Subscription e-commerce – et paradigmeskifte i dansk shoppingkultur

Hvad er subscription e-commerce? Udover at være et sexet lånt ord fra engelsk er det også en betegnelse for en speciel Type forretningsmodel for net butikker. Jens Dupont er ugens gæsteblogger på Shopsonline og founder af easy-underwear.dk, som også har taget tendensen subscription e-commerce til sig. 

Subscription e-commerce betyder i alt sin enkelthed abonnementsbaseret nethandel, hvor net-butikker sælger services eller fysiske goder på abonnement. Abonnementsbaserede virksomheder er der som sådan ikke noget nyt i, det der er nyt er anvendelsen af denne forretningsmodel, som ses spredt ud over mere almene, fysiske produkter med internettet som salgskanal. Formålet med denne type forretningsmodel er at imødekomme samfundets udvikling og dække individers behov. Specielt det vestlige samfund har et stigende fokus på karriere og familie og bliver samtidig mere velhavende. Samtidig med at forbrugerne får flere penge mellem hænderne, bliver prioritet vigtigere i forbindelse med, hvad der skaber værdi for dem. Her kommer abonnementsmodellen til sin ret, denne type køb giver forbrugeren mulighed for, ikke at skulle tænke over hverdagens tidsrøvere såsom indkøb af basis forbrugsgoder såsom undertøj, skrabere osv.

USA er kilden til abonnementsløsninger
Som så mange andre trends stammer abonnementsbaseret salg af hverdagsting også fra USA.
Fænomenet er dog ikke nyt i USA. Følgende udtalelse er fra iværksætteren bag en af de første amerikanske webshops, med subscription e-commerce:

”Back in 1999, we launced the sock-scription, a completely new idea designed to free men from sock stress. In 2008 – thanks to you – we have a good reason to celebrate: The delivery of our one millionth pair of calf socks worldwide!”. 

Subscription e-commerce er en forretningsmodel, mange investorer i USA mener er interessant, blandt andet udtaler Kent Goldman, partner hos First Round Capital (investeringsvirksomheden) i Bloomberg Businessweek, at de er vilde med modellen. Dette præger også de tunge kapitalindskud, der har været i mange af de i dag store abonnementsbaserede startups fra USA. Abonnementsmodellen kan tilpasses stort set alle produkter/services, men når man snakker fysiske produkter, er de mest populære kategorier i USA: mode, skønhedsprodukter, økologiske varer, og børneting – disse kategorier vil højst sandsynligt også dominere i Europa.

I 2010 udtalte iværksætteren bag manpakcs.com, der benytter sig af subscription e-commerce:

”While the startup is new, the idea is huge. We fully expect the Manpacks idea to spread to other sorts of things. Eventually, I expect to pay a single monthly fee to have everything I want delivered to my door.”

Det ser umiddelbart ud til, at dette kunne være fremtidsbilledet i den vestlige verden inden for en relativ kort årrække.

Ny shoppingtrend vinder ind på danskerne
Flere ting peger i retning af, at abonnementsmodellen begynder at ind fast for alvor Danmark. Flere store spillere på det amerikanske marked mærker stigende efterspørgsmål fra Europa og Skandinavien. Herunder blandet andet blacksocks.com, der mærker en stigende omsætning i Europa.
Birchbox opkøbte det Paris baserede Joliebox i 2012 for at få en mere dominant plads på det europæiske marked.

Trenden kan specielt begynde og anses for reel i forbindelse med etableringen af stadig flere mindre niche webshops rundt omkring i Danmark – et godt eksempel kan være årstiderne.dk der sælger økologiske dagligvare på abonnementsbasis. Andre eksempler er kvalitets herreundertøj fra easy-underwear.dk eller barberskrabere til kvinder på glatteben.dk.

”Vi tror, at abonnementsløsninger er en stor hjælp for moderne, travle folk. Hvor man førhen så abonnementer som bondefangeri, ser man det i dag mere som en rigtig god service. Vi kæmper for at få det billede endnu mere frem ved at sørge for at have stor gennemskuelighed omkring vores abonnementer og levere en service i top,” fortæller Andrea Luth fra glatteben.dk

Nye tider med abonnementer
Abonnement er ikke et nyt fænomen. Vi kender det fra telefoner, aviser, fitnesscentre osv. Det, der er nyt, er hvilke produkter/service, der bliver overført til denne type forretningsmodel.

Ligesom at vi har nogle forestillinger omkring, hvad der forhandles på abonnement, har mange også forudindtaget associationer omkring abonnementer og hvad et abonnement kan tilbyde iht. fordele for forbrugeren. Alle husker tiden, hvor man som forbruger var bundet 6 måneder hos både sit mobilselskab og i fitnesscentret. Lovgivningen har undervejs hjulpet forbrugeren mht. bindingsperioder og andet bondefangeri omkring abonnementer. De tidligere nævnte abonnementsbaserede forretninger her i DK har ingen binding, udover hvad der er rimelig iht. at virksomheden kan nå at annullere en forsendelse. Denye virksomheder prøver at imødekomme forbrugernes krav og forsøger at gøre deres services gennemsigtige.

Jens Dupont

”Vi har selv fundet stor inspiration fra store webshops i USA, hvor subsciption e-commerce har vokset eksponentielt i over ti år, og væksten ser ud til at være tiltagende. Vi er overbeviste om, at denne forretningsmodel er som skræddersyet til den danske mentalitet, der skal blot hul på ’bylden’.” Jens Dupont easy-underwear.dk

Skrevet af

en kommentar;

  1. no1uno1uno@yahoo.com'Rachel said:

    Hi Sisse,

    I would be very interested in finding out which company helped build / design these subscription based websites!

Top