Tjener danske webshops penge?

Det er blevet sværere for danske webshops at tjene penge på deres varer. De danske webshops er under pres. Afkastet er næsten halveret fra 2012-2013, viser ny analyse udarbejdet af revisions firmaet Deloitte og FDIH.

Udviklingen viser, at det ikke er så let endda at drive en netbutik, fordi konkurrencen er ekstremt stærk – forklarer partner i Deloitte Christian Sanderhage”

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af 92 virksomheder, der er beskæftiget indenfor nethandel og hvor de samlet set generede et samlet afkast, af den investerede kapital på 13% i år 2013. Dette er væsentligt dårligere end de 22%, der var resultatet af salget i 2012. Det betyder altså at i 2012 tjente virksomhederne 32 øre pr. investeret krone, er faldet til kun 6 øre.

”De mellemstore selskaber er så store, at de har en række faste omkostninger, men omvendt har de ikke den tilstrækkeligt store omsætning til at sikre en ordentlig drift. Derfor er det svært at ligge i midten.” – siger Christian Sanderhage.

Dog er det værd at pointere at de små og store e-handelsvirksomheder har formået at generere et stabilt afkast og 7 ud af 10 virksomheder i e-commerce branchen, formår at præsentere et overskud.

Kan danske webshops fortsat fremvise et overskud?

Problematikken for danske webshops er at de oplever stor konkurrence fra udenlandske webshops.

Det forventes at danskerne vil shoppe online for sammenlagt 74 mia. kr. dog vil de 23 mia. kr. blive spenderet på udenlandske webshops. Dette skal ses i lyset af, at den samlede nethandel alene i Danmark vil vokse med 15%, hvor den udenlandske del alene vokser med 30%.

”Det er rigtig, rigtig meget. Det piber vi ikke over, for sådan er det indre marked, men det betyder, at vi skal have de danske internetbutikker til at hive flere penge til danske websites.- siger adm. direktør for FDIH Annette Falberg.”Det betyder, at den skal blive bedre til at tjene penge, til at tage nye teknologier til sig. Her taler jeg blandt andet om big data, og så skal vi have politisk støtte til at få flere danske virksomheder ud på eksportmarkederne. – siger Annette Falberg.”

FDIH efterlyser bedre rådgivningsmuligheder til de små virksomheder, der har brug for hjælp til at løfte deres forretning til næste niveau.

”Det kunne være fantastisk, hvis vi kunne få et rådgivningspanel, som man selvfølgelig skal betale for, men som man så kunne hyre ind. For de har ikke råd til at ansatte ekspertisen, men de har brug for rådgivningen.” – siger Annette Falberg.

Dog er det vigtigt at gøre opmærksom på at undersøgelsen endvidere viser, at de danske webshops, trods den hårde udenlandske konkurrence, er solidt polstreret. 43,5% af webshopsne betragtes som sunde virksomheder med et afkast over 10% og en soliditetsgrad på over 20%. Hvor kun 22,8% betragtes som værende i risikozonen, med et afkast under 10% og en soliditet under 20%

Det er svært at sige hvorfor danske virksomheder har svært ved at konkurrere med udenlandske virksomheder. Er det prisen der er en afgørende rolle? I så fald påpeger Annette Falberg at prisen ligger højt rangeret for onlineshoppere, dog er bekvemmelighedsfaktor det vigtigste parameter indenfor e-commerce.

 

Kilde: Finans

Skrevet af

2 kommentar

  1. martin@ecoms.dk'Martin said:

    Der er ingen tvivl om at en af årsagerne til at mange mindre danske webshops aldrig kommer i gang med udlandet skyldes moms. Vi har i Danmark den højeste sats i EU med 25% hvorimod et land som f.eks. Tyskland kun har 19%. Dermed er danske webbutikker allerede 6% dyrer bare ved afgift til staten på transactionen, såfremt de ikke starter med at lade sig momsregistere i f.eks. Tyskland. Hvilket kan virke svært for mange.

    Hvor et land som Tyskland, der har den laveste rate kan eksportere til alle andre EU lande uden at kigge på moms før de lokale myndigheder tager fat i dem, er det en kæmpe fordel. Det gælder sådan set også for UK med 20%.

    Det bedste vi kunne ønske os og som faktisk ville kunne sættes i system fra det offentlige var at vi fik lov at rapportere moms et sted for alle EU lande vi sælger til. Således at den enkelte virksomhed ikke skal bøvle med myndighederne på tværs af alle EU lande. Man kan selvfølgelig få revisionsselskaber til det, men der tager de store fra. 10.000 kr. per momsangivelse og med lande som tyskland og frankrig hvor der skal laves indbretninger hver måned. Må det siges at være en ret stor omkostning.

    • sme@trendsonline.dk'Sisse Melsen said:

      Tak for din kommentar Martin. Vi har visse fordele ved at bo i Danmark, men at drive forretning virker ikke til at være en af dem. Spændende vinkel! :) God aften.

Top