Kulturelle forskelle spændte ben for online outsourcing

Da der skulle laves nyt brugerinterface til Idifys app til demente, valgte virksomheden at outsource til Indien. På trods af gode erfaringer med den indiske udviklingspartner, var der flere udfordringer forbundet med den kreative proces, og det endte som en bekostelig affære.

Danske Idify blev efter et års forberedelse grundlagt i januar 2013 af to iværksættere, hvor vi har snakket med den ene af stifterne, Marketingchef Karsten Brønnum, om Idifys erfaring og not-to-do, når du bruger online outsourcing. Idify er en software og en app, der hjælper mennesker med demens og deres pårørende til øget livskvalitet i takt med at sygdommen udvikler sig.

Idify_KarstenBronnumLæs også: Danske Idify deltog i Health 2.0 i London.

Kulturbarriere spændte ben for udviklingen

Karsten Brønnum kendte den indiske outsourcingpartner i 10-12 år inden samarbejdet og havde gode erfaringer fra tidligere mindre og mere veldefinerede projekter, hvor han så sent som sidste år arbejdede sammen med dem. Men da det kom til det kreative aspekt ved den nye udvikling af Idify, var den kulturelle afstand noget større end først antaget.

“Udfordringen opstod, da vi gik i gang med Idify. Det er et større projekt, der kræver evne til abstrakt tænkning, og der var vi simpelthen for langt fra hinanden kulturelt set. Vi ville bruge dem som IT-sparringspartnere på helt nye brugerinterfaces, men selvom vi brugte 10-12 dage i Indien med udviklere og projektledere, var det som om, de nærmest gik i stå, når vi bad dem om kreative input,” fortæller Karsten Brønnum til Trendsonline.dk.

Karsten Brønnum giver os et eksempel på, hvordan online arbejdskraft skal styres stramt og være meget konkrete retningslinjer, hvor der ikke er efterladt plads til kreative tilføjelser.

“Brugerne af Idify, forventer vi, typisk er født efter 1950. Inderne satte derfor værdien for første mulige fødselsdag i systemet til 1950. Vi fortalte så, at vi ikke kunne udelukke brugere, der er født tidligere end 1950, og at de skulle åbne op for fødselsår før 1950. Resultatet med næste opdatering blev, at man nu kunne spole 2000 år tilbage.”

Udviklingspartner fra hjemmemarkedet

Det projekt, som Idify havde valgt at outsource, viste sig at være en udfordring, snarere end en hjælp, og Karsten Brønnum stod efter et år med store udgifter, men kun med et halvfærdigt produkt. Oven på denne dyrtkøbte erfaring valgte virksomheden at lede efter udviklere i Danmark.

”Vi trak i slutningen af 2013 den berømte streg i sandet og gik sammen med et spændende, lille udviklingshus i Vejle. De reagerede lynhurtigt, og vi var klar til en produktlancering fire-fem måneder senere,” fortæller Karsten Brønnum.

Læs også: Halfdan Timm fra JUF.dk benytter online arbejdskraft i Østen med succes.

Partnerskaber om projekter giver større sikkerhed

Den danske udviklingspartner er i dag en del af Idify. Efter den positive oplevelse med den danske udviklingspartner, anbefaler Karsten Brønnum andre iværksættere og virksomheder at overveje dansk partnerskab frem for outsourcing, når det omhandler de kreative processer.

“Man skal ikke være bange for at dele ejerskab – hellere eje 50 procent af noget, end 100 procent af ingenting. Mange er så nidkære med deres projekter, at de bruger al energi på at beskytte idéen, når de i stedet kan bruge energien på at udvikle sammen med en dansk udviklingspartner, som de har tillid til.”

Idé og konceptudvikling i produktudviklingsfasen opfordrer Karsten Brønnum iværksættere til at være åbne omkring. Det er ikke dér online arbejdskraft er svaret for at spare procenter af et ufærdigt produkt.

Definer opgaven skarpt

Idify outsourcede til Indien, men på baggrund af deres uheldige oplevelse, opfordrer Karsten Brønnum i dag andre iværksættere til at være varsomme, når man ser mod Fjernøsten – i hvert fald, når det gælder kreative udviklingsprocesser, hvor opgaven ikke er skarpt defineret og styret af en IT-kyndig i teamet.

“Iværksættere, der ikke selv er IT-projektledere, bør efter min mening se sig godt for, inden de går til Indien,” siger Karsten Brønnum.

Fokuserer på kommunal forankring

Idify udvikler gennem styrket kommunikation mulighederne for øget livskvalitet for mennesker med demens og deres pårørende. Samtidig styrkes betingelserne for plejepersonales samarbejde med patient og pårørende.

Virksomhedens produkt består i dag af en tidslinje over den dementes liv på web eller tablet, suppleret med en detaljeret beskrivelse af den dementes personlige vaner og værdier samt en app til smartphone kaldet ‘Idify Feed’, der gør kommunikationen mellem pårørende så fleksibel som muligt.

“Status siden lanceringen er, at vi har arbejdet med at præsentere Idify for kommunerne, og at vi – allerede et par måneder efter offentliggørelsen i april – har holdt eller er inviteret til at holde præsentationsmøder i omkring 20 pct. af landets kommuner. Omkring 10 kommuner har fortalt os, at de vil starte samarbejde op i år. Her i efteråret stiller vi desuden op på en række faglige konferencer, hvor vi forventer at nå ud til stort set samtlige landets kommuner”.

Idify er desuden klar med en engelsk version, og er begyndt at udarbejde en tysk version sideløbende med, at Idifys produkt er taget i anvendelse på institutioner i det nordlige Tyskland.

Skrevet af

Læs også

Top