Happyflower.dk eksempelvis gjort ved at tilbyde en leveringspris, der er væsentligt reduceret i forhold til deres konkurrenter. Helt specifikt tilbyder Happyflower.dk en leveringspris på 49 kr. hvilket er 42% lavere end konkurrenternes på 70 kr. Udover dette differentierer Happyflower.dk sig også i høj grad på service og kvalitetskontrol.

”Vi er ikke afhængig af en større forening, hvilket giver god mulighed for kvalitetskontrol og sørge for, at kvaliteten er kontinuerlig. Vores uafhængighed giver også mulighed for fleksibilitet i forhold til, at kunne imødekomme alle vores kunders behov og ønsker. Vi hopper og danser gerne for alle vores kunder ;-) Måske ikke lige bogstavelig talt (eller det kan nok godt arrangeres), men kunderne har altid mulighed for, at få fat på os hurtigt og jeg vil næsten gå så langt og sige, at ALT kan lade sig gøre. ” siger Mads Nielsen – founder Happyflower.dk. tweet

Ideen alene gør det ikke
Selvom ambitionerne og ideen ikke fejler noget hos Happyflower.dk, er al begyndelse svær og den første tid var absolut ikke en problemfri-zone. Hos Happyflower.dk var specielt det at fremskaffe den nødvendige kapital den største opgave, efterfulgt af salg og marketing.

”Jeg var 22 år, da jeg startede konceptet og ønskede ikke at løbe nogen kapitalmæssig risiko. Midlerne var derfor begrænset. Inden Happyflower.dk arbejdede jeg meget, hvilket gav mig mulighed for at spare op til en startkapital.
Det har bestemt også været en udfordring at brande Happyflower.dk på et stramt budget, hvilket har krævet sparring med familie og venner og hele tiden tænke innovativt for, at øge kendskabsgraden.
At finde de rigtige samarbejdspartnere og leverandører der er til at stole på, har også været en kæmpe udfordring. Vi har haft mange dårlige oplevelser med webudviklere og andre der har lovet guld og grønne skove, uden andet end besvær. Det har til gengæld givet mig blod på tanden til selv, at sætte mig ind i webudvikling, programmering, SEO, sociale medier osv. Jeg har derfor langt hen ad vejen selv lagt strategierne for online marketing, branding igennem sociale medier og webdesign. ” – fortæller Mads Nielsen – founder Happyflower.dk.

Stor succes via Google og de sociale medier
Happyflower.dk har valgt at fokusere på SEO, Google AdWords og de sociale medier som deres primære markedsføringskilde. Det skyldes, at SEO har været Happyflower.dks hidtil største succes.

”Vi har selv brugt meget tid på, at sætte os ind i søgemaskineoptimering så vi også her kunne bruge interne ressourcer. På den måde har vi kunne holde vores markedsføringsbudget og bevare vores omkostninger på et minimum. Vi har sparet mange penge på selv, at sætte os ind i det – men det kræver tid og tålmodighed! I forhold til B2B markedet har vi udført en del opsøgende salg, hvilket også har været med til at øge kendskabsgraden og givet os nogle gode firmakunder. ” Mads Nielsen – founder Happyflower.dk. tweet

Ønsker ikke en international position
Happyflower.dk leverer i dag til hele Storkøbenhavn, hvilket er stort for dem! Når det er sagt, har den unge iværksætter mange og større planer for fremtiden. Happyflower.dk afslører blandt andet, at drømmen er at være et nationalt firma med egne butikker i hele Danmark.

” Vi har ikke store armbevægelser og ønsker ikke en international position som Interflora og Euroflorist. Vi ønsker derimod at have egne butikker. Igen skal det spille sammen med vores kerneværdier omkring høj kvalitet og service hvilket kun kan bevares hvis vi selv har kontrollen med alle vores buketter. Det er det der i fremtiden skal gøre Happyflower.dk unikt. ” uddyber Mads Nielsen – founder Happyflower.dk tweet

Ikke alene er det et bevis på, at vi står overfor en ambitiøs fyr med klare fremtidsplaner, det er også et bevis på, at hele forretningsplanen er tænkt og velovervejet. Happyflower.dk giver guldkorn til dig, som ønsker at starte selv

Sidder du med en iværksætterdrøm, og gerne vil skabe din egen succes og fremtid, så giver iværksætter, Mads Nielsen fra Happyflower.dk en række nyttige råd til, hvordan du kan gribe det an for at gøre din iværksætterdrøm til en succesfuld virkelighed….

”Hvis du er en af dem, der får en iværksætter i maven er det essentielt at forretningsplanen er gennemført og struktureret. Der må ikke herske nogen tvivl om idégrundlaget og målsætningen.

Jeg valgte fra start af at bygge Happyflower.dk op i CMS systemet WordPress, hvilket er brugervenligt med mange forskellige moduler. Det vil jeg bestemt anbefale til andre mindre webshops. WordPress har givet mulighed for, at ændrer brugeroverfladen løbende uden større investeringer. Jeg har brugt oceaner af tid foran computeren på at researche, hvilket har sparet mig for mange kroner og ører samt øget konverteringsgraden.
I forhold til markedsføring kan jeg kun tale varmt omkring Google. Google kan være din største fjende og din bedste ven. Hvis du sætter dig ind i søgemaskineoptimering og Google’s retningslinjer kan du selv nå rigtig langt og er en fantastisk billig måde, at markedsføre en webshop på. Et lille råd i forhold til, hvis du selv vælger at udføre online markedsføring er, at huske, at måle på dine tiltag. Du må ikke arbejde i blinde hvilket man nemt kan komme til når der ikke er et professionelt marketingbureau der laver rapporterne for dig. ”
”Og til sidst – tro på din forretning og idé hver eneste dag. Rom blev ikke bygget på en dag så vær tålmodig og positiv. ”

Skrevet af
Top