Digital platform til hostels i hele verden

comundu_web2

Hostels over hele verden skal nu digitaliseres med en kommunikationsplatform, der giver backpackere endnu bedre mulighed for at mødes og dele viden og oplevelser på deres vej. Comundus platform rammer en niche med globale udsigter og servicerer både det stærke community af backpackere og de mange hostels der får en digital mulighed for mersalg.

To rejselystne søskende fra Silkeborg er nu sprunget ud som iværksættere og har startet Comundu – et projekt med globalt potentiale, der er baseret på deres fælles passion for backpacker-livet.

Ideen er at give hostels en digital platform, hvor gæsterne kan kommunikere med hostellet og de andre gæster under deres ophold. Det giver backpackerne mulighed for at holde sig opdateret på de seneste nyheder og aktiviteter på hostellet, og samtidig giver det hostellet muligheden for at sælge flere events og oplevelser til deres gæster.

Hostel- og backerpackerbranchen mangler en digitalisering

Det er rejser rundt i mere end 55 lande hver for sig og familieture til Kenya og Latinamerika, der har givet søskendeparret Mia Grosen og Lasse Grosen en indsigt i backpackerlivet. Det var dog først, da Mia Grosen, sideløbende med studierne i Statskundskab, arbejdede på et hostel i Istanbul, at hun fik ideen til den digitale platform.

MiaGrosen_comundu“På hostellet udbød vi masser af ture og events for gæsterne men den eneste måde, vi kunne holde dem opdateret om arrangementerne, var på vores tavler nede i receptionen – og det så de sjældent. Det særlige ved backpackere, er, at de netop gerne vil holdes opdateret om de her ting, som for mange andre måske ville opfattes som reklame,” forklarer hun til Trendsonline.dk.

Det gik hurtigt op for Mia Grosen, hvor langt bagud hostelbranchen er, når det kommer til at markedsføre sig digitalt og lave mersalg. Hun rådførte sig derfor hos sin bror, Lasse Grosen.

“Både Lasse og jeg har rejst en del og derfor også besøgt rigtig mange hostels, og ikke én gang er vi stødt på muligheden for at ”connecte” til hostellet online. Det virker ellers så oplagt. At kunne kontakte de andre gæster, medarbejderne og modtage information fra hostellet under opholdet,” forklarer Mia Grosen.

Lasse Grosen, der har en Master fra Copenhagen Business School i Innovation and Business Development, så straks de forretningsmæssige muligheder i projektet, og de besluttede sig begge for at satse det hele på Comundu.

Mersalg handler om tilgængelighed

Backpackere er sociale, når de rejser, og det er netop til events på hostellet og på turene, at de møder andre rejsende, forklarer Mia Grosen. Af samme grund betaler de sjældent over 50 kr. for en seng, men glædeligt 200 kr. for en guidet tur rundt i byen med andre backpackere. Det er oplevelserne, de søger, men sjældent har nem adgang til at få et overblik over.

“At kunne kontakte sine gæster til enhver tid åbner op for et utal af muligheder for hostellet. Både rent markedsføringsmæssigt, for eksempel i form af nu-og-her-tilbud, men også hvad angår praktisk information, anbefalinger og gode råd. Det samme gælder den anden vej for gæsterne, der med Comundu altid kan kontakte hostellet eller de andre gæster – både hvis de står ude i byen og er faret vild, eller har fundet en hyggelig bar, som de gerne vil anbefale de andre,” forklarer Mia Grosen og fortsætter:

“Inden for de sidste fem år er der sket en udvikling i måden, som backpackere rejser på. Før blev der set ned på, at man rejste med smartphone og pc som “rigtig” backpacker – i dag spørger gæsterne om wifi password, før de spørger om værelsesprisen. Alle er online, når de rejser,” siger hun.

Tidlig interesse fra potentielle samarbejdspartnere

Og det er ikke kun backpackere og hostels, der ser mulighederne i at digitalisere hostelbranchen. Efter Mia Grosen vendte hjem fra sit halve år i Istanbul, begyndte hun at kontakte forskellige mennesker i hendes efterhånden brede rejsenetværk.

”Jeg tog blandt andet kontakt til en rejsekonsulent fra Jysk Rejsebureau, som hjalp mig med at arrangere min første backpackertur til Sydamerika efter gymnasiet. Han var straks helt med på idéen, og fik sat et møde op mellem os og direktøren fra turbureauet, Visit Beyond, som Jysk Rejsebureau og Kilroy samarbejder med ude rundt omkring i verden.”

Kontakten med Jysk Rejsebureau gjorde det muligt for Comundu at komme til Bangkok i to måneder for at teste konceptet og implementeringsprocessen på et af Visit Beyonds hostels.

Satser i første omgang egne midler

Comundu finansieres i første omgang af teamet selv. Selvom de har været i kontakt med flere mulige investorer, har de efter de seneste måneders positive feedback, samt muligheden for at teste deres digitale platform i Bangkok, besluttet sig for at satse deres egne midler i første omgang.

Teamet får dog lidt støtte, da Fonden for Entreprenørskab netop har valgt at tildele Comundu et af deres mikrolegater.

“Comundu fik tildelt et Mikrolegat på 50.000 kr., blandt andet fordi de har valideret et behov i et marked, der rummer udviklingspotentiale, og der er indtænkt et godt socialt element i idéen. Samtidig bliver idéen drevet frem med stort drive og engagement, og vi tror på, at midlernes anvendelse kan muliggøre en hurtigere vej til markedet,” siger Tilde Reffstrup fra Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise, som står bag Mikrolegatordningen.

LasseGrosen_ComunduMen for det rejselystne søskendepar handler projektet heller ikke om penge.

“Vi synes begge, at Comundu er noget af det nærmeste, man kan komme et drømmejob. At kunne kombinere vores store passion for at rejse med et seriøst digitalt startup,” siger Lasse Grosen og fortsætter:

“Selvfølgelig er der også en mulighed for, at der er penge i det, men vi er enige om, at så længe det her blot kan køre rundt og betale vores daglige udgifter, er drømmen allerede opfyldt,” med iværksætterentusiasmen i fuld behold.

Følg med i backpackerprojektet Comundu på Facebook, og læs desuden Jysk Rejsebureau’s interview med Mia Grosen.

 

Skrevet af

en kommentar;

  1. Pingback: Danske Comundu modtager millioninvestering - Trendsonline.dk

Top