Arkiver

Nyheder

Jule-jura guide fra e-mærket #2

E-mærket har lavet en guide, hvor der afklares nogle af de mest udbredte (juridiske) udtryk, man som erhvervsdrivende benytter sig af i juleperioden. Hermed anden del af jule-jura guiden fra e-mærket.

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg tilbyder forlænget fortrydelsesret?

I juletiden kan det være en rigtig god idé, som en ekstra service, at forlænge den lovpligtige 14 dages fortrydelsesret. F.eks. kan du tilbyde, at fristen for at fortryde løber frem til 12. januar. Gør du det, skal du være opmærksom på, at gavemodtageren fra den dag vedkommende giver besked om at gaven ønskes byttet eller blot returneret, har yderligere 14 dage til at returnere den. For at gøre julegavebytning så let som muligt, anbefaler vi, at du vedlægger en seddel sammen med gaven, der fungerer som kvittering. Den bør indeholde oplysninger om produktets navn, ordrenummer og købsdato, jeres kontaktoplysninger samt seneste frist for at give besked om bytning eller returnering. Det kan du naturligvis kun gøre, hvis du ved, at der er tale om en julegave. Derfor kan det være en god idé at bede kunden notere det i et kommentarfelt, hvis varen skal gives som julegave.

Læs også: Jule-jura guide fra e-mærket – første del. 

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg markedsfører mig med prisgaranti?

Prisgaranti betyder, at enten kunden eller gavemodtageren har ret til at få udbetalt prisforskellen, hvis vedkommende finder varen billigere et andet sted i en rimelig periode efter købet. Det gælder også, hvis vedkommende finder varen til en nedsat pris på din netbutik. Markedsfører du dig med prisgaranti op til jul, vil det altså sige, at gavemodtageren har ret til at få udbetalt differencen, hvis du sætter varen på udsalg umiddelbart efter d. 24. december.

Må jeg bruge ordet “tilbud” uden at angive besparelsen? 

Ja, men der skal være tale om en særligt fordelagtig pris, hvis du bruger salgsfremmende udtryk som ”tilbud” – også selvom du ikke oplyser den specifikke besparelse. Du må altså ikke bruge et salgsfremmende udtryk alene som blikfang.

Læs også: Jule-jura guide fra e-mærket – tredje del.

Skriv et svar