Danskerne køber ny bil via nettet

Danskerne køber igen nye biler og indhenter helst information og tilbud via internettet, viser nye tal fra den danske iværksættervirksomhed, bilplatformen AutoOffer.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik har danskerne genfundet lysten til at købe nye biler. I perioden april-august i år blev købt 41.430 dugfriske biler af privatpersoner i hele landet. Det er noget, de kan mærke hos den digitale iværksættervirksomhed AutoOffer.

Mere end 2.500 danske bilkøbere valgte over sommeren at oprette en forespørgsel på en ny bil via bilportalen. Også hos Autobranchen Danmark kan de mærke en tendens til digitalisering hos bilforhandlerne.

Overblik over tilbudsmarkedet giver gennemskuelighed
AutoOffer_SørenMalmskov
Mere end 6 % af de danske bilkøb i perioden er formidlet via bilportalen AutoOffer. AutoOffer giver forbrugeren mulighed for at oprette en forespørgsmål på en bestemt bil med det ønskede udstyr og farve og derefter modtage personlige tilbud fra forhandlere i hele landet.

”Vi oplever et behov for, at man som forbruger oplever gennemskuelighed, når man køber ny bil. Det er vigtigt, at man som nybilkøber ikke føler sig snydt,” siger stifter og adm. direktør, Søren Malmskov til Trendsonline.dk.

Bilplatformen vil løse det samme problem for nybilskøberen, som Momondo gør for rejsende, der vil undgå at købe den dyreste flybillet til sommerferien, eller som AutoButler gør det for bilejeren, der er bange for at blive snydt på bilværkstedet, når bilen brænder sammen.

Læs også: Momondo slår alle rekorder med investering på 754 mio kroner

Konkurrence sparer forbrugeren penge

Formidling af bilsalg på internettet har eksisteret i mange år hos både Bilzonen og Bilbasen, men indtil nu har bilportalerne fokuseret på køb og salg af brugte biler. Her adskiller AutoOffer sig, da de siden lancering i april har givet private bilkøbere muligheden for at handle helt nye biler online.

Jon Nielsen og Rikke Nordkvist brugte AutoOffer, da parret var på udkig efter en ny Ford Focus Stationcar. De havde fået et tilbud fra en bilforhandler, men besluttede sig for at se, om der var besparelser ved at søge ny bil på internettet.

Læs også: Bilportal: 20% af markedet efter to måneder

“Vi endte med at betale 9000 kr. mindre for en ny bil i forhold til det tilbud, som forhandleren havde givet os på en demonstrationsbil. Man tager altid den bedste pris, så fremover vil vi også bruge internettet til at danne overblik over, hvad bilerne går for,” siger Jon Nielsen.

At forbrugeren kan spare penge på at købe biler over internettet, skyldes, ifølge adm. direktør Søren Malmskov, at det minder om en auktion. Auktionen er bare vendt på hovedet. I stedet for at forbrugerne byder prisen op, så underbyder forhandlerne hinanden for at levere den mest attraktive pris til nybilskøberen.

Forbrugeren undersøger det online marked før køb

Ifølge Autobranchen Danmark viser tal fra Google, at 95 % af kunderne researcher markedet online, før de går ud og køber en ny bil. Derfor er det vigtigt for forhandlerne at være synlige på nettet.

“Bilforhandlere skal være til stede online og have gode formidlende hjemmesider, som kan lokke kunden ind i den fysiske butik. Salg og køb af biler er stadig en meget personlig handelsform, som kræver, at sælgeren er til stede fysisk sammen med kunden,” udtaler Lisa Sandager Ramlow, Kommunikationschef i Autobranchen Danmark til Trendsonline.dk.

Hun mener, at det stadig i fremtiden vil være nødvendigt at have den fysiske butik med showroom, så kunden kan komme ud og se og prøve bilen, og at det netop er overblikket over markedet, kunden får online.

Hos AutoOffer er de enige.

“Vi er ikke en online forhandler, og derfor kommer vi heller ikke til at erstatte den fysiske forhandler. Vi er matchmakere mellem bilkøbere og bilforhandlere,” siger Søren Malmskov og slutter:

“Vi hjælper begge parter med at finde det bedste match. Kunden får det bedste tilbud, og forhandleren får flere kunder.”

Læs også: Direktøren af Bestseller køber Whiteaway.

Skrevet af

Læs også

Top