STARTUP BUZZen #4 – Customer Experience Design

Et af de vigtigste learning points for BUZZerne er vigtigheden af customer experience design. Som virksomheder har vi evnen til at skabe positive impact for vores kunder. Vores produkt, service eller ydelse kan få dem til at BE, DO, FEEL eller LOOK BETTER.

Læs hvad der skete i STARTUP BUZZen i går.

Onsdagens program fokuserede på at udvikle BUZZerne til at gennemføre en case konkurrence i experience design. Best principles kom fra at møde folk fra hele Danmark og fra mange forskellige virksomheder, som alle er mestre i at designe gode kundeoplevelser. For eksempel gav Kaospilot Morten Nottelmann BUZZerne en udfordring om at udforske rum og sanser.

”Jeg synes, at ”oplevelsesøkonomi” bør gøres til et centralt emne i den almene business teori på samme vilkår som de traditionelle 4 P’er. Hvis man i sin virksomhed implementerer oplevelsesøkonomi, skaber man en federe oplevelse for kunden. Dermed efterlades kunden med en oplevelse, der huskes og forøger chancen for, at kunden fortæller om sin oplevelse til sit netværk. Altså bliver kunden til en superpromoter! ” – Anders Cederholm Nielsen fra Artboost.

DSC04038

Inspiration fra Danmarks bedste oplevelses-designere

Bagefter besøgte BUZZernes det helt nye Moesgaard Museum MoMu, et oplevelses extravaganza som bruger alle de besøgendes sanser.

BUZZerne fik også brug for deres hænder, da de senere på dagen skulle bygge skilte til Kaospilot HIVEs nye kontorfællesskab. BUZZ Alumni Kasper Bengtson fra bSocial fortalte om, hvordan vi kan bruge sociale medier og medier generelt for at skabe oplevelser.

Dagen sluttede med en mere fysisk oplevelse fra BUZZ vinder 2011 Morten Stahl Pedersen i hans vinhandel SMAGFØRST.

”Jeg havde i dag et lidt aha moment fra Kasper (bSocial) og Morten (Smagførst), begge tidligere BUZZ’ere. Jeg synes, at det er fantastisk, at se de leverer noget fra hjertet, og de har rigtig tænkt over den oplevelse, de giver til deres kunder. Det var også en oplevelse at høre dem fortælle om deres firmaer, og hvordan det begyndte. Med det perspektiv vil jeg arbejde med en mere emotionel fortælling om mit firma, når det skal præsenteres for potentielle kunder fremfor primært at fortælle om værdierne.”Mads Buur Andersen, Salgsdirektør & Partner i Just Collect.

DSC04032

Fra teori til praksis

Som det sidste på dagen skulle de pitche deres ide om et rum, som var designet til at være det bedste arbejdsrum for startups. Artboosts Anders Cederholm Nielsen var en af vinderne fra case konkurrencen.

”Vi har vundet case konkurrencen, og vores projekt var en samling af best principles fra dagens oplevelser. Vi forsøgte at udfordre den traditionelle tanke omkring rum, – hvordan man anvender det, og hvordan man kan stimulere forskellige sanser for at skabe en rigtig fed oplevelse” – Anders Cederholm Nielsen, Co-founder of ArtBoost.

Det handler om, at en godt designet oplevelse er en fantastisk måde at få din organisation til det næste niveau. Når du skaber en god oplevelse, husker du den bedre- og endnu vigtigere ,– så fortæller du det videre. The experience IS the marketing.

DSC04078

Læs også

Top