Arkiver

Nyheder

Ny Analyse – Rabatkoder batter på nettet

Over halvdelen af danskerne bruger rabatkoder på nettet, og jo yngre forbrugere, jo større effekt har koderne på købsadfærden, viser Dansk e-handelsanalyse fra FDIH.

“For netbutikker er koderne altså et superstærkt markedsførings- og salgsværktøj, da især de unge og børnefamilierne mener, at de køber mere, vel at mærke når rabatkoden er god og personlig,” siger FDIHs adm. direktør Annette Falberg.

Danskerne er glade for at spare penge, og på nettet går forbrugerne helst efter de ”gode” rabatkoder, der giver dem særlige besparelser i forhold til andre forbrugere. Jo yngre forbrugere er, jo større effekt har koderne på adfærden, viser Dansk e-handelsanalyse for september 2014.

”Som forbrugere er vi altid glade for et ”godt tilbud”, og derfor er vi flittige brugere af digitale rabatkuponer, altså rabatkoder. Storforbrugerne af rabatkoder er kunder under 50 år med børnefamilierne i spidsen, og de vurderer selv, at gode rabatkoder får dem til at købe mere, ” siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Rabatkoderne styrker altså kundernes forbrug for 42 % af ”De unge”(under 25 år) vurderer selv, at rabatkuponer ændrer deres købsadfærd, mens det kun gælder for 8 % af ”pensionisterne” (over 64 år).

Lasse Tindbænk Founder af Studiz kan også nikke genkendende til denne tildens;

“De sidste 4 uger, har vi fået 1000 nye tilmeldinger om ugen på vores studierabat portal og vi oplever stor interesse for vores tjeneste, specielt blandt de studerende. Endvidere har flere og flere butikker også fået øjnene op for de muligheder der er med rabatkoder, og ikke bare “almindelige” rabatkodesider, men derimod målrettet til studerende.” Lasse Tindbæk Studiz.

”For netbutikker er koderne altså et superstærkt markedsførings- og salgsværktøj, da især de unge og børnefamilierne mener, at de køber mere, vel at mærke når rabatkoden er god og personlig. En generel kode, som alle har adgang til, opleves ikke som helt så ”god”, som den kode man modtager personligt, fx som særligt medlemstilbud. Det kræver altså en målrettet indsats fra netbutikkerne over for de enkelte kunder, som til gengæld køber mere,” vurderer Annette Falberg.
FDIH_analyse_graf

 

FDIH_analyse_2

Dansk e-handelsanalyse for september 2014 har fået svar fra 1256 respondenter, der udover de faste spørgsmål tillige har svaret på, hvordan de bruger rabatkoder på nettet.

Skriv et svar