Arkiver

Nyheder

Subscription e-commerce – et paradigmeskifte i dansk shoppingkultur

Hvad er subscription e-commerce? Udover at være et sexet lånt ord fra engelsk er det også en betegnelse for en speciel type forretningsmodel for net butikker. Jens Dupont er ugens gæsteblogger på Shopsonline.dk og founder af easy-underwear.dk, som også har taget tendensen subscription e-commerce til sig. 

Subscription e-commerce betyder i alt sin enkelthed abonnementsbaseret nethandel, hvor net-butikker sælger services eller fysiske goder på abonnement. Abonnementsbaserede virksomheder er der som sådan ikke noget nyt i, det der er nyt er anvendelsen af denne forretningsmodel, som ses spredt ud over mere almene, fysiske produkter med internettet som salgskanal.

Jens-DupontFormålet med denne type forretningsmodel er at imødekomme samfundets udvikling og dække individers behov. Specielt det vestlige samfund har et stigende fokus på karriere og familie og bliver samtidig mere velhavende. Samtidig med at forbrugerne får flere penge mellem hænderne, bliver prioritet vigtigere i forbindelse med, hvad der skaber værdi for dem. Her kommer abonnementsmodellen til sin ret, denne type køb giver forbrugeren mulighed for, ikke at skulle tænke over hverdagens tidsrøvere såsom indkøb af basis forbrugsgoder såsom undertøj, skrabere osv.

USA er kilden til abonnementsløsninger
Som så mange andre trends stammer abonnementsbaseret salg af hverdagsting også fra USA.
Fænomenet er dog ikke nyt i USA. Følgende udtalelse er fra iværksætteren bag en af de første amerikanske webshops, med subscription e-commerce:

”Back in 1999, we launced the sock-scription, a completely new idea designed to free men from sock stress. In 2008 – thanks to you – we have a good reason to celebrate: The delivery of our one millionth pair of calf socks worldwide!”. 

Subscription e-commerce er en forretningsmodel, mange investorer i USA mener er interessant, blandt andet udtaler Kent Goldman, partner hos First Round Capital (investeringsvirksomheden) i Bloomberg Businessweek, at de er vilde med modellen. Dette præger også de tunge kapitalindskud, der har været i mange af de i dag store abonnementsbaserede startups fra USA…

Læs hele historien på Shopsonline.dk – vores søstersite om e-commerce og webshops.

Skriv et svar